Preţul rovinietei ar putea creşte semnificativ pentru anumite vehicule de transport de marfă, conform unui proiect de lege iniţiat de Ministerul Transporturilor. Cea mai mare majorare, de 230 de euro, va fi înregistrată de tariful pentru 12 luni plătit de proprietarii vehiculelor cu MTMA între 3,5 t şi 7,5 t.
Ministerul Transporturilor a lansat în consultare publică un proiect de lege pentru pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tariful de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
Măsura este motivată de faptul că autorităţile române trebuie să transpună în legislaţia naţională prevederile Directivei 76/2011, care introduce un nou principiu de aplicare a tarifelor intermediare în cazul vehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.
Transpunerea trebuia finalizată încă din octombrie 2013, pentru neîndeplinirea acestei obligaţii Comisa Europeană declanşând procedura de infrigement.
Un aspect important vizat de transpunere constă în stabilirea unor proporţii între nivelul anual şi intermediar al tarifului de utilizare cu valabilitate de 1 zi, 7 zile şi 30 zile. Prin modificarea tarifelor existente în conformitate cu prevederile Directivei sunt propuse a fi aplicate următoarele proporţii:
- tariful lunar va fi maximum 10% din tariful anual;
- tariful săptămânal va fi maximum 5% din tariful anual;
- tariful zilnic va avea valoare de 11 euro, dar nu mai mult de 2% din tariful anual, rezultând tarifele şi
procentele faţă de tariful anual incluse în tabelul urmator.
Tip vehicul | Durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale | Tarif ACTUAL (în euro, TVA inclus) | Tarif PROPUS (în euro, TVA inclus) | Procent față de tariful anual, conform proiectului | |
C | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone | 1 zi | 4 | 11 | 2.00% |
7 zile | 20 | 27 | 4.91% | ||
30 zile | 52 | 55 | 10.00% | ||
90 zile | 120 | 155 | 28.18% | ||
12 luni | 320 | 550 | |||
D | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12 tone | 1 zi | 7 | 11 | 1.73% |
7 zile | 35 | 31 | 4.88% | ||
30 zile | 91 | 63 | 9.92% | ||
90 zile | 210 | 180 | 28.35% | ||
12 luni | 560 | 635 | |||
E | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) | 1 zi | 9 | 11 | 1.53% |
7 zile | 45 | 36 | 5.00% | ||
30 zile | 117 | 72 | 10.00% | ||
90 zile | 270 | 205 | 28.47% | ||
12 luni | 720 | 720 | |||
F | Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) | 1 zi | 11 | 11 | 0.91% |
7 zile | 55 | 60 | 4.96% | ||
30 zile | 143 | 121 | 10.00% | ||
90 zile | 374 | 350 | 28.93% | ||
12 luni | 1,210.00 | 1,210.00 |
Potrivit iniţiatorilor proiectului de lege, modificarea tarifelor se va aplica numai pentru vehiculele pe care le reglementează Directiva 76/2011, adică pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone.
Ca atare, tarifele pentru celelalte categorii de vehicule (pentru transport persoane şi pentru transport marfă cu MTMA de până la 3,5 tone) rămân la acelaşi nivel şi nu se aplică modul de calcul prevăzut de Directiva ce trebuie transpusă în legislaţia românească.
Având în vedere că modificarea tarifelor nu se aplică şi la vehiculele de transport persoane, vor apărea în această situaţie două noi categorii de vehicule, H şi G, care reprezintă vehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto), vehicule cuprinse în prezent în categoria C şi vehiculele de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto), vehicule cuprinse în prezent în categoria D.
Comentați?