Industria de leasing financiar continuă să aibă potenţial mare de creştere

Interviu cu Okan Yurtsever, Director General, Garanti Leasing



Okan Yurtsever

Garanti Leasing aniversează în acest an 20 de ani de activitate în România. Cum vedeţi evoluţia companiei pe piaţa locală dacă ne raportăm şi la istoria industriei financiare din România?

Într-adevăr, Garanti Leasing are o istorie de 20 de ani pe piaţa locală. În cele două decenii, industria financiară s-a consolidat şi a ajuns la forma şi structura din prezent. La mijlocul anilor ’90 au fost făcuţi primii paşi în crearea cadrului legislativ pentru această industrie. În 1997, ca urmare a dezvoltării rapide a activităţilor de leasing, a fost emisă prima lege, care viza această industrie – O.G 51/1997, ratificată în 1998.

Cu toate acestea, istoria leasingului, la nivel global, datează de la mijlocul secolului XX.  Apariţia leasingului ca noţiune şi răspândirea sa ca formă de finanţare, datează din anii ’50, însă baza economică s-a format mai devreme, în perioada premergătoare celui de-al doilea război mondial.

La nivel european, leasingul s-a extins rapid, iar în anul 1972 a fost înfiinţată Federaţia Europeană a Societăţilor de Leasing, denumită LEASEUROPE, care reprezintă circa 80% din industria leasing-ului european.

Care sunt caracteristicile specifice industriei de leasing din România?

Industria de leasing din România se dezvoltă într-un ritm susţinut şi continuă să aibă un potenţialul mare de creştere. Acestea fiind spuse, în primele nouă luni ale anului, piaţa de leasing a menţinut acelaşi ritm de creştere ca anul trecut.

Segmentul imobiliar a avansat, pe fondul creşterii cererii de finanţare primite de la dezvoltatorii de spaţii logistice, construcţii comerciale şi rezidenţiale. De asemenea, companiile au un apetit ridicat pentru reînnoirea flotelor auto, pe fondul parcurilor auto învechite. Observăm, însă, o scădere uşoară a achiziţiilor, dar şi o trecere către flote mai eficiente. Există, de asemenea, un interes tot mai mare pentru autovehiculele electrice sau hibride, ca urmare a unui sentiment de responsabilitate în creştere, atât la nivel de companie, cât şi la nivel individual.

Cum au fost primele nouă luni din 2018 pentru Garanti Leasing comparativ cu aceeaşi perioadă din 2017?

În primele nouă luni ale anului am înregistrat o creştere sănătoasă a portofoliului de clienţi şi finanţări, în concordanţă cu strategia Grupului la nivel local. În acest an, până la finalul lunii septembrie, am semnat aproape 1.200 de noi contacte de leasing, în valoare de peste 66 milioane euro, cu 16% mai multe faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce valoarea bunurilor finanţate a depăşit 75 milioane euro.

La finalul lunii septembrie înregistram un profit net de aproape 3 milioane euro, în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cum s-a schimbat profilul clienţilor în ultimii ani? Cum arată clientul ideal?

Orice companie de leasing îşi doreşte clienţi, care să ştie să-şi bugeteze cât mai corect investiţia, care să nu se avânte în achiziţii necorelate cu dimensiunea afacerii lor şi care să ia decizia începerii unor noi linii de business doar după o analiză detaliată a pieţei pe care vor concura. Iar din această perspectivă, am observat în ultimii ani o maturizare a antreprenorilor. În analizarea dosarelor de leasing financiar, luăm în calcul toţi factorii care ar putea impacta, pe termen lung, buna derulare a contractelor.

Garanti Leasing s-a distins în ultimii ani pe piaţa locală de profil printr-un portofoliu echilibrat. Care este situaţia în prezent din acest punct de vedere?

Ştim cu toţii că la nivelul pieţei, segmentul auto generează aproximativ 80% din volumele de business ale firmelor de profil. În ceea ce ne priveşte, ponderea este de aproximativ 50% din total portofoliu. Finanţarea achiziţiei de echipamente, precum şi susţinerea proiectelor din zona de construcţii se află la egalitate, fiecare cu o pondere de circa 25% din portofoliu.

Pentru acest an ne-am propus o creştere organică a portofoliului, menţinând echilibrul său şi asigurând în continuare, atât calitatea serviciilor pentru clienţii existenţi, cât şi o profitabilitate constantă.

Cum vedeţi evoluţia costului la leasing financiar la final de 2018 şi în prima parte din 2019?

Estimăm că pe termen scurt costurile leasingului financiar se vor menţine stabile.

În opinia dumneavoastră, care sunt la ora actuală oportunităţile de afaceri   în domeniul în care activaţi? Dar disfuncţiile actuale ale mediului de afaceri românesc care vă perturbă activitatea de finanţare?

Orice mediu de afaceri are propriile sale oportunităţi. Într-adevăr, mediul de afaceri românesc are particularităţile sale, însă, datoria noastră faţă de clienţi este să le înţelegem nevoile şi să le oferim soluţiile pe care le caută.

 

 

Adaugati comentariu