Ieftinirea finanţărilor nu a oprit declinul pieţei de leasing financiar în 2013

După o creştere modestă în 2012, piaţa de leasing financiar a scăzut anul trecut cu 9%, ca urmare înăspririi condiţiilor de finanţare în valută şi a reducerii vânzărilor de autovehicule. Pe de altă parte, nici cererea nu a fost prea mare, tendinţa companiilor fiind una de amânare a proiectelor investiţionale.



Piaţa românească de leasing financiar s-a contractat anul trecut cu 9%, pe fondul înăspririi condiţiilor de finanţare impuse de Regulamentul 17 al BNR începând cu ianuarie 2013. Reamintim că noile reguli ale băncii centrale au limitat finanţările în euro acordate IMM-urilor fără acoperire la riscul valutar. Analiştii calculaseră încă de pe atunci că, odată cu aplicarea Regulamentului, sumele în valută accesate de firme vor fi mai mici cu 25%.

Dincolo însă de înăsprirea condiţiilor de finanţare pentru IMM-uri, nici autorităţile publice nu au fost interesate de acest model de finanţare, în condiţiile în care statistica Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România arată că ponderea parteneriatelor de tip public – privat în totalul contractelor încheiate a fost … zero.

Finanţatorii încă preferă domeniul auto

Noile finanţări acordate anul trecut, în valoare de 1,243 de miliarde de euro, s-au îndreptat către cele trei domenii devenite deja tradiţionale pentru leasingul financiar: cel al mijloacelor de transport, care păstreaza o pondere majoritara de 71% (879 milioane euro), cel al echipamentelor destinate diverselor sectoare ale economiei (pondere – 25%, 315 milioane euro) şi sectorul imobiliar (pondere – 4%, 49 milioane euro). De remarcat, însă, că finanţările destinate vehiculelor au scăzut cu 8% comparativ cu 2012, însă contracţia finanţărilor pe acest segment a fost sub cea a pieţei.

În cazul achiziţiilor mijloacelor de transport, rezultatele de anul trecut indică păstrarea unui interes relativ constant al finanţatorilor pentru sectorul autoturismelor (pondere de 55% în totalul finanţărilor pentru vehicule). Totodată, s-a observat, în comparaţie cu aceeaşi perioada a anului 2012, o creştere de 6% a împrumuturilor pentru vehiculele comerciale grele (peste 3,5 tone – pondere 30%), în timp ce finanţarea vehiculelor comerciale uşoare (sub 3,5 tone – pondere 13%) înscrie o scădere cu 1% faţă de aceeaşi perioada din 2012. „În contextul în care piaţa auto a înregistrat scăderi semnificative în anul 2013, dependenţa finanţărilor în leasing de această piaţă poate fi un motiv obiectiv, care a afectat negativ şi direct totalul volumului de împrumuturi noi la nivel naţional”, punctează reprezentanţii Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România.

Pe de altă parte, tendinţa de îmbătrânire a parcului auto, accelerată şi de instituirea timbrului de mediu, s-a reflectat şi în creşterea finanţărilor acordate atelierelor de reparaţii. Valoarea împrumuturilor acordate service-urilor auto a avansat anul trecut cu 3%, comparativ cu doar 1% în 2012.

Şi cererea a scăzut

Şi în 2013, clienţii principali ai companiilor de leasing financiar au provenit din sectorul corporate, ponderea acestora în totalul finanţărilor, de 97%, crescând cu 9% comparativ cu 2012. Împrumuturile s-au îndreptat, fără, doar şi poate, doar spre sectoare care s-au dovedit sustenabile. De exemplu, Garanti Leasing a acordat susţinere financiară societăţilor ce activează în sectorul de transport, de logistică, cel medical, agricol, construcţii sau industrie grea. Cu toate acestea, reprezentanţii companiei arată că nu numai Regulamentul BNR a afectat volumul finanţărilor, dar nici cererea venită din partea sectorului corporate nu a fost prea mare.

Pe parcursul anului 2013 am constatat la nivelul companiilor din piaţă o tendinţă de amânare a proiectelor investiţionale, lucru care a încetinit ritmul acordării finanţărilor în leasing”, punctează Oana Stoenescu, directorul de vânzări al Garanti Leasing.

