Google, amendat cu 1,49 MLD. EURO pentru practici abuzive în publicitatea online

Comisia Europeană a amendat Google cu 1,49 miliarde de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE.



Buzău

Potrivit instituţiei, Google a abuzat de poziţia sa dominantă pe piaţă impunând o serie de clauze restrictive în contractele cu site-urile terţilor, ceea ce i­a împiedicat pe rivalii Google să afişeze pe site-urile respective anunţuri publicitare proprii asociate cu rezultatele căutărilor.

„Comisia a amendat Google cu 1,49 miliarde de euro pentru utilizarea abuzivă ilegală a poziţiei sale dominante pe piaţa serviciilor de intermediere în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online. Google şi-a consolidat poziţia dominantă în materie de anunţuri publicitare asociate cu căutările online şi s-a protejat împotriva presiunii concurenţiale prin impunerea unor restricţii contractuale anticoncurenţiale pe siturile internet ale terţilor. Acest lucru este ilegal din punctul de vedere al normelor antitrust ale Uniunii Europene. Comportamentul abuziv a durat peste 10 ani şi a împiedicat alte societăţi să concureze pe baza meritelor şi să inoveze. În acelaşi timp, acest comportament a împiedicat consumatorii să se bucure de avantajele concurenţei”, a explicat Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenţei.

 

Strategia Google privind intermedierea publicităţii asociate cu căutările online

Site-uri, cum ar fi cele ale ziarelor, blogurile sau agregatorii de site-uri de turism, dispun adesea de o funcţie de căutare integrată. Atunci când un utilizator efectuează căutări cu ajutorul acestei funcţii de căutare, site-ul furnizează atât rezultatele căutării, cât şi anunţuri publicitare asociate cu căutarea, care sunt afişate împreună
cu rezultatul acesteia.

Prin AdSense for Search (publicitate customizată asociată căutărilor), Google pune aceste anunţuri publicitare asociate cu căutarea la dispoziţia proprietarilor siturilor „editoriale”. Google este un intermediar, echivalentul unui broker de publicitate, între difuzorii de publicitate şi proprietarii siturilor care doresc să profite de spaţiul rămas liber pe paginile de rezultate ale căutării. Prin urmare, AdSense for Search funcţionează ca o platformă de intermediere a publicităţii asociate cu căutările online.

Google a fost de departe cel mai puternic actor în materie de intermediere a publicităţii asociate cu căutările online din Spaţiul Economic European (SEE), cu o cotă de piaţă de peste 70 % din 2006 până în 2016.

În 2016, compania Google deţinea, de asemenea, cote de piaţă în general de peste 90% pe pieţele naţionale în ceea ce priveşte căutarea generală şi de peste 75% pe majoritatea pieţelor naţionale în ceea ce priveşte publicitatea asociată cu căutările online, unde este prezentă cu produsul său emblematic, motorul de căutare Google, care furnizează consumatorilor rezultatele căutării.

Pentru concurenţii săi pe piaţa publicităţii asociate cu căutările online, cum ar fi Microsoft şi Yahoo, nu este posibil să vândă spaţii publicitare pe paginile cu rezultate ale motorului de căutare al Google.

Prin urmare, site-urile terţilor reprezintă un punct important de intrare pentru ca aceşti furnizori alternativi de servicii de intermediere pentru publicitatea asociată cu căutările online să îşi dezvolte activitatea şi să încerce să concureze cu Google.

Prin acorduri negociate individual, Google a furnizat servicii de intermediere a publicităţii asociate cu căutările online celor mai importanţi editori din punct de vedere comercial.

În cursul investigaţiei sale, Comisia a examinat sute de astfel de acorduri şi a constatat următoarele:

1. Începând cu 2006, Google a inclus în contractele sale clauze de exclusivitate. Acest lucru însemna că editorilor li se interzicea să plaseze pe paginile lor de rezultate ale căutării orice anunţuri publicitare asociate cu căutările online aparţinând concurenţilor Google. Decizia vizează editorii ale căror acorduri cu
Google au impus o astfel de exclusivitate pentru toate siturile lor.

2. Începând din martie 2009, Google a început treptat să înlocuiască clauzele de exclusivitate cu aşa-numitele clauze de „plasamente premium” (Premium Placement). Acestea impuneau editorilor să rezerve pentru anunţurile publicitare ale Google cel mai profitabil spaţiu de pe paginile lor cu rezultate ale căutărilor şi să includă pe siturile lor un număr minim de anunţuri publicitare aparţinând Google. Drept rezultat, concurenţii Googleau fost împiedicaţi să îşi plaseze anunţurile publicitare asociate cu căutările în spaţiile cele mai vizibile şi mai accesate ale paginilor de rezultate de căutare ale site-urilor.

3. Începând din martie 2009, Google a inclus şi clauze care impuneau editorilor să solicite o aprobare scrisă din partea Google înainte de a modifica modul în care erau afişate anunţurile publicitare ale concurenţilor. Acest lucru a însemnat că Google putea controla cât de atrăgătoare şi, prin urmare, cât de accesate puteau fi anunţurile publicitare ale concurenţilor săi.

Adaugati comentariu