Advertisement

Prețurile petrolului
Home Administrare flote Carburanţi Impactul plafonării petrolului rusesc. Analiză XTB România

Impactul plafonării petrolului rusesc. Analiză XTB România

Țările UE și G7 au decis să implementeze un plafon de preț pentru petrolul rusesc, în timp ce OPEC+ a lăsat producția neschimbată. Va surprinde petrolul investitorii anul acesta?

Pe piața petrolului a fost destul de multă acțiune în ultimul timp. Țările UE și G7 au decis să pună în aplicare un plafon de preț pentru exporturile rusești de petrol pe mare. Ce înseamnă acest lucru, cel puțin în teorie? Țările terțe vor putea folosi o flotă de petroliere înregistrate în G7 și UE și vor beneficia de contracte de asigurare numai dacă transportă petrol rusesc achiziționat cu 60 de dolari pe baril sau mai puțin. Acordul privind plafonul de preț va fi revizuit la fiecare 2 luni pentru a se asigura că plafonul rămâne la un nivel care este cu cel puțin 5% mai mic decât prețul mediu de piață pentru țițeiul rusesc. Unele țări, cum ar fi Polonia, doreau ca plafonul să fie plasat și mai jos – până la 20-30 de dolari pe baril – dar Statele Unite nu au fost de acord pentru a nu crea un decalaj prea mare de aprovizionare pe piața petrolului.

Ce înseamnă în practică? Momentan, nu mult. Cotația rusească a petrolului Ural este tranzacționat în prezent la niveluri sub limita prețului. Mai mult, Rusia își poate folosi propria flotă de petroliere pentru a transporta petrol, ceea ce i-ar permite să ocolească complet sancțiunile. Există, de asemenea, șanse mari ca modalități mai creative de eludare a sancțiunilor să fie implementate, așa cum a fost cazul la începutul acestui an în unele țări europene.

Embargo pentru petrolul rusesc

De asemenea, trebuie remarcat faptul că, pe lângă introducerea unui plafon de preț pentru petrolul rusesc, data de 5 decembrie marchează și introducerea embargoului UE asupra petrolului rusesc. În timp ce importurile de petrol rusesc în UE a scăzut la doar 1,0-1,5 milioane de barili pe zi, UE va trebui totuși să găsească un vânzător alternativ pentru această aprovizionare. Embargoul asupra derivatelor petroliere, care va intra în vigoare pe 5 februarie, va fi o problemă mult mai mare pentru Europa. Acest embargo va duce la oprirea completă a importurilor de derivate ale petrolului, inclusiv motorină, unde Europa se confruntă cu o penurie.

Care va fi răspunsul Rusiei?

Rusia a spus că nu intenționează să vândă petrol țărilor care implementează plafonul de preț occidental și a spus că va reduce producția de petrol dacă va fi nevoie. Trebuie remarcat faptul că lipsa tehnologiei occidentale ar duce probabil la o scădere a producției de petrol din Rusia. Scenariul de bază este ca oferta globală de petrol să scadă cu 1,0-1,5 milioane de barili pe zi în lunile următoare. Costul mediu de producție în Rusia a crescut semnificativ în ultimul an și este estimat la aproximativ 50 de dolari pe baril în prezent. Cu toate acestea, prețul de rentabilitate bugetar este mult mai mare. În plus, mai mult de 50% din costul de producție este alcătuit din taxe, astfel încât bunăstarea financiară a Rusiei probabil va fi afectată în continuare.

OPEC+ lasă neschimbate nivelurile de producție

Cea mai recentă decizie a OPEC+ nu a fost o surpriză. Producătorii de petrol au decis să lase producția neschimbată, cota întregului grup rămânând la aproximativ 41,8 milioane de barili pe zi. Cu toate acestea, deoarece doar puțini membri OPEC+ sunt capabili să producă în conformitate cu cotele, producția întregii grupări OPEC+ rămâne cu puțin peste 40 de milioane de barili pe zi.

Cererea chineză – incertitudine cheie

Incertitudinea legată de economia globală, în special perspectivele pentru China, a condus la scăderi semnificative ale prețurilor pe piața petrolului în noiembrie. China este lider global în ceea ce privește importurile de petrol iar deteriorarea economică a țării poate avea un impact uriaș asupra prețurilor țițeiului. Cu toate acestea, deoarece China pare să reducă restricțiile Covid ca răspuns la protestele în masă, situația se poate îmbunătăți.

Pe de altă parte, Departamentul de Energie al SUA oprește vânzările strategice de rezerve de petrol, rezervele fiind acum la cel mai scăzut nivel din 1984! DoE ar dori să înceapă să umple din nou stocurile, dar nivelurile actuale ale prețurilor sunt considerate încă prea ridicate pentru a acest lucru.

Rezervele de petrol din SUA au coborât la cel mai scăzut nivel din 1984. DoE nu dorește mai multe eliberări de stocuri și caută modalități de a reface a stocurilor. Acesta este un alt semn că oferta de pe piața petrolului este în scădere. Sursa: Bloomberg

Ce urmează pentru prețuri?

Prețurile cotației Brent se mențin în intervalul 85-90 de dolari pe baril. Riscul unei scăderi a cererii în China a scăzut semnificativ și nu se poate exclude că va apărea un gap de aprovizionare pe piață, în cazul în care țările terțe implementează un plafon de preț al petrolului rusesc. Atenția în acest caz va fi acordată în principal Chinei și Indiei. Cu toate acestea, este așteptat ca ambele țări să găsească modalități de a evita sancțiunile fără a atrage furia Occidentului. Embargoul asupra derivatelor petroliere, care va intra în vigoare la începutul lunii februarie 2023, va fi probabil cea mai mare problemă, iar sfârșitul lunilor ianuarie și februarie ar putea fi o perioadă de volatilitate ridicată a prețurilor petrolului și benzinei.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Franța majorează taxele de autostradă cu 4,75% de la 1 februarie 2023

T de la Kangoo. Test cu Mercedes-Benz Clasa T 180 d

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

mol românia
Carburanţi

MOL România își extinde rețeaua cu trei stații de servicii noi în Brăila, Oradea și Călărași

MOL România își extinde rețeaua națională cu trei noi stații de servicii...

mașină rulată
Auto rulateFinanciar

Românii alocă aproximativ 15 salarii medii pentru a-și cumpăra o mașină rulată, peste media europeană

O mașină este o achiziție destul de costisitoare, așa că orice șofer...

renault
Financiar

7 proiecte de investiții ale Grupului Renault au primit ajutoare de stat de 644,55 mil. lei

Ministerul Finanțelor a finanțat 7 proiecte de investiții pentru cele 3 societăți...

Exporturile de mijloace de transport
Financiar

Exporturile de mijloace de transport, în creștere cu 4,1% în primele 7 luni din 2024

Exporturile de mijloace de transport au crescut cu 4,1% în primele 7...