De la 1 ianuarie 2025, proprietarii sediilor de companii, cu excepţia celor deţinute şi ocupate de IMM-uri, ar putea fi obligaţi să instaleze puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice, se arată în proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea Legii 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor.
Astfel, potrivit proiectului, în cazul clădirilor nerezidenţiale noi, precum şi în cazul renovării majore a clădirilor nerezidenţiale, care au mai mult de zece locuri de parcare, altele decât cele deţinute şi ocupate de întreprinderi mici şi mijlocii, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligaţi să instaleze cel puţin un punct de reîncărcare şi tubulatură încastrată pentru cabluri electrice pentru cel puţin un loc de parcare din cinci, pentru a permite instalarea, într-o etapă ulterioară, a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice, atunci când:
- parcarea se situează în interiorul clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii;
- parcarea este adiacentă fizic clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a parcării.
În cazul clădirilor nerezidenţiale existente cu peste 20 de locuri de parcare, începând de la 1 ianuarie 2025, proprietarii acestora au obligaţia de a instala un număr minim egal cu 20% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin de 4 puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice. Excepţie fac clădirile nerezidenţiale existente, deţinute şi ocupate de întreprinderi mici şi mijlocii.
Totodată, în cazul clădirilor rezidenţiale noi, precum şi în cazul renovării majore a clădirilor rezidenţiale existente, care au mai mult de zece locuri de parcare, investitorii/ proprietarii acestora, după caz, sunt obligaţi să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice în următoarele cazuri:
- parcarea se situează în interiorul clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii;
- parcarea este adiacentă fizic clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a parcării.
Potrivit proiectului, autorizarea, instalarea, utilizarea, verificarea şi dezafectarea staţiilor de reîncărcare, împreună cu infrastructura electrică aferentă acestora, trebuie să se facă cu respectarea tuturor reglementărilor tehnice şi a legislaţiei în vigoare.
Instalarea de către chiriaş/coproprietar a unui punct de reîncărcare pentru vehicule electrice poate fi făcută fără aprobarea proprietarului bunului imobil închiriat sau a celorlalţi coproprietari. Costul instalării şi al consumului de energie electrică aferent este suportat de persoana care a instalat punctul de reîncărcare.
De asemenea, în cazul clădirilor cu funcţiuni mixte rezidenţiale şi nerezidenţiale, noi sau care sunt supuse unor lucrări de renovare majoră, acestea vor fi încadrate diferenţiat, după tipul de funcţiune, iar cerinţele privind electromobilitatea, aplicate clădirii în ansamblu, vor rezulta prin cumularea cerinţelor aplicabile fiecărei funcţiuni în parte.
Prevederile actului normativ NU se vor aplica în cazul:
- clădirilor noi rezidenţiale şi nerezidenţiale, sau clădirilor existente rezidenţiale şi nerezidenţiale care sunt supuse unor renovări majore, care au mai mult de 10 locuri de parcare ale căror lucrări de construire au fost autorizate înainte de 10 martie 2021;
- clădirilor existente rezidenţiale şi nerezidenţiale care sunt supuse unor renovări majore pentru care costul estimativ al instalaţiilor de reîncărcare şi de încastrare, prevăzut în devizul general şi specificat în memoriul pe specialităţi, depăşeşte 7% din costul total al renovării majore a clădirii;
- clădirilor publice care fac deja obiectul unor cerinţe comparabile, în conformitate cu Legea nr. 34/2017 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi;
- în situaţia în care infrastructura încastrată se bazează pe microsisteme izolate iar aplicarea prevederilor ar pune în pericol stabilitatea reţelei locale.
CITEŞTE ŞI:
Reguli modificate privind decontarea directă între asigurătorii RCA. Proiect
Răzvan Cuc: Pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj- Deva se va circula la sfârşitul lui septembrie
Shane Dowling revine ca director general al ALD Automotive România
Comentați?