FORT: Cum se scumpeşte un plin de camion cu 450 lei

În condiţiile în care Guvernul a decis majorarea accizei la carburanţi, FORT avertizează că în următoarele zile vom asista la blocaje în alimentările cu benzină sau motorină, pe fondul acumulării unor stocuri la preţuri actuale.



camion-autostrada-sosea-floteauto

Reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) afirmă că Guvernul a rămas imun la solicitările patronatelor din transporturi şi a refuzat să dialogheze cu aceştia în contextul creşterii accizelor la carburanţi.

„Cu toate că în plenul Consiliului Economic şi Social, patronatele, societatea civilă şi sindicatele s-au opus în unanimitate proiectului de modificare a codului fiscal, din declaraţiile publice referitoare la asumarea din partea guvernului a creşterii accizelor, se conturează o nouă etapă neagră pentru transporturile româneşti”, arată transportatorii reuniţi în FORT.

Aceştia punctează că orice eurocent diferenţă în costul operaţional influenţează direct competitivitatea companiilor româneşti din transporturile terestre, mutând totodată consumul de carburant în afară României,

Potrivit asociaţiei, bugetul de stat pierde astfel, din două cauze, sume importante. Consumatorii „captivi”, ce nu pot alimenta decât în ţară, sunt în imposibilitatea de a transfera creşterile în tarifele prestate, iar pentru un camion, o singură alimentare reprezintă un efort financiar suplimentar de 450 lei.

Fort mai arată că, în contrast total cu această situaţie, Spania oferă transportatorilor ce alimentează pe teritoriul său posibilitatea de a redobândi un procent semnificativ din acciza încasată de stat, printr-o schemă simplă şi eficientă care reglează competitivitatea şi concurenţa, eliminând evaziunea fiscală sau afacerile ilicite cu carburanţi.

Pe acest model, asociaţia a propus în ultimii ani returnarea unei părţi din acciza către transportatori, aceştia având obligaţia, pentru a încasa banii de la stat, să declare numărul de km efectuaţi şi documentele ce atestă alimentările en-gros sau în reţele.

Fenomenul activităţilor ilicite din transporturi evoluează şi afectează grav atât bugetul de stat cât şi afacerile legale. Soluţii există la îndemâna instituţiilor statului, iar FORT este gata să le prezinte actualului premier, înţelegând situaţia bugetară delicată în care se află ţară noastră.

„În lipsa dialogului constructiv şi la presiunea absolut firească a firmelor de transport, probabil doar prin ample manifestări publice se pot rezolva aceste situaţii iar FORT este oricând gata să reînceapă acţiunile de protest în toată ţară după modelul celor organizate în 2016 din cauza tarifelor RCA”, conchid reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport.

Guvernul a decis în şedinţa din 30 august 2017, majorarea accizei la carburanţi în două etape, la 15 septembrie şi 1 octombrie, majorarea fiind de 0,16 lei pe litru pentru fiecare din cele două etape.

Măsura a fost adoptată printr-o Ordonanţă de modificare a Codului Fiscal.

Aceste niveluri ale accizelor pentru carburanţi sunt valabile până în anul 2022, inclusiv.

Guvernul consideră că măsura este luată în condiţiile în care nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro stabilit de Banca Centrală Europeană pentru prima zi lucrătoare din luna octombrie 2016, sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislaţia Uniunii Europene.

Potrivit Executivului, s-a constatat că deşi diminuarea fiscalităţii efectuată la începutul anului 2017 a vizat reducerea preţurilor de piaţă ale carburanţilor, reducerea preconizată a fost atenuată ca urmare a faptului că preţurile fără taxe ale carburanţilor au înregistrat creşteri astfel încât, în prezent, ponderea taxelor în preţul carburanţilor este cea mai redusă din UE, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.

În ceea ce priveşte colectarea, Guvernul spune că din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016, a rezultat faptul că în primul semestru al acestui an încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767,633 milioane lei.

 

 

Adaugati comentariu