Advertisement

Investițiile străine directe
Home Miscellanea Financiar Investițiile străine directe în Europa, un joc cu două reprize complet diferite

Investițiile străine directe în Europa, un joc cu două reprize complet diferite

Atractivitatea Europei pentru ISD a arătat semne de revenire după pandemia de COVID-19, înregistrând o creștere de 5% a numărului de proiecte anunțate în 2021 comparativ cu 2020, potrivit celui mai recent studiu anual EY European Attractiveness Survey.

În același timp, noul mediu geopolitic și economic, creat în principal de războiul din Ucraina, înseamnă posibile probleme pentru atractivitatea pe termen scurt a Europei în materie de investiții. Cu toate acestea, atractivitatea pe termen lung a acestei regiuni rămâne solidă, 64% dintre investitorii respondenți fiind de părere că atractivitatea Europei se va îmbunătăți în următorii trei ani.

Studiul EY European Attractiveness Survey se bazează pe un studiu calitativ, derulat în perioada februarie – aprilie 2022, în rândul a 501 investitori internaționali din mai multe sectoare, tipuri de activitate și zone, precum și pe o analiză cantitativă a proiectelor ISD anunțate în 44 de țări europene în 2021.

Studiul a constatat că revenirea de după pandemie și „reformele Macron” au făcut ca investițiile în Franța să crească cu 24% la 1.222 de proiecte în 2021. Investițiile în Regatul Unit s-au menținut constante, majorându-se cu 2% la 993 de proiecte. Londra rămâne cel mai atractiv oraș pentru ISD, 34% dintre respondenții conducători executivi plasând-o printre principalele trei orașe destinații pentru investiții. În schimb, numărul de proiecte din Germania a scăzut cu 10% la 841. Cu toate acestea, a atras proiecte industriale, de mari dimensiuni, mai ales în industria auto și în industria electronicelor. Povestea se schimbă în ceea ce privește crearea de noi locuri de muncă, un proiect ISD mediu creând 68 de locuri de muncă în Regatul Unit, 45 în Germania și numai 38 în Franța.

Investițiile străine directe„Europa rămâne competitivă în atragerea de investiţii străine directe din interiorul continentului, din SUA și din alte regiuni. Efectele războiului sunt semnificative în cazul companiilor cu prezenţă în Europa, de la creşterea accelerată a costului energiei şi mărfurilor, la sancţiunile economice, tensiunile sociale şi riscurile sporite de atacuri cibernetice. Totuși, este îmbucurător să vedem că investitorii pot privi dincolo de aceste provocări și consideră Europa o destinație atractivă pentru investiții pe termen lung.”, a explicat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.

Alte nuanțe vin să dea culoare tabloului la nivel european

Producția, logistica și proiectele de cercetare-dezvoltare au crescut cu 22% în 2021, în parte datorită reorganizării lanțurilor de aprovizionare, un proces care se pare că va continua. 53% dintre respondenți au în vedere inițiative de „nearshoring”, adică aducerea operațiunilor mai aproape de clienți (un procent de peste două ori mai mare față de anul trecut). 43% dintre respondenți analizează posibilitatea unor inițiative de „re-shoring”, adică readucerea activităților pe piața internă, comparativ cu 20% în 2021. Revenirea activității industriale este, în parte, unul dintre motivele pentru performanțele ridicate ale multor țări sud-europene.

Europa Occidentală a fost afectată mai mult decât restul continentului din cauza dependenței sale de investițiile în servicii, a căror necesitate s-a diminuat pe fondul extinderii telemuncii și modelelor de muncă hibridă. De exemplu, companiile au anunțat cu 25% mai puține birouri de vânzări și marketing în 2021.

Atractivitatea pe termen lung a Europei depinde de cinci priorități

Investitorii își păstrează optimismul în ceea ce privește atractivitatea Europei, în pofida războiului din Ucraina. Dacă lanțurile de aprovizionare sunt perturbate până în punctul în care companiile încep inițiative fie de „re-shoring”, fie de „nearshoring” în Europa, atunci investițiile în producție în Europa ar putea crește. Cel mai probabil rezultat este persistența sancțiunilor și a perturbărilor lanțurilor de aprovizionare, iar, în acest caz, vor exista efecte precum inflația prețurilor mărfurilor, tensiuni geopolitice și riscuri crescute de atacuri cibernetice asupra marilor companii și infrastructurii esențiale.