Potrivit acesteia, deşi societatea a avut un trend constant în ceea ce priveşte volumul finanţărilor, comparativ cu ultimii 2 ani, a câştigat cotă de piaţă, clasându-se pe locul 8 în topul companiilor de profil.

„Şi pentru 2014 ne dorim o ascensiune sănătoasă şi sustenabilă în ceea ce priveşte cota de piaţă, astfel încât nu ne-am bugetat o creştere semnificativă”, adaugă directorul de vânzări al companiei.

ROBOR scade, dar firmele nu vor finanţări în lei

Pe de altă parte, în pofida reducerilor succesive ale dobânzii de politică monetară, care au antrenat reduceri de dobânzi şi pe piaţa interbancară (ratele ROBOR), cererile pentru finanţări în monedă naţională încă se lasă aşteptate.

Cazurile în care clienţii ni se adresează cu solicitări pentru finanţare în lei sunt foarte rare. Adesea, noi venim cu propunerea de a face o finanţare în lei, luând în considerare sursa încasărilor şi valuta businessului respectiv”, explică Oana Stoenescu.

Dincolo de abordarea pragmatică a costurilor sau de existenţa unui nivel ridicat de îndatorare care reduce numărul clienţilor eligibili, este foarte posibil ca apetitul încă scăzut al firmelor pentru finanţările în lei să fie influenţat şi de mentalitate. Şi asta, pentru că în cazul persoanelor juridice nu s-a implementat încă, mental, ideea de «leasing în lei». Iar în acest sens, o parte dintre jucători îşi asumă rolul de «formator de piaţă», explicând în detaliu beneficiile acestui produs pentru cash-flow-ul companiei – mai ales pentru acele companii care se adresează consumului intern şi care facturează şi încasează în lei.

În opinia directorului de Vânzări al Garanti Leasing, există o tendinţa deja clară de scădere a costurilor finanţării în lei, dobânzile fiind legate la rata ROBOR. De exemplu, în ianuarie 2013, ROBOR la 6 luni era 6,17%, iar un an mai târziu, în ianuarie 2014, acesta s-a situat la 2,65%. Rezultă deci o scădere de 3,52%.

Finanţări ieftine

De altfel, pentru reînnoirea parcului de vehicule sau pentru achiziţionarea unora din clase superioare, BCR Leasing acordă finantări în euro, cu dobânda de 3,95%, variabilă în funcţie de EURIBOR la 3 luni, pentru un avans de 50% sau cu dobândă de 5,5% pentru un avans începând de la 15%. Pentru a încuraja finanţările în monedă naţionala, produsul este accesibil companiilor şi întreprinzătorilor la o dobândă de 6,9%, variabilă în funcţie de ROBOR la 6 luni, pentru un avans minim de 15% şi o perioadă de finanţare de 12-60 de luni.

Oferta face parte din campania „Leasing pour les connaisseurs” („Leasing „pentru cunoscători”), ce este derulată de societatea financiară până la finalul lunii iunie. Companiile pot cumpăra autoturisme şi vehicule comerciale uşoare, noi, sub 3,5 tone, beneficiind de CASCO gratuit timp de 6 luni, prin Omniasig. În plus, la achiziţionarea vehiculelor comerciale uşoare, BCR Leasing acordă şi primele 3 luni de graţie la capital.

Compania va mai acorda finanţări ieftine şi ca urmare a împrumutului primit de la Banca Europeană pentru Investiţii (BEI), în valoare de 15 milioane euro pentru finanţarea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM), a întreprinderilor cu capitalizare medie şi a entităţilor publice din Romania care implementează proiecte în industrie, servicii şi infrastructură.

Finanţarea noastră are o strânsă legătură cu economia reală şi cu sectorul de producţie. Noi avem convingerea că dezvoltarea resurselor financiare pe care am întreprins-o împreună cu BEI va ajuta firmele locale şi utilităţile publice să devină mai eficiente, inovatoare şi competitive”, a remarcat Bogdan Speteanu, CEO al BCR Leasing.

Creditul BEI reprezintă o primă tranşă dintr-o linie de finanţare totală de 75 milioane euro convenită cu instituţia internaţională. In particular, IMM-urile vor fi sprijinite pentru o gamă largă de activităţi, inclusiv pentru cele de achiziţie sau extindere a activelor corporale.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna martie 2014)

Adaugati comentariu