Gama de vehicule utilitare Fiat Doblo. Carăuş de seamă pe străzile româneşti

Fiat, prin divizia Professional, este unul dintre cei mai importanţi producători de vehicule utilitare din Europa. Oferta auto a gamei Doblo, graţie utilităţii sale urbane, a pus umărul la dezvoltarea multor afaceri autohtone.

Fiat Doblo este, alături de Fiat Ducato, unul dintre cele mai notorii autovehicule comerciale care operează în România. În oferta auto, Pe lângă versiunile de marfă, Doblo este disponibil şi într-o versiune civilă, pentru transportul pasagerilor, botezată Combi.

Pentru transportul mărfurilor discutăm, în oferta auto, despre variantele Doblo Cargo şi Doblo Cargo Maxi, în timp ce pentru diferite aplicaţii sunt disponibile şi modelele Doblo şasiu şi Doblo WorkUp (echipat cu benă).

Pentru versiunile Cargo din oferta auto se poate opta pentru un acoperiş supraînălţat, care măreşte înălţimea compartimentului de marfă de la 1.305 mm la 1.550 mm.

Fiat Doblo este un vehicul robust, cu o fiabilitate foarte bună, dovedită în timp, şi cu costuri tentante de achiziţie, întreţinere şi exploatare. Deşi nu se mai află chiar la prima tinereţe, aspectul său continuă să fie atrăgător, făcând cinste unei mărci de origine italiană. Habitaclul (cabina) este construită închegat, dar calitatea fabricaţiei este peste media acestui tip de vehicul, în vreme ce echipările standard, cât mai ales cele ce pot fi alese ca opţiuni, sunt chiar bogate.

Dintre dotările pe care le primeşti automat odată cu achiziţionarea unui Doblo Cargo amintesc doar de aerul condiţionat, sistemul de închidere centralizată, geamurile electrice, Trip Computer, servodirecţie, uşă laterală culisantă la compartimentul de marfă, uşi posterioare batante, asimetrice, perete divizor din tablă (izolat fonic), protecţii laterale în spaţiul de marfă, cârlige pentru ancorarea mărfii, protecţie podea pentru spaţiul de cargo, system Follow Me Home, filtru combustibil preîncălzit (exclusiv pentru motorizările diesel), roată de rezervă cu dimensiuni normale, priză de 12 volţi.

Din punct de vedere dimensional, oferta auto Fiat Doblo are o lăţime de 1.832 mm şi ecartamente de 1.510 mm în faţă şi 1.530 mm în cazul punţii spate. Înălţimea caroseriei este de 1.845 mm în cazul versiunii clasice, iar dacă se optează pentru varianta cu acoperiş supraînălţat, înălţimea urcă până la 2.125 mm. Lungimea variază, fiind disponibile două tipuri de ampatament.

Versiunea scurtă, clasică, are un ampatament de 2.755 mm şi o lungime totală de 4.390 mm. Ofertele auto Doblo Cargo Maxi şi Doblo Cargo Maxi XL au ampatamentul mărit până la 3.105 mm, iar lungimea totală ajunge astfel la valoarea de 4.740 mm. Aşa se face că lungimea spaţiului de transport marfă are în versiunea scurtă 1.820 mm şi 2.170 mm în versiunea lungă.

Datorită sistemului de suspensie multilink de pe puntea spate, ranforsat, al sistemului de frânare şi al anvelopelor din echiparea standard, sarcina utilă omologată pentru Fiat Doblo Cargo variază între 779 şi 879 kg, în funcţie de motorizarea aleasă. Volumul util de încărcare este impresionant, fiind de maxim 3,4 m3 în cazul versiunii cu ampatament normal şi de 4,2 m3 în cazul versiunii cu ampatament lung (5 m3 dacă plafonul este înălţat suplimentar). Uşa laterală standard este montată pe partea dreaptă şi are o înălţime de 1.175 mm şi o lăţime de 700 mm. Opţional, caroseria poate fi echipată cu încă o uşă laterală culisantă, în partea stângă.

Pentru cei care nu au nevoie de un vehicul carosat, dar sunt în căutarea unuia
utilitar, în oferta auto, Fiat oferă şi două variante de Doblo preechipate (Doblo Cargo Şasiu) sau echipate (Doblo Cargo WorkUp) pentru diverse operaţiuni. WorkUp este o variantă de autoutilitară cu benă. Aceasta este fabricată din aluminiu, are dimensiunea de 2.288×1.820×350 mm şi oferă o suprafaţă totală de încărcare de 4m2 şi o sarcină utilă de 883 kg.

Ca motorizări gama Doblo propune ca versiune de bază o unitate pe benzină de 1,4 l, 16 supape şi aspiraţie naturală. Dezvoltând o putere maximă de 70 kW (95 CP) la o turaţie de 6.000 rot/min şi un cuplu motor maxim de 127 Nm/4.500 rot/ min, motorul este compatibil cu normele de poluare Euro 6 şi este cuplat cu o transmisie manuală cu cinci rapoarte. Fanii motorizărilor diesel, preferate de obicei în cazul vehiculelor utilitare, au la dispoziţie două opţiuni Multijet: o unitate de 1,3 l, 90 CP şi 200 Nm cuplu motor maxim, cuplată de asemenea unei cutii de viteze cu cinci trepte sau una de 1,6 l, care produce 105 CP la 4.000 rot/min şi 290 Nm la 1.500 rot/min. Ambele sunt dotate cu filtru de particule şi respectă normele de poluare Euro 5+.

Interior:
Atmosfera interioară este bună, comparabilă cu cea dintr-un turism, mai ales în cazul echipărilor generoase. Sub şezutul scaunului dreapta este prevăzut un compartiment de depozitare, ideal pentru documente.

Doblo Combi:
Aceasta poate fi soluţia pentru transportul pasagerilor. Combi poate avea cinci sau şapte locuri (versiunea de caroserie Maxi). În ambele cazuri banchetele sunt fracţionabile şi permit o modularitate foarte bună, în timp ce spaţiile de depozitare au fost răspândite ingenios peste tot prin habitaclu.

Flexibilitate:
Pentru versiunile Cargo există posibilitatea echipării cu sisteme suplimentare de stocare, montate în exterior, prin intermediul cărora pot fi transportate diferite obiecte. Versiunea de şasiu simplu este pregătită pentru recarosare, cu înălţimea maximă finală ce poate ajunge până la 2.405 mm, iar lungimea până la 5.400 mm.

 (Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna martie 2014)

Adaugati comentariu