Dincolo de actualul context economic și geopolitic, studiul evidențiază mulți factori structurali care ar putea avea un impact asupra atractivității pe termen lung a continentului pentru ISD. Datele studiului relevă cinci priorități principale:

Investiții în digital: cel mai important factor care determină unde investesc companiile este nivelul de adoptare a tehnologiei de către consumatori, cetățeni și autorități
Sustenabilitatea ca avantaj competitiv: companiile au plasat abordările politicilor față de schimbările climatice și durabilitate drept al doilea cel mai important factor care determină unde investesc

Nevoia de noi angajați: abilitățile noi în rândul forței de muncă este una dintre principalele două priorități în evaluarea destinației ISD în rândul respondenților, în special în raport cu tranziția verde și cea digitală ale Europei

Flexibilitate fiscală și pragmatism: gradul de digitalizare a sistemelor autorităților fiscale este cel mai important factor din domeniul fiscalității care determină unde investesc companiile

Sprijin pentru întreprinderile mici și mijlocii din partea decidenților politici: întreprinderile mici și mijlocii (cu venituri mai mici de 1,5 miliarde de euro) au fost cel mai puternic afectate de pandemie și prezintă o probabilitate mai mică de a își reactiva planurile în materie de ISD (83% dintre companiile mari față de 44% dintre IMM-uri)

Studiile de atractivitate EY analizează gradul de atractivitate a unei anumite regiuni sau țări ca destinație de investiții. Studiile sunt destinate să ajute companiile în luarea deciziilor de investiții, precum și guvernele, în ceea ce privește îndepărtarea barierelor din calea dezvoltării. O metodologie în două etape analizează atât realitatea, cât și percepția privind investițiile străine directe în țara sau regiunea respectivă.

Evaluarea realității investițiilor străine directe în Europa se bazează pe Monitorul Investițiilor Europene (European Investment Monitor – EIM), baza de date proprietate exclusivă a EY, produsă în colaborare cu OCO. Această bază de date urmărește proiectele de ISD care au avut drept rezultat crearea de noi unități și locuri de muncă. Prin excluderea investițiilor de portofoliu și a fuziunilor și achizițiilor (M&A), aceasta prezintă realitatea investițiilor companiilor străine în producție și servicii la nivelul întregului continent. Datele privind ISD sunt disponibile public.

O investiție într-o companie este inclusă de obicei în datele privind ISD dacă investitorul străin achiziționează peste 10% din capitalul social al companiei și își asumă un rol în gestionarea acesteia. Investițiile străine directe cuprind capitalurile proprii, profiturile reinvestite și împrumuturile între societățile afiliate. Pentru a confirma acuratețea datelor colectate, echipele de cercetare vizează contactarea directă a peste 70% dintre companiile care derulează respectivele investiții.

Atractivitatea unei destinații este definită ca o combinație între imagine, gradul de încredere a investitorilor și percepția privind capacitatea țării sau zonei respective de a oferi cele mai competitive beneficii pentru ISD. Cercetarea în teren a fost realizată de EuroMoney în intervalul februarie – aprilie 2022 prin intermediul unor chestionare online, pe baza unui eșantion reprezentativ format din 501 factori de decizie internaționali.

EY30 pentru România

Pentru a marca aniversarea a 30 de ani de activitate continuă în România, s-a lansat campania EY: 30 pentru România, care se va derula pe tot parcursul anului 2022. Vor fi aduse în atenția publică proiecte, personalități și momente care au marcat progresul României în 30 de ani, se vor derula inițiative colaborative de implicare comunitară împreună cu parteneri și colaboratori EY.

 

 

CITEȘTE ȘI:

IVECO a donat Crucii Roșii Române 3 vehicule de 150.000 de euro

Peste 500 de solicitări de corecție a datelor furnizate la achiziționarea rovinietei. Precizările CNAIR

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Akcenta
Financiar

Ce companii au de câștigat din slăbirea EURO în 2024? Prognoza Akcenta

Economia globală a fost surprinzător de rezilientă în 2024, inflația de bază...

Exporturile de mijloace de transport
Financiar

Exporturile de mijloace de transport, în creștere cu 2,3% în primele 5 luni din 2024

Exporturile de mijloace de transport au crescut cu 2,3% în primele 5...

M&A
Financiar

Investitorii strategici și-au menținut poziția dominantă pe piața de M&A din România

Piața românească de fuziuni și achiziții (M&A) a înregistrat 124 de tranzacții...

AEO
FinanciarTransporturi

Facilitățile pentru companiile care dețin certificarea AEO se extind pe aria RO e-Transport

La 30 iunie 2024, a expirat perioada de grație pentru aplicarea de...