Maşinile abandonate în locurile publice vor putea fi vândute de stat. Proiect

Maşinile abandonate în locurile publice vor putea fi ridicate mai repede şi, ulterior, vor fi valorificate de stat. Proiectul de lege care prevede aceste măsuri a fost adoptat tacit de Senat, urmând a intra în dezbaterea Camerei Deputaţilor, forul decizional în acest caz. Guvernul susţine iniţiativa, însă a formulat câteva observaţii, precum clarificarea situaţiilor în care vehiculul va fi predat unor unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor.
maşinile abandonate

Proiectul de lege modifică şi completează Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, în sensul adoptării unor măsuri menite a permite instituţiilor statului să elibereze un număr semnificativ de locuri de parcare prin ridicarea acestor maşini.

În foarte multe oraşe mii de maşini abandonate ocupă spaţii de parcare ce ar putea fi folosite de alte vehicule ce participă activ la mobilitatea românilor. De exemplu, doar în Bucureşti se află aproximativ 3.000 de maşini abandonate identificate, dar încă neridicate de autorităţi din varii motive. Şi în Braşov, conform autorităţilor locale, există aproximativ 300 de autovehicule abandonate încă neridicate, iar în Galaţi, doar anul trecut, printr-un acord făcut între Poliţia Locala şi Primărie, au început să se ridice vehiculele abandonate pe domeniul public. Totuşi, dat fiind numărul mare de etape pe care autorităţile sunt obligate să le parcurgă, se ajunge ca ridicarea unui singur vehicul să dureze până la 4 luni.

Date fiind aceste considerente, iniţiatorii proiectului de lege apreciază că este imperativ ca legislaţia să fie actualizată pentru a permite instituţiilor statului să aplice legea corespunzător şi eficient, fapt care va duce la eliberarea unui număr semnificativ de locuri de parcare ocupate de vehicule care nu mai sunt corespunzatoare standardelor de utilizare în trafic.

Iniţiatorii propunerii legislative sunt senatorii Vlad Alexandrescu, Silvia Dinică, Nicu Fălcoi, Cristian Ghica, Nicolae Marussi şi deputaţii Daniel Popescu şi Bogdan Rodeanu.

Una dintre prevederile propuse vizează completarea definiţiei termenului „vehicule fără stăpân” pentru a include şi maşinile înmatriculate în străinătate.

Totodată, perioada în care vehiculele neutilizate vor putea staţiona în parcările publice va fi scurtată de la un an la şase luni.

În plus, faţă de forma actuală a legii, iniţiatorii propun ca în termen de cinci zile de la primirea somaţiei proprietarul să facă inclusiv dovada achitării amenzilor aferente vehiculului, nu doar a taxelor şi impozitelor. De asemenea, acesta va trebui să demonstreze că vehiculul corespunde circulaţiei pe drumurile publice conform rigorilor impuse de lege, având ITP-ul la zi.

Parlamentarii mai propun introducerea obligativităţii autorităţilor să înmâneze sau, în cazuri excepţionale, să afişeze la adresa de domiciliu a proprietarului somaţia privind ridicarea vehiculului abandonat.

Forma actuală a legii prevede că în cazul în care deţinătorul vehiculului abandonat nu răspunde somaţiei primite, în termen de 5 zile, maşina trece de drept în proprietatea administrativ-teritoriale pe a cărei rază se află, urmând să fie predată unei unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor.

Iniţiatorii doresc însă ca termenul respectiv să fie prelungit de la 5 la 10 zile, iar vehiculul să poată fi inclusiv valorificat prin vânzare.

Observaţiile Guvernului

Cum transmiterea unui punct de vedere din partea Guvernului pe marginea proiectelor de lege este o etapa obligatorie in procedura legislativă, după analizarea iniţiativei Executivul a decis să suţină proiectul, însă a formulat câteva observaţii.

Una dintre acestea se referă la necesitatea clarificării situaţiilor în care vehiculul va fi predat unor unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor.

În plus, Guvernul consideră că în Expunerea de motive, este necesar ca iniţiatorul să justifice soluţia legislativă privind trecerea de drept a vehiculului în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale şi a măsurilor care pot fi dispuse ulterior, prin raportare la prevederile art. 53 din Constituţie privind restrângerea exerciţiului unor drepturi.

Pe de altă parte, Guvernul este de părere că „introducerea condiţiei de a prezenta dovada ITP aflate în termenul de valabilitate în vederea restituirii vehiculului dă naştere unei obligaţii excesive în sarcina deţinătorului vehiculului, întrucât acesta nu are posibilitatea reală de a se prezenta la o staţie autorizată să efectueze inspecţia tehnică periodică”.

Pentru a deveni lege, proiectul trebuie adoptat şi de Camera Deputaţilor, urmând să fie promulgat de preşedintele Klaus Iohannis.

 

CITEŞTE ŞI:

Dacia 1300 electrică: totul despre transformare și performanțele dinamice!

Impozitul auto 2021. Noile valori majorate în Capitală

Test drive Renault Clio 1.0 TCe Intens

 

Adaugati comentariu