Dacă în urmă cu doar câţiva ani, pentru finanţarea şi administrarea flotelor, produsul de leasing operaţional era perceput ca fiind sofisticat şi, deci, rezervat multinaţionalelor, astăzi este înţeles din ce în ce mai mult şi de companiile româneşti, care sunt interesate de un mod eficient de management.
Atunci când se pune problema utilizării eficiente a unei flote de autoturisme şi de vehicule utilitare, prioritatea “zero” pentru majoritatea managerilor este cum “să realizeze cât mai multe lucruri cheltuind cât mai puţini bani”. Exact ca în cazul unei economisiri, această premisă simplă are potenţial pentru optimizarea operaţiunilor prin îmbunătăţirea modului în care se derulează activitatea. Iar o dată adoptată această abordare, singura provocare majoră rămâne alegerea celor mai bune soluţii de reducere a costurilor fără a afecta calitatea serviciilor prestate.
Ca atare, tot mai multe companii aleg să-şi externalizeze flotele prin leasing operaţional cu servicii incluse, considerând că proprietatea aduce mai multe riscuri şi mai puţină flexibilitate.
Calculele realizate de specialiştii din piaţă arată că renunţarea la administrarea internă a parcului auto în favoarea outsourcing-ului poate aduce economii de aproximativ 15-20%.
“Companiile manifestă din ce în mai mult interes pentru leasingul operaţional şi nu vorbim aici doar despre companii străine. Acest lucru se datorează caracteristicilor acestui serviciu prin care clienţii plătesc exact ceea ce utilizează, fără a mai purta grija revalorificării maşinii achiziţionate, concentrându-se asupra dezvoltării propriei afaceri”, arată Radu Manea, Head of Fleet Management în cadrul Porsche Finance Group (PFG).
Mai mult, acesta subliniează că leasingul operaţional cu servicii incluse este ideal pentru companiile care doresc o flexibilitate sporită, căutând să-şi reînnoiască frecvent flota auto, sub o predictibilitate maximă a costurilor. De aceea, din punctul său de vedere, “profilul clienţilor este variat, cu cerere atât pe segmentul autoturisme, cât şi pe cel de vehicule uşoare şi grele”.
Într-adevăr, companiile care aleg leasingul operaţional ca metodă de externalizare a flotei auto câştigă o serie de beneficii financiare şi logistice, ce provin din faptul că nu se plăteşte de fapt preţul de achiziţie al vehiculelor, ci costul de utilizare al acestora pe durata contractuală selectată, aceasta fiind cuprinsă, în general, între 1-4 ani. La finalul contractului nu suportă valoarea reziduală, pentru că furnizorul de leasing operaţional, fiind proprietarul maşinii, o va lua înapoi şi va fi răspunzător de vânzarea ei pe piaţa second hand. Pentru toate serviciile selectate pentru autovehicule, cum ar fi întreţinerea, asigurările, asistenţa pentru şofer şi maşină sau administrarea carburantului, compania-client plăteşte o rată lunară fixă, astfel că nu are costuri neprevăzute pe parcursul contractului, ci o bugetare clară.
Din punct de vedere logistic, este degrevată de o altă serie de activităţi şi câştigă timp pentru a se concentra pe activitatea de bază. De exemplu, nu mai relaţionează cu autorităţile pentru a plăti taxele de înmatriculare şi talonul auto sau cu furnizorii de servicii pentru a administra contractele şi facturile, nu trebuie să urmărească şi să achite anual RCA-ul şi rovinieta. Un alt beneficiu important al externalizării flotei prin leasing operaţional este nivelul scăzut al costurilor serviciilor şi preţurilor de achiziţie a autovehiculelor: având volume mari, o companie specializată va beneficia de tarife mai bune de la furnizorii de servicii şi dealeri.
Dincolo de toate aceste avantaje, trebuie luat în considerare şi faptul că specialiştii în leasing operaţional vor optimiza continuu, pe parcursul contractului, administrarea flotelor lăsate în mâinile lor.
Comentați?