Advertisement

melania-hancila-floteauto
Home Interviuri Melania Hăncilă: Avem o prognoză prudentă de creştere a pieţei de leasing financiar

Melania Hăncilă: Avem o prognoză prudentă de creştere a pieţei de leasing financiar

2016 a fost cel mai bun an pentru industria de leasing financiar după criză, finanţările noi crescând cu aproximativ 20% faţă de anul anterior. Cu toate acestea, prognoza de creştere a pieţei în 2017 rămâne prudentă, având în vedere climatul de instabilitate politică şi legislativă de la începutul anului.

Cum vedeţi evoluţia economiei româneşti în 2017 şi care consideraţi că vor fi motoarele de creştere pentru acest an?

Economia românească va rămâne pe un trend ascendent şi anul acesta, însă la un ritm de creştere inferior anului trecut, astfel că mă aştept la o creştere a produsului intern brut de aproximativ 3% an/an în 2017. Consumul final va rămâne puternic şi anul acesta, pe fondul majorării salariilor şi creării de noi locuri de muncă din ultima perioadă, care vor influenţa pozitiv consumul populaţiei în trimestrele următoare, însă ritmul de creştere faţă de 2016 se va diminua. Având în vedere evoluţia peste aşteptări de bună atât a cererii interne, cât şi externe în 2016, ne aşteptăm ca aceasta să influenţeze pozitiv deciziile de investiţii ale companiilor care ar putea să îşi extindă şi să îşi modernizeze capacităţile de producţie pentru a face faţă cererii sporite de bunuri şi servicii. Astfel, mă aştept ca formarea brută de capital să aibă o contribuţie mai mare la creşterea PIB în 2017.
În ceea ce priveşte formarea PIB, estimez că industria va avea o evoluţie mai bună în 2017 faţă de anul trecut, însă ritmul său de creştere va fi inferior faţă de dinamica de creştere a sectorului de IT&C sau a comerţului care vor rămâne principalele motoare de creştere economică.

În acest context cum apreciaţi apetitul pentru investiţii al companiilor în acest an?

2016 a fost un an foarte bun, România înregistrând cea mai mare creştere a PIB din Uniunea Europeană şi deflaţie, stabilizarea pieţei monetare şi valutare, creşterea salariilor şi a numărului de locuri de muncă. Consider că evoluţia peste aşteptări a economiei româneşti în 2016 va stimula apetitul pentru investiţii al companiilor care şi-ar putea asuma noi investiţii în 2017 pentru a veni în întâmpinarea cererii interne mărite coroborată cu scăderea substanţială a costurilor de finanţare faţă de anii anteriori.

Ce previziuni aveţi pentru evoluţia dobânzilor de pe piaţa interbancară în 2017? Costul finanţărilor prin leasing este influenţat de aceste valori?

Este posibilă o uşoară creştere a dobânzilor atât la lei, cât şi la valută pe fondul creşterii incertitudinii şi turbulenţelor la nivel internaţional şi local. Costul finanţărilor la leasing este direct proporţional cu evoluţia dobânzilor interbancare şi orice modificare se răsfrânge şi asupra acestora, însă fiind ponderată şi cu riscurile specifice pe care le presupune finanţarea în leasing.

Cum a încheiat industria de leasing financiar anul 2016? Vă menţineţi estimările de creştere pentru 2017, de 15%?

2016 a fost cel mai bun an pentru industria de leasing financiar după criza financiară, finanţările noi în leasing crescând cu aproximativ 20% faţă de anul anterior şi apropiindu-se de 2 miliarde de euro, conform estimărilor noastre. Deocamdată nu avem date finale despre evoluţia industriei de leasing care vor apărea la sfârşitul lui martie, când sperăm să venim cu mai multe detalii. Însă, din estimările noastre, atât vehiculele, cât şi echipamentele au înregistrat un ritm de creştere asemănător în 2016, avansând cam cu 20 % an/an.
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei de leasing financiar în 2017, avem o prognoză prudentă de creştere, cu aproximativ 10 % an/an, a volumului finanţărilor noi în leasing, având în vedere climatul de instabilitate politică şi legislativă cu care a debutat anul. Rămâne să analizăm rezultatele industriei de leasing din primul trimestru, precum şi evoluţia indicatorilor macroeconomici la început de an, leasingul fiind un barometru fidel al evoluţiei economiei româneşti, şi apoi am putea să revizuim ascendent prognoza de creştere pieţei de leasing.

De ce credeţi că administraţiile publice locale nu manifestă disponibilitate pentru finanţarea investiţiilor prin leasing financiar?

În general, administraţiile publice fac investiţii atunci când li se alocă buget pentru acestea în anul respectiv. Bănuiesc că unul dintre motivele pentru care administraţiile publice nu apelează în mod uzual la finanţările în leasing pentru investiţile lor este predictibilitatea redusă asupra bugetului lor de investiţii pe termen mediu şi lung, astfel că asumarea plăţii unor rate pe 3-5 ani în condiţiile în care ei nu ştiu ce li se va aloca anul viitor, presupune asumarea unor riscuri destul de mari. O practică frecventă în România, în sectorul public, este echilibrarea bugetului prin tăierea investiţiilor dacă nu sunt bani suficienţi, în timp ce optimizarea bugetului de cheltuieli sau reducerea costurilor cu personalul nu sunt la fel de uzuale.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2017)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

leasing financiar
Leasing financiar

Peste 25.000 de vehicule au fost finanțate în leasing financiar în sem. I 2024

Finanțările noi de vehicule în leasing financiar au rămas pe creștere, cele...

Philip Aarsman
InterviuriLeasing operaţional

”Pentru companii, mobilitatea nu mai este un simplu cost operațional, ci o componentă strategică”

– Interviu cu Philip Aarsman, Managing Director al Business Lease România

managerii de flote
InterviuriLeasing financiar

”Suntem bine poziționați pentru a ne continua traiectoria de creștere”

– Interviu cu directorul general al BRD Sogelease, Gabriel Mihai

BRD Sogelease
Leasing financiar

Împrumut BEI pentru BRD Sogelease destinat finanțării IMM-urilor și întreprinderilor de dimensiune intermediară

Banca Europeană de Investiții (BEI) a acordat BRD Sogelease un împrumut de...