Bază de date cu transportatorii care deţin utilitare riscante

Până la data de 20 mai 2019, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) va realiza o bază de date cu vehiculele controlate tehnic în trafic şi companiile care le deţin, atribuindu-le un anumit grad de risc.
utilitare

Măsura este prevăzută în Ordinul 601/2017 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind modul de efectuare a inspeţiilor şi controlului asupra transporturilor rutiere, a activităţilor conexe acestora, a activităţii centrelor de pregătire şi perfecţionare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, a activităţii şcolilor de conducători auto şi a activităţii instructorilor auto autorizaţi.

Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial şi urmează să se aplice din 20 mai 2018.

Potriit Ministerului Transporturilor, informaţiile din baza de date vor fi  utilizate  pentru verificarea mai riguroasă şi mai frecventă a companiilor şi vehiculelor cu un grad de risc ridicat.

În baza regulilor de clasificare în gradul de risc şi a punctajului obţinut, firmele se vor încadra în trei categorii: cele cu risc scăzut – sub 30 de puncte, cele cu risc mediu – între 30-80 puncte şi cele cu risc ridicat – peste 80 de puncte.

Vor fi controlate tehnic în trafic, următoarele vehicule:

a) autovehicule concepute şi construite în principal pentru transportul persoanelor şi al bagajelor lor, care au, în afara locului pe scaunul conducătorului auto, mai mult de opt locuri pe scaune – categoriile M2 şi M3;

b) autovehicule concepute şi construite în principal pentru transportul de mărfuri cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone – categoriile N2 şi N3;

c) remorci şi semiremorci concepute şi construite pentru transportul de mărfuri sau persoane, precum şi pentru cazarea persoanelor şi cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone – categoriile O3 şi O4;

d) tractoare cu roţi cu viteza maximă prin construcţie mai mare de 40 km/h;

e) ansambluri de vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, formate din autovehicule concepute şi construite în principal pentru transportul de mărfuri cu o masă maximă mai mică de 3,5 tone – categoria N1 şi o remorcă sau semiremorcă din categoria O.

Potrivit actului normativ, pentru vehiculele din categoriile M2, M3, N2, N3 şi O numărul total de controale iniţiale, în fiecare an calendaristic, corespunde unei proporţii de cel puţin 5% din numărul total al celor înmatriculate.

 

Proceduri de control

La fiecare control tehnic în trafic iniţial al unui vehicul, inspectorul va întreprinde următoarele acţiuni:

a) verifică cel mai recent certificat de inspecţie tehnică periodică şi cel mai recent raport de control tehnic în trafic, dacă sunt disponibile, păstrate la bord. Inspectorii pot accepta dovezi electronice ale unor astfel de inspecţii, atunci când informaţii în acest sens sunt accesibile. Pentru vehiculele înmatriculate în celelalte state care au ratificat Acordul de la Viena, cu excepţia statelor membre ale Uniunii Europene, este obligatorie prezentarea certificatului de ITPI, cu excepţia cazului în care în statul respectiv este utilizat certificatul naţional de inspecţie tehnică periodică;

b) efectuează o evaluare vizuală a stării tehnice a vehiculului;

c) poate efectua o evaluare vizuală a arimării încărcăturii vehiculului în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

d) poate efectua verificări tehnice prin orice metodă pe care o consideră adecvată. Aceste verificări tehnice se pot efectua pentru a justifica o decizie de a supune vehiculul unui control tehnic în trafic mai detaliat sau de a solicita ca deficienţele să fie remediate fără întârziere în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Totodată inspectorul va verifica şi dacă toate deficienţele indicate în raportul de control tehnic în trafic anterior au fost remediate.

Conform Anexei 2 a Ordinului 601/2017, aspectele verificate sunt: identificarea vehiculului; echipamentul de frânare; direcţia; vizibilitatea; dispozitivele de iluminat şi părţile sistemului electric; punţi, jante, anvelope, suspensie; şasiu şi accesorii şasiu; alte echipamente; elemente poluante; inspecţii suplimentare la vehiculele pentru transport de călători din categoriile M2 şi M3.

Pe baza rezultatului inspecţiei iniţiale, inspectorul decide dacă vehiculul sau remorca, respectiv semiremorca acestuia ar trebui supuse unui control tehnic în trafic mai detaliat.

I.S.C.T.R. transmite Registrului Auto Român, la fiecare 2 ani, datele colectate privind controalele tehnice în trafic, iar RAR comunică aceste informaţii Comisiei Europene.

Actul normativ mai prevede că, în cazul în care autoritatea competentă a unui stat membru al Uniunii Europene care a constatat defecţiuni majore şi/sau periculoase la un vehicul utilitar înmatriculat în România a solicitat I.S.C.T.R. să ia măsuri împotriva contravenientului, I.S.C.T.R. va comunica autorităţii respective măsurile luate. În acest scop, I.S.C.T.R. comunică Registrului Auto Român datele privind vehiculele respective, iar R.A.R. ia măsurile prevăzute de legislaţia în vigoare, pe care le transmite ISCTR.

Ordinul 601/2017 reprezintă transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei 2014/47/UE din 3 aprilie 2014 privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor comerciale care circulă în Uniune.

 

 

 

Adaugati comentariu