Industria auto germană se află în mijlocul unei crize profunde, determinată de tranziția rapidă la mobilitatea electrică și de concurența externă, în special din partea producătorilor chinezi. Această schimbare, împreună cu probleme structurale importante, i-a lăsat pe marii producători de automobile precum Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz să se adapteze cu greu. Informațiile recente evidențiază provocările cu care se confruntă giganții auto din Germania, în special cu vânzările slabe de vehicule electrice, profitabilitatea în scădere și închiderea fabricilor. Inițiativele guvernamentale, cum ar fi reintroducerea stimulentelor de casare, sunt discutate ca soluții potențiale pentru a stimula cererea și a atenua criza.
Un factor important din spatele crizei din industria auto germană este scăderea bruscă a vânzărilor de vehicule electrice ca urmare a retragerii subvențiilor guvernamentale. Aceste stimulente au fost vitale pentru a încuraja consumatorii să treacă de la motorizările tradiționale cu ardere internă la vehiculele electrice. Odată ce subvențiile au fost retrase, cererea a scăzut, provocând un impact imediat asupra producătorilor de automobile deja împovărați de costurile ridicate ale tranziției la mobilitatea electrică. Rezultatul a constat în scădera vânzărilor în general, producătorii de mașini fiind nevoiți să-și revizuiască previziunile de profit și să ia în considerare măsuri drastice, inclusiv închiderea fabricilor.
Fără sprijinul financiar oferit de stimulente guvernamentale, vehiculele electrice au devenit mai puțin atractive pentru consumatori, în special pe piața de masă, unde costurile inițiale ridicate și infrastructura limitată de încărcare continuă să descurajeze cumpărătorii. Acest lucru a creat un dezechilibru sever, producătorii investind masiv în tranziția la mașini electrice, dar fără ca cererea pieței să egaleze aceste eforturi.
Stimulente pentru casare, un potențial colac de salvare
Una dintre cele mai discutate soluții de revigorare a pieței auto este introducerea de noi stimulente pentru casare. Acestea ar încuraja consumatorii să caseze vehicule mai vechi cu motor cu ardere în schimbul unor bonusuri la achiziționarea de mașini electrice noi. În esență, această abordare ar stimula piața prin reducerea poverii financiare asupra consumatorilor, făcând vehiculele electrice mai accesibile.
Stimulentele propuse includ un bonus de 6.000 euro pentru casarea unui vehicul cu motor cu combustie și achiziționarea unui vehicul electric nou și un bonus de 3.000 euro pentru cumpărarea unui vehicul electric second hand. Această abordare pe două niveluri este concepută nu numai pentru a stimula vânzările de mașini noi, ci și pentru a consolida piața de vehicule electrice uzate, oferind opțiuni pentru un număr mai mare de cumpărători.
Programe de leasing social
Pe lângă stimulentele de casare, există propuneri de programe de leasing social destinate consumatorilor cu venituri mici și medii. Aceste programe, inspirate de inițiativele din Franța, ar oferi subvenții de stat pentru a reduce costurile de leasing pentru vehiculele electrice. Prin scăderea barierei financiare în calea deținerii unui vehicul electric, o astfel de schemă ar putea ajuta la extinderea pieței către cei care altfel ar putea să nu își permită costurile inițiale ale achiziționării unei mașini electrice.
Programele de leasing oferă o soluție flexibilă pentru a aborda unul dintre obstacolele majore în calea adoptării vehiculelor electrice: costul. Permițând consumatorilor să acceseze vehicule electrice fără plăți inițiale mari și cu beneficiul suplimentar al sprijinului de stat, leasingul poate deschide ușa pentru o participare mai largă la tranziția ecologică. Cu toate acestea, trebuie știut faptul că, în primul an de aplicare, programul de leasing social din Franța a fost bugetat insuficient și s-a dovedit un coșmar administrativ.
Provocări pentru eliminarea stimulentelor
În timp ce stimulentele de casare oferă un potențial colac de salvare, există provocări semnificative pentru implementarea lor. Germania se confruntă cu constrângeri bugetare, iar reintroducerea unor astfel de stimulente ar necesita o alocare atentă a resurselor deja limitate. Încetarea bruscă a subvențiilor pentru vehiculele electrice a fost parțial determinată de necesitatea de a reduce decalajul bugetar, iar reintroducerea unui sprijin financiar similar ar putea tensiona și mai mult finanțele guvernamentale.
Mai mult, orice ajutor de stat trebuie să respecte reglementările Uniunii Europene, adăugând un nou nivel de complexitate procesului. Există, de asemenea, riscul ca consumatorii să întârzie achizițiile în așteptarea unor noi stimulente, exacerbând actuala scădere a vânzărilor pe termen scurt, în așteptarea materializării unor condiții financiare mai bune.
CITEȘTE ȘI:
A apărut revista Flote Auto, septembrie 2024
Finanţele au înjumătățit ecotichetul pentru Rabla Plus fără consultarea Ministerului Mediului
Comentați?