Cu un buget total de 14,1 mld. lei pentru 2021, Ministerul Transporturilor intenţionează ca, în sectorul rutier, să finanţeze lucrări la 7 sectoare de autostrăzi, 2 drumuri expres, 13 variante de ocolire şi 15 poduri. La toate acestea se mai adaugă realizarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru alte drumuri de mare viteză şi şosele de centură, precum şi modernizarea mai multor drumuri naţionale.
Priorităţile strategice investiţionale ale Ministerului Transporturilor pentru perioada 2021-2024 sunt focalizate în principal pe finalizarea lucrărilor la obiectivele şi proiectele de investiţii aflate într-un stadiu avansat de realizare, cu finanţare asigurată şi continuarea lucrărilor la cele aflate în derulare, precum şi începerea de noi lucrări, situate pe reţeaua TEN-T, cu finanţare asigurată din fonduri nerambursabile, dar şi rambursabile.
Autostrăzi, drumuri expres şi VO
Lista principalelor proiecte pentru construcţia autostrăzilor şi variantelor de ocolire (VO), introduse în Buget în anul 2021, cuprinde următoarele obiective:
– Autostrada Sibiu – Piteşti secţiunile 1, 2,3, 4 si 5,
– Autostrada Lugoj – Deva (sector Dumbrava-Deva),
– Autostrada Sebeş – Turda,
– Autostrada Nădăşelu – Suplacu de Barcău – Borş, inclusiv legătura dintre – Centura Oradea (Giraţie Calea Sintandrei) şi Autostrada A3 (Biharia),
– Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş,
– Autostrada de Centură Sud a municipiului Bucureşti, inclusiv intervenţiile privind Centura existentă (Lărgire la 4 benzi de circulaţie a Centurii Bucureşti între A1 – DN 5, DN 2 – A2 şi A1 – DN 7, pasajele Berceni, Domneşti, Olteniţa si Mogoşoaia),
– Autostrada de Centură Nord a municipiului Bucureşti,
– Varianta de ocolire Bacău (profil de autostradă şi drum naţional),
– Drum expres Craiova – Piteşti,
– Drum expres Brăila – Galaţi,
– Podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila,
– Varianta de ocolire Galaţi.
În acelaşi timp, proiectele de autostrăzi aflate în pregătire, cuprind:
– Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru 5 autostrăzi:
1. Sibiu – Făgăraş,
2. Făgăraş – Braşov,
3. Târgu Neamţ – Târgu Mureş,
4. Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni,
5. Timişoara – Moraviţa.
– Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru alte 2 autostrăzi:
1. Autostrada Braşov – Bacău
2. drumurile de mare viteză (Autostrada A7) Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret
– Elaborarea studiilor de fezabilitate şi a proiectelor tehnice pentru drumurile expres: Craiova – Târgu Jiu, Ovidