Lovitură pentru Uber în Marea Britanie. Curtea Supremă a decis că șoferii sunt „angajați”, nu contractori independenți

Compania de transport la cerere, Uber, este nevoită să modifice modul în care tratează mii de șoferi din Marea Britanie, după ce Curtea Supremă a confirmat o hotărâre conform căreia aceștia ar trebui clasificați ca ”lucrători” și nu contractori independenți.
uber

Decizia unanimă a judecătorilor ar putea da o lovitură majoră modelului de afaceri al companiei pe una dintre cele mai importante piețe ale sale și permite șoferilor să solicite salariul minim și timp liber.

Curtea Supremă din Marea Britanie a decis că grupul de șoferi Uber care a a dat în judecată compania la un tribunal pentru ocuparea forței de muncă nu erau contractori independenți, deoarece activitățile lor erau „foarte bine definite și controlate”.

Instanța de judecată a confirmat controlul companiei asupra tarifelor și modul în care aceasta dictează condițiile contractuale în care șoferii prestează serviciile.

Uber a insistat că şoferii săi sunt liber-profesionişti, iar compania acţionează mai mult ca o ”agenţie” care îi pune în legătură cu pasagerii prin intermediul unei aplicaţii. Compania vrea ca şoferii săi să rămână în categoria contractorilor independenţi, argumentând că şoferii preferă acest model pentru că este mai flexibil. Acest sistem generează costuri mai scăzute pentru Uber.

Deși efectele practice ale hotărârii sunt încă neclare, spun experții juridici, decizia ar putea schimba modul în care Uber își desfășoară activitatea în Marea Britanie.

Următorul pas al reclamanților este ca un tribunal pentru ocuparea forței de muncă să decidă modul de acordare a despăguburilor.

Cazul poate constitui, de asemenea, un precedent pentru alți lucrători și companii din așa-zisa ”gig economy” (sectoare bazate pe contracte de scurtă durată și liber-profesioniști), care a prosperat în timpul pandemiei datorită unei creșteri accentuate a cererii de livrări de alimente și a altor servicii.

Procesul împotriva Uber a fost inițiat, în 2016, la un tribunal britanic pentru ocuparea forței de muncă de către Yaseen Aslam și James Farrar, când cei doi lucrau pentru Uber. Aslam era angajat atunci la o altă companie, dar a renunțat la locul de muncă în favoarea Uber pentru salariu și bonusuri mari. Acesta susține, însă, că avantajele s-au evaporat rapid pe măsură ce mai mulți șoferi s-au alăturat platformei, rezultând mai puține curse și tarife mai mici.

„Cred că ceea ce trebuie să facă Uber dacă vrea să continue este să-și respecte lucrătorii, oamenii care stau la baza acestei industrii”, a declarat Yaseen Aslam, citat de CNN Business.

Cazul va reveni la tribunalul pentru ocuparea forței de muncă, care ar putea obliga Uber să plătească despăgubiri pentru cei aproximativ 20 de reclamanți inițiali.

Mii de șoferi Uber au întreprins acțiuni în justiție împotriva companiei, iar decizia adoptată de Curtea Supremă le-ar putea fi aplicată rapid. Șoferii care au folosit platforma la momentul procesului pot fi, de asemenea, eligibili pentru depunerea unei cerere de despăgubire.

Curtea a decis, de asemenea, că șoferii lucrează practic din momentul în care activează aplicația Uber, nu din momentul în care transportă pasageri, așa cum susținuse compania. Decizia ar putea avea consecințe semnificative asupra modului în care Uber își desfășoară activitatea și câți șoferi permite în aplicația sa.

„Respectăm decizia Curții, care s-a concentrat asupra unui număr mic de șoferi care au folosit aplicația Uber în 2016. De atunci, am făcut câteva schimbări semnificative în afacerea noastră, îndrumați de șoferi în fiecare etapă. Acestea includ și mai mult control asupra modul în care aceștia câștigă și oferă noi protecții, cum ar fi asigurarea gratuită în caz de boală sau vătămare corporală”, a declarat Jamie Heywood, directorul general regional Uber pentru Europa de Nord și de Est.

Decizia este o înfrângere semnificativă pentru Uber în Marea Britanie, unde a fost deja supusă presiunii sindicatelor și a autorităților de reglementare în transporturi. O mare parte din proces a avut loc la Londra, unul dintre cele mai importante orașe din lume pentru compania de tehnologie din SUA.
Uber a declarat înainte de pandemie că 3,5 milioane de londonezi au folosit în mod regulat aplicația și a susținut că are 45.000 de șoferi în Londra.

Philip Landau, avocat în cadrul Landau Law din Londra, a explicat că hotărârea va avea implicații semnificative asupra modului în care Uber își tratează lucrătorii din Marea Britanie. Aceștia ar fi, de exemplu, îndreptățiți să „pretindă că salariul minim național se calculează pe întreaga lor zi de lucru, nu doar atunci când transportă persoane”. ”Atâta timp cât contractele șoferilor și circumstanțele reflectă ceea ce a luat în considerare tribunalul, se deschid porțile pentru acordarea unor despăgubiri similare dacă Uber nu efectuează acum plăți corespunzătoare către conducătorii auto care reflectă „statutul lor de lucrător”, a precizat avocatul.

 

CITEȘTE ȘI:

12 oferte pentru construcția a 41 km din Autostrada Transilvania, inclusiv a Tunelului Meseș

Oportunitatea liniei de metrou Băneasa – Aeroportul Henri Coandă este reanalizată

Electrificarea flotelor poate ajuta la atingerea țintelor de reducere a emisiilor de carbon

 

 

Adaugati comentariu