Pentru a concura cu afluxul chinez de vehicule ”verzi” din segmentul B, producătorii de automobile pot vinde profitabil mașini electrice mici fabricate în Europa cu o valoare de 25.000 de euro, arată o analiză realizată de organizația neguvernamentală Transport & Environment (T&E), bazată pe datele companiei de consultanță Syndex.
Potrivit studiului, scăderea costurilor de producție și a prețurilor bateriilor ar face ca vehiculele din segmentul B de pe piața de masă să poată fi electrificate până în 2025. T&E arată că disponibilitatea vehiculelor electrice mai mici și mai accesibile ar putea schimba jocul pentru adoptarea în masă a mașinilor electrice și va fi crucială dacă producătorii auto europeni vor să facă față provocării companiilor chineze care intră în Europa.
Producătorii europeni pot realiza o marjă de profit rezonabilă de 4% pe un vehicul electric mic cu baterii produs în Europa în 2025. Astfel, costurile bateriilor ar scădea la 100 dolari per kWh, în conformitate cu prognozele BloombergNEF. Raportul ia în considerare și alte reduceri directe ale costurilor, păstrând în același timp așteptările largi ale industriei în ceea ce privește costurile indirecte și adaosurile.Vehiculul din segmentul B ar avea o baterie LFP (litiu-fier-fosfat) de 40 kWh și o autonomie de 250-300 km.
„Sondajele au arătat că prețurile sunt una dintre cele mai mari bariere în calea șoferilor care utilizează mașini electrice. BEV-ul mic de 25.000 de euro va schimba jocul pentru adoptarea în masă a mașinilor electrice. Introducerea acestor modele pe piață rapid și în volume este crucială pentru producătorii europeni pentru a concura cu rivalii chinezi care oferă deja mașini electrice mici și ieftine”, spune Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și lanțuri de aprovizionare pentru mobilitate în cadrul T&E.
Apariția unor mașini electrice mici mai accesibile ar grăbi adoptarea mașinilor cu emisii zero în Europa. Un sfert (25%) dintre cumpărătorii de mașini noi intenționează deja să cumpere o mașină electrică în anul următor, potrivit unui sondaj YouGov realizat, pentru T&E, în Franța, Germania, Italia, Spania, Polonia și Marea Britanie. Dar atunci când se oferă opțiunea unei mașini electrice mici de 25.000 euro, ponderea cumpărătorilor de autoturisme noi care doresc să cumpere un model electric cu baterie crește la 35%. Acest lucru ar echivala cu încă 1 milion de vehicule electrice vândute anual în Europa, înlocuindu-le pe cele echivalente cu motoare cu ardere internă.
Cu toate acestea, arată T&E, cei șase mari constructori auto europeni – BMW, Mercedes, Renault, Stellantis, Volvo Cars și Volkswagen – au abandonat mașinile mici la prețuri accesibile, în căutarea unor profituri care au crescut mult mai repede decât inflația. Potrivit analizei, între 2019 și 2022, profitul lor net pe vehicul a crescut de la -40 euro – 1.920 euro, la 510 euro – 8.940 euro, valori ajustate cu inflația. Acest lucru a fost realizat prin prioritizarea vânzărilor de SUV-uri mai mari și mai profitabile, care reprezintă astăzi peste jumătate (53%) dintre toate vehiculele vândute în Europa. SUV-urile electrice, care consumă mai multă energie electrică și materii prime, au reprezentat 51% din vânzările de mașini electrice în 2022.
Variația profitului/vehicul înregistrată de cei șașe constructori auto din Europa
T&E consideră că Parlamentul european trebuie să creeze condițiile necesare pentru ca producătorii auto să acorde prioritate mașinilor electrice mici, care sunt mai bune pentru mediu, pentru gospodăriile cu venituri mici, dar și pentru competitivitatea industriei auto europene. Organizația a solicitat o strategie comună privind regulile de eficiență a vehiculelor electrice la nivel european, taxele și subvențiile la nivel național care penalizează greutatea și taxele mai mari de parcare pentru SUV-uri la nivel local.
„Mai mulți cumpărători vor trece la mașini electrice dacă sunt disponibile BEV-uri mici și accesibile. Dar acum producătorii de automobile sunt bucuroși să obțină profiturile de pe urma SUV-urilor mari, care sunt prea scumpe pentru multe gospodării cu venituri mici. Legislatorii trebuie să intervină cu standarde de eficiență, taxe, reforma subvențiilor și alte măsuri care să încline balanța în favoarea mașinilor electrice mici, la prețuri accesibile pentru oamenii obișnuiți”, a conchis Julia Poliscanova.
CITEȘTE ȘI:
Undă verde pentru proiectarea și execuția a 3 sectoare de autostradă
Brand Finance Romania 50. Dacia recâștigă prima poziție în fața eMAG
Comentați?