Industria auto intră într-o perioadă de stagnare a volumelor de producție, conform celui mai recent studiu realizat de Lazard/Roland Berger. Lipsa creșterii, incertitudinile geopolitice, intensificarea concurenței și presiunile asupra costurilor legate de noile tehnologii duc la o transformare a modelelor de afaceri.
Previziunile anterioare privind vehiculele electrice cu baterie (BEV) s-au dovedit prea optimiste, notează analiștii Lazard/Roland Berger. Volumele reale sunt mai mici decât se așteptau. Drept urmare, se estimează acum că, până în 2030, cota de piață a vehiculelor electrice cu baterie va ajunge la 41%, o scădere de 12 puncte procentuale față de prognoza din decembrie 2023.
Eliminarea subvențiilor și a facilităților fiscale, în special în Uniunea Europeană, precum și preocupările pieței cu privire la eliminarea treptată a vehiculelor termice și tranziția la vehicule electrice cu baterie, au dus la o încetinire, explică aceștia.
Producția BEV încetinește în Europa, China și Statele Unite
Previziunile pe termen scurt privind producția de vehicule electrice cu baterii până în 2025 indică o încetinire în toate regiunile majore, cu o scădere de la 4,2 milioane la 2,9 milioane de unități în UE, de la 11,5 milioane la 10,5 milioane de unități în China și de la 3,1 milioane la 1,8 milioane de unități în Statele Unite.
Proiecțiile pe termen mediu pentru 2030 dezvăluie ajustări similare în scădere, indicând volume mai mici decât cele estimate inițial în toate regiunile. „Acest lucru încurajează producătorii să se concentreze mai mult pe optimizarea costurilor vehiculelor electrice cu baterii”, se mai arată în studiul Lazard/Roland Berger
Producție mai mică în comparație cu motoarele cu combustie
Adoptarea mai lentă decât se aștepta a vehiculelor alimentate cu baterii duce inevitabil la volume de producție mai mici în comparație cu modelele tradiționale cu combustie, limitând economiile de scară necesare pentru profitabilitate.
De exemplu, un Volkswagen Golf VII cu motor cu combustie a atins un vârf de producție de 1,06 milioane de unități, în timp ce pentru modelul comparabil alimentat cu baterii, Volkswagen ID.3, a fost produse doar 355.000 de unități. Această limitare a volumului se aplică și segmentului premium, unde scăderea volumelor de producție a vehiculelor electrice cu baterii duce la o pondere mai mare a costurilor fixe per vehicul, crescând, de asemenea, presiunea asupra profitabilității.
Costuri directe semnificativ mai mari
În plus, costurile directe ale vehiculelor electrice cu baterii sunt semnificativ mai mari decât cele ale modelelor cu combustie, notează studiul. De exemplu, costul unui grup motopropulsor pentru o mașină cu combustie din segmentul C (compact) este de 4.700 euro, comparativ cu 11.400 euro pentru un vehicul echivalent alimentat cu baterii.
Sursa foto: Volkswagen AG
CITEȘTE ȘI:
Performanță și siguranță la drum: importanța alegerii unor cauciucuri potrivite
Tendințele sezoniere de pe piața auto second-hand
Comentați?