Gestionarea parcurilor auto în vremuri de pandemie

Epidemia de coronavirus a creat o situaţie fără precedent la nivel mondial, cu o serie de consecinţe care nu vor dispărea prea curând. În următoarele luni, nu vor avea loc doar schimbări economice, ci şi schimbări ale mobilităţii şi modelelor de afaceri existente. Ca în orice domeniu, nici administrarea flotelor nu este ferită de impactul puternic al crizei Covid-19, atât pe termen scurt, cât şi lung.
Garda Națională de Mediu

Lumea este marcată de recesiune chiar şi după ce guvernele şi băncile centrale au pompat miliarde de euro în economie şi au scăzut ratele dobânzilor. Ce impact va avea criza asupra flotelor? Ce măsuri imediate pot fi luate? Cum poate fi salvată afacerea pornind de la un management eficient al parcului auto? Sunt câteva întrebări la care specialiştii în leasing operaţional au încercat să ofere răspunsuri, prezentând atât paşii decisivi în administrarea maşinilor de companie, cât şi trei posibile scenarii ale evoluţiei mediului economic.

Patru paşi decisivi pentru administrarea flotelor

Încă de la începutul pandemiei, majoritatea companiilor au încercat să adopte toate măsurile posibile pentru a-şi menţine angajaţii şi clienţii în siguranţă, pentru a-şi continua afacerile şi pentru a face faţă incertitudinii în mijlocul unor circumstanţe aflate într-o continuă schimbare. În acest context, managerii de flotă au un rol principal în companiile cu parcuri de vehicule mari, având de făcut (dacă nu i-au făcut deja) următorii patru paşi decisivi:

1. Evaluarea flotei

O evaluare a flotei trebuie efectuată cât mai repede posibil, spun specialiştii în administrarea parcurilor auto. Imediat ce managementul începe să analizeze impactul posibil al crizei asupra companiei, angajaţilor şi clienţilor săi, este important ca şi administratorul flotei să se implice, detaliind cheltuielile pe care le implică utilizarea vehiculelor de companie.

Ca atare pentru administrarea flotelor, ar trebui pregătită o imagine de ansamblu a parcului auto cu date despre conducătorii auto, numărul şi tipurile de vehicule, precum şi informaţii privind contractele de utilizare ale acestora, cum ar fi kilometrajul şi durata.

Totodată, ar trebui analizată situaţia vehiculelor care pot fi reînnoite şi momentul la care aceasta va avea loc, în raport urmând a fi incluse şi maşinile deja contractate.

Dacă există în flotă vehicule neutilizate, acestea ar putea fi relocate angajaţilor care ar fi în mod normal eligibili pentru a obţine un vehicul nou. Multe companii au inclus o clauză în contractul de leasing operaţional pentru a acoperi acest scenariu. Această soluţie evită costuri inutile pentru returnarea vehiculelor excedentare şi, totodată, reprezintă o modalitate simplă de a amâna comandarea unor vehicule noi.

2. Limitarea pierderilor

O altă măsură esenţială este limitarea impactului imediat al crizei generate de epidemia de coronavirus asupra flotei, atenţia trebuind să fie concentrată asupra a ceea ce este esenţial pentru afaceri. În acest context, şoferii pot fi instruiţi să evite toate călătoriile neesenţiale şi să le amâne pe cele care nu sunt necesare pe moment.
Acest lucru va permite ca resursele disponibile pentru întreţinerea vehiculelor să fie direcţionate strict către cele absolut necesare.
Pe de altă parte, specialiştii în leasing operaţional recomandă extinderea duratei contractelor de închiriere curente sau creşterea limitelor de kilometri.

3. Comunicare clară cu şoferii

Deşi măsurile introduse pentru a limita răspândirea Covid-19 impun ca o serie de angajaţi să rămână încă acasă, pentru mulţi dintre ei anumite călătorii sunt inevitabile. Acest lucru poate provoca probleme de siguranţă pentru conducătorii auto, motiv pentru care este esenţială o comunicare clară şi continuă cu aceştia.

Oferiţi-le permanent sfaturi utile, indiferent dacă sunt la serviciu, acasă sau pe drum. Ţineţi-i la curent cu subiecte cheie, cum ar fi:
• Măsurile de siguranţă,
• Întreţinerea vehiculului, reparaţiile şi înlocuirea anvelopelor,
• Sfaturi de igienă şi de dezinfectare a vehiculului, în special pentru cele folosite de mai mulţi angajaţi,
• Prelungirea contractului pentru vehiculele care trebuie reînnoite,
• Posibile întârzieri ale livrărilor vehiculelor noi,
• Sfaturi pentru vehiculele rămase neutilizate perioade îndelungate.

4. Teste de stres pentru flotă

Odată parcurşi primii trei paşi, specialiştii în administrare de flote spun că este timpul pentru un plan pe termen lung. Într-o criză economică generată de epidemia de coronavirus este esenţială dezvoltarea unui plan eficient ţinând cont de versiunile multiple ale viitorului.

Există două incertitudini principale asociate crizei actuale: răspândirea virusului (şi răspunsul asociat asupra sănătăţii) şi efectul economic (şi răspunsul autorităţilor). Prin urmare, trebuie luat în considerare impactul asupra operaţiunilor sau cerinţelor flotei în cazul a trei scenarii de bază. Sigur, nimeni nu poate spune cu certitudine ce ne poate aduce viitorul şi ca atare, consecinţele asupra flotei pot fi analizate chiar şi în contextul unei combinaţii a acestor scenarii de bază.

3 scenarii de bază

I – Control rapid şi de succes al epidemiei

Potrivit acestui prim scenariu, soluţiile medicale aplicate de autorităţi reuşesc să controleze răspândirea epidemiei în decurs de 2-3 luni. Sunt implementate măsuri guvernamentale de succes, care previn daunele economice pe termen lung, ceea ce susţine revenirea la situaţia premergătoare crizei. Acest scenariu coincide cu o aşa-numită „criza în V”, care începe cu o scădere accentuată, însă odată atins minimul urmează o recuperare economică rapidă. În acest scenariu, recesiunea ar dura doar câteva trimestre înainte de a reîncepe creşterea, readucând economia în punctul în care a fost înainte de pandemie.

II. Epidemia reapare

Deşi soluţiile medicale au avut succes pe termen scurt, ele nu au fost suficiente pentru a preveni reapariţia epidemiei, ceea ce va duce la o continuare a distanţării sociale timp de câteva luni. În combinaţie cu un răspuns al autorităţilor doar parţial de succes, daunele economice nu vor întârzia să apară, iar nivelurile de recuperare vor fi dezamăgitoare.

Acest scenariu coincide cu o „criză în U”, care este relativ similară unei recesiune în formă de V, dar recuperarea durează mai mult. În acest scenariu, PIB-ul se micşorează de obicei timp de câteva trimestre la rând şi se întoarce doar lent la nivelul de creştere înregistrat înainte de scădere.

III. Eşec general al măsurilor medicale

În acest scenariu, soluţiile medicale nu reuşesc să controleze răspândirea virusului până când un vaccin nu va fi disponibil. Combinat cu un răspuns nereuşit al autorităţilor, acest lucru se va materializa prin falimente, credite neperformante şi o posibilă criză bancară.

Acest scenariu, cel mai pesimist dintre toate, poate fi asimilat unei „crize în L”, acest tip de recesiune fiind denumită şi „depresie”. Aceasta are loc atunci când o economie nu se redresează la nivelurile anterioare de creştere timp de câţiva ani sau nu-şi mai revine niciodată.

Pentru fiecare dintre cele trei scenarii, administratorii parcurilor auto ar trebuie să-şi răspundă la următoarele întrebări:
• Care sunt nevoile imediate ale flotei în următoarele 1-3 luni?
• Care sunt cerinţele viitoare ale companiei de la flotă în 3-12 luni?
• Care este primul pas pe care îl puteţi face ca răspuns la fiecare dintre cele trei scenarii de bază?

Astfel, pentru testul de stres al flotei, în funcţie de fiecare scenariu, ar trebui evaluată performanţa flotei şi contribuţia ei la afacere per total. În acest fel se poate determina dacă proiectele aflate în derulare pot fi continuate aşa cum au fost planificate, pot fi accelerate sau pot fi oprite.

„Planificarea scenariului este cheia succesului pe termen lung. Ne ajută să facem incertitudinea măsurabilă şi, prin urmare, gestionabilă, reducând confuzia prin evidenţierea a ceea ce ştim, a ceea ce nu ştim şi a ceea ce contează cu adevărat. Acest lucru ne permite să identificăm, cu încredere, care sunt primii paşi pe baza unei structuri clare şi a unui raţionament solid”, spune Saskia Haremann, managing consultant LeasePlan. De altfel, într-o lume de o extremă incertitudine, este posibil ca un plan rigid să nu rămână eficient timp îndelungat, dar, pe de altă parte, încercarea de a menţine totul flexibil se poate transforma într-un drum scump spre nicăieri. Prin urmare, este recomandat să fie luate în considerare mai multe scenarii diferite şi să ne asigurăm că abordarea este corectă în fiecare dintre acestea.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

Se reia licitatia pentru VO Tecuci, locul unde Răzvan Cuc a făcut ”show” în fața presei

Dilema constructorilor de SUV și emisiile de CO2. Oricum pierd bani

 

 

Adaugati comentariu