Din 2022, maşinile europene vor deveni mai sigure. Asistenţă inteligentă pentru controlul vitezei, sisteme de siguranţă la mersul în marşarier, dispozitive de înregistrare a datelor în caz de accident sunt câteva dintre elementele de siguranţă care vor fi obligatorii.
Potrivit Comisiei Europene, noile tehnologii de pe piaţă pot contribui la reducerea numărului de decese şi de vătămări corporale pe drumurile noastre, 90 % dintre acestea fiind cauzate de erori umane.
În mai 2018, Comisia a propus ca anumite măsuri de siguranţă a vehiculelor să fie obligatorii, inclusiv sistemele care reduc unghiurile moarte periculoase la camioane şi autobuze şi tehnologiile care avertizează conducătorul auto în caz de somnolenţă sau de neatenţie.
Elementele avansate de siguranţă vor reduce numărul accidentelor, vor deschide calea spre o mobilitate tot mai conectată şi mai automatizată şi vor stimula inovarea şi avantajul competitiv global al industriei europene a autovehiculelor.
„În fiecare an, 25.000 de persoane îşi pierd viaţa pe drumurile noastre. Marea majoritate a acestor accidente sunt cauzate de erori umane. Putem şi trebuie să acţionăm pentru a schimba lucrurile. Datorită noilor elemente avansate de siguranţă care vor deveni obligatorii, putem avea acelaşi impact ca atunci când au fost introduse centurile de siguranţă. Multe dintre noile elemente există deja, în special în vehiculele de lux. Acum ridicăm nivelul de siguranţă în ceea ce priveşte toate vehiculele şi deschidem calea spre o mobilitate tot mai conectată şi mai automatizată în viitor.”, a arătat comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.
Noile elemente de siguranţă obligatorii
– Pentru autoturisme, camionete, camioane şi autobuze:
- sisteme de avertizare în caz de somnolenţă şi de neatenţie a conducătorului auto (de exemplu, utilizarea telefoanelor inteligente în timpul conducerii),
- asistenţă inteligentă pentru controlul vitezei,
- sisteme de siguranţă la mersul în marşarier cu cameră de luat vederi sau cu senzori,
- dispozitive de înregistrare a datelor în caz de accident („cutia neagră”).
– Pentru autoturisme şi camionete:
- asistenţă pentru menţinerea benzii de circulaţie,
- sisteme avansate de frânare de urgenţă,
- centuri de siguranţă îmbunătăţite în urma testelor de impact.
– Pentru camioane şi autobuze:
- cerinţe specifice de îmbunătăţire a vizibilităţii directe a şoferilor de autobuz şi de camion şi de eliminare a unghiurilor moarte,
- sisteme frontale şi laterale ale vehiculului pentru a detecta şi a avertiza cu privire la prezenţa participanţilor la trafic vulnerabili, în special la efectuarea virajelor.
Comisia se aşteaptă ca măsurile propuse să ajute la salvarea a peste 25.000 de vieţi şi la evitarea a cel puţin 140.000 de vătămări corporale grave până în 2038. Acestea vor contribui la obiectivul pe termen lung al UE de a ajunge la aproape zero decese şi vătămări corporale grave până în 2050 („Viziunea zero”).
Pe lângă protecţia cetăţenilor pe drumurile europene, noile elemente avansate de siguranţă vor ajuta conducătorii auto să se obişnuiască treptat cu noile sisteme de asistenţă pentru conducere. Creşterea gradului de automatizare oferă un potenţial semnificativ pentru compensarea erorilor umane şi asigură noi soluţii de mobilitate pentru persoanele în vârstă şi pentru cele cu deficienţe fizice. Toate acestea ar trebui să sporească încrederea şi acceptarea de către public a automobilelor automatizate, sprijinind tranziţia către conducerea autonomă.
Comentați?