Există o serie de dovezi empirice care arată că mașinile electrice sunt mai grele și, drept urmare, exercită o presiune suplimentară pe anvelope comparativ cu modelele similare echipate cu motoare termice, un factor de care administratorii de flote trebuie să-l ia în considerare atunci când își estimează bugetele.
Potrivit specialiștilor de la Fleet Logistics, în comparație cu mașinile cu ardere internă, vehiculele electrice produc un zgomot mai mic al motorului, au emisii reduse și costuri de întreținere și de funcționare mai bune. Cu toate acestea, o consecință a trecerii la un vehicul electric este o creștere semnificativă a greutății, din cauza bateriilor, iar greutatea lor pune o presiune suplimentară asupra anvelopelor.
Mașinile electrice accelerează mai repede decât modelele pe benzină sau diesel, dar această accelerare instantanee pune, la rândul ei, o presiune suplimentară asupra anvelopelor, așa că sfatul experților de la Fleet Logistics este să se accelereze ușor și să se evite virajele ample pentru a limita uzura și deteriorarea.
Deoarece anvelopele pentru vehicule electrice poartă o sarcină mai mare și trebuie să reziste la un cuplu ridicat instantaneu, sunt necesare anvelope mai puternice și compuși de cauciuc mai robuști, mai ales că sunt implicate de obicei distanțe de frânare mai mari.
Pentru a crește longevitatea anvelopelor mașinilor electrice, specialiștii în administrarea flotelor consideră că întreținerea este deosebit de importantă. Ca și în cazul altor anvelope, trebuie verificată regulat presiunea și făcute reglaje dacă este necesar. Alinierea corectă a roților va reduce uzura anvelopelor și aceasta ar trebui verificată la fiecare șase luni sau chiar mai devreme dacă șoferul a lovit o bordură, o groapă sau un alt obstacol.
Dacă este posibil, anvelopele ar trebui înlocuite cu modele de echipare originală, care nu au fost concepute doar pentru nevoile vehiculelor electrice, ci au fost concepute special pentru a se potrivi precis modelului condus.
TyreSafe, organizația britanică dedicată creșterii gradului de conștientizare cu privire la importanța întreținerii corecte a anvelopelor și a pericolelor produse de cele defecte și neconforme, arată că tehnologia din spatele anvelopelor optimizate pentru utilizarea pe vehicule electrice este în continuare în evoluție și că trebuie așteptate îmbunătățiri în următorii ani, deoarece vehiculele se dezvoltă permanent.
Proprietarii de vehicule electrice ar trebui să știe că aceste anvelope au caracteristici care le diferențiază de modelele utilizate pe vehiculele termice, spune TyreSafe. Ca atare, atunci când sunt înlocuite, organizația recomandă alegerea aceluiași model atât din motive de siguranță, cât și pentru a se asigura că respectă criteriile de performanță pentru a minimiza costurile pe termen lung.
Pentru a împiedica distorsionarea anvelopelor din cauza greutății suplimentare, unele anvelope pentru vehicule electrice au un „perete lateral ranforsat” și pot funcționa la presiuni mai mari decât cele pentru vehicule termice. Prin consolidarea peretelui lateral, anvelopa își va păstra mai ușor forma și rigiditatea dacă este menținută la presiunea corectă.
”Aceasta înseamnă că proprietarii de vehicule electrice trebuie să fie conștienți de importanța selectării corecte a unei anvelope și trebuie să acorde o atenție deosebită marcajelor, dincolo de dimensiunea lor”, spune Tyresafe.
Anvelopele montate pe vehiculele electrice care nu au fost proiectate special în acest scop sunt susceptibile să se uzeze rapid și să afecteze experiența pe care o pot oferi aceste mașini. De altfel, producătorii de anvelope au conceput produse special pentru vehiculele electrice pentru a aborda problemele distanțelor de frânare mai mari, datorită greutății și aderenței suplimentare necesare.
CITEȘTE ȘI:
Dacia demarează programul „Mobilitate 100%”. Cel mai mare parc de vehicule de înlocuire din România
Comentați?