Guvernul va adopta, în ședința de vineri, un Memorandum prin care se aprobă negocierea unui împrumut de la Banca Europeană de Investiții (BEI), în valoare de 600 de milioane de euro, pentru susținerea proiectului Autostrăzii Ploiești – Pașcani A7 (319 km).
Investiția necesară pentru construcția viitoarei șosele de mare viteză se ridică la 6,7 mld euro, un calcul făcut chiar de BEI, iar prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sunt alocate 1,9 mld. de euro. ”Diferența, până la concurența valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat, împrumutul în valoare de 600 mil. euro vizând acoperirea parțială a acestei contribuții a bugetului de stat”, se arată în textul Memorandumului.
Împrumutul nu acoperă TVA și nici cheltuielile cu achiziția terenurilor (exproprieri) pentru Autostrada Ploiești – Pașcani A7.
Potrivit Memorandumului, data limită de tragere a împrumutului este de 4 ani de la data semnării contractului de finanțare. Împrumutul va fi tras în maximum 20 tranșe, fiecare în valoare de minim 30 mil. euro. Condițiile financiare aplicabile fiecărei tranșe se vor stabili la momentul tragerii, în funcție de opțiunea selectată de împrumutat (dobândă fixă/variabilă, maturitate etc.), cu respectarea politicii de finanțare a BEI.
Potrivit mecanismului actual, cheltuielile echivalente sumelor împrumutului vor fi cuprinse în bugetul MTI/CNAIR, în cadrul sumelor alocate anual cu această destinaţie de la bugetul de stat la titlul 61 ,,Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR’’. Pe toată durata de implementare, vor fi alocate anual în bugetul MTI sume de la bugetul de stat pentru finanţarea proiectului. Tragerile din împrumut se vor efectua de către Ministerul Finanșelor conform prevederilor contractului de finanțare.
Conform politicii BEI, fiecare tranșă trasă este considerată un împrumut distinct, convenindu-se cu banca, la momentul efectuării tragerii, maturitatea, modalitatea de rambursare (una sau mai multe tranșe), perioada de grație și tipul dobânzii (fixă sau variabilă).
Împrumutul urmează a fi acordat pe o perioadă de până la 25 ani, cu posibilitatea unei perioade de grație ce poate ajunge până la 16 ani în cazul rambursării (fiecărei trageri) într-o singură tranșă.
Conform propunerilor avansate de către BEI, contractul de finanțare ar trebui semnat până la data de 22 iunie 2023. Împrumutul nu acoperă TVA și nici cheltuielile cu achiziția terenurilor (exproprieri).
Autostrada Ploiești – Pașcani A7 va fi primul drum de mare viteză care va lega Moldova de Muntenia și, potrivit autorităților de la București, reprezintă cel mai mare proiect de infrastructură finanțat prin Programul național de Redresare și reziliență.
Construcția șoselei este împărțită în 13 loturi, toate având constructori desemnați.
CITEȘTE ȘI:
FGA a primit peste 60.000 de dosare neachitate de Euroins și 2,7 milioane de polițe RCA
Descoperă soluția completă pentru managementul flotelor de maşini electrice, oferită de ENGIE
Comentați?