La începutul lunii octombrie 2025, comitetul coaliției din Germania a ajuns la un acord asupra unui nou pachet de stimulente pentru a relua sprijinul consumatorilor pentru mașinile electrice cu baterii. Vicecancelarul Lars Klingbeil (SPD) a anunțat că aproximativ 3 miliarde de euro din Fondul național pentru climă și transformare și din Fondul social pentru climă al UE vor fi realocate pentru a ajuta gospodăriile cu venituri scăzute să achiziționeze mașini cu emisii zero. Realocarea înseamnă că subvențiile nu ar trebui să mărească deficitul bugetar federal, care trebuie ținut sub control în urma unei hotărâri a Curții Constituționale din 2023.
Modalitatea de acordare a subvențiilor este încă în discuție. Lars Klingbeil a declarat că sprijinul ar putea fi structurat fie sub formă de granturi pentru achiziție, fie sub formă de leasing social, urmând modelul francez. În luna iunie, o reprezentantă a Partidului Social Democrat (SPD), Isabel Cademartori, a sugerat că un program de leasing social ar putea permite oamenilor să conducă o mașină electrică pentru aproximativ 99 de euro pe lună, pe o perioadă de trei ani. Ea a susținut că programul ar trebui să se extindă dincolo de gospodăriile defavorizate social pentru a include navetiștii care câștigă între 40.000 și 60.000 de euro pe an, reflectând faptul că mulți lucrători cu venituri medii se bazează pe mașini pentru a ajunge la locul de muncă.
Contextul actual: Stimulente fiscale, dar fără subvenții
În perioada 2016 – 2023, Germania a acordat subvenții (Umweltbonus) pentru achiziția de vehicule electrice în valoare de aproximativ 10 miliarde de euro, dar sprijinul a fost întrerupt brusc în decembrie 2023 din cauza constrângerilor bugetare și a unei decizii a Curții Constituționale. Ultimele cereri au fost depuse pe 17 decembrie 2023, iar Oficiul Federal pentru Economie și Controlul Exporturilor (BAFA) a închis programul pe 1 ianuarie 2024. Drept urmare, în perioada 2024-2025 nu mai a existat nicio subvenție națională pentru achiziția de mașini electrice cu baterie.
Peisajul actual al stimulentelor se bazează în principal pe beneficii fiscale și alocații corporative. Mașinile electrice cu baterie înmatriculate până la 31 decembrie 2025 rămân scutite de taxa pe vehicule timp de până la 10 ani, deși scutirea poate înceta chiar din 2030. Angajații care conduc vehicule electrice ale companiei în valoare de până la 95.000 euro sunt impozitate la o cotă redusă de beneficii în natură de 0,25%, iar angajatorii pot oferi încărcare la locul de muncă scutită de taxe. Un pachet separat de stimulente, prezentat în iunie 2025, a introdus alocații speciale pentru amortizare (până la 40% în primul an) pentru flotele de vehicule electrice ale companiilor și autorizații accelerate pentru infrastructura de încărcare, semnalând o orientare către măsuri axate pe ofertă.
Cum ar putea arăta noul program
Conform acordului din coaliție, noul fond de 3 miliarde euro își propune să încurajeze persoanele cu venituri modeste să adopte vehicule electrice. Se așteaptă ca programul să vizeze gospodăriile cu venituri mici și medii: atât familiile defavorizate social, cât și navetiștii care câștigă până la aproximativ 60.000 euro.
Programul ar putea oferi atât opțiuni de cumpărare, cât și de leasing. Forma finală ar putea include granturi directe pentru achiziționarea de vehicule electrice noi sau contracte de leasing social pe termen lung la rate lunare accesibile. Negociatorii SPD au propus un contract de leasing de 99 euro pe lună pe o perioadă de trei ani, de exemplu.
Schema va fi finanțată din fonduri existente: programul se va baza pe Fondul pentru Climă și Transformare și pe Fondul Social Climatic al UE, în loc să implice noi datorii.
Se așteaptă ca detalii suplimentare, cum ar fi valoarea subvenției per vehicul, criteriile de eligibilitate și posibilitatea de a fi incluse vehiculele hibride plug-in, să fie clarificate după consultările cu industria auto.
Tranziția către e-mobilitate a Germaniei
Anunțul este văzut ca un efort de a relansa cererea consumatorilor pentru mașini electrice, după ce creșterea vânzărilor a încetinit în urma anulării sprijinului la finalul anului 2023. Concentrându-se pe veniturile mici și medii, schema abordează îngrijorările că mașinile electrice rămân inaccesibile pentru multe gospodării. De asemenea, aceasta răspunde apelurilor din partea industriei și a sindicatelor de a asigura o tranziție echitabilă din punct de vedere social către o mobilitate ecologică, protejând în același timp locurile de muncă din sectorul auto.
Printre semnalele pozitive se numără sprijinul politic larg pentru stimulente specifice și disponibilitatea de a explora mecanisme inovatoare de finanțare, cum ar fi leasingul social. Cu toate acestea, programul trebuie să fie în continuare armonizat cu eforturile mai ample de consolidare fiscală ale Germaniei și să se încadreze în normele UE privind ajutoarele de stat. Dacă va fi implementat, ar putea servi drept model pentru politici incluzive de e-mobilitate în alte state membre ale UE.
CITEȘTE ȘI:
ACAROM: Producția de automobile a scăzut cu 2,2% în primele 9 luni





Comentați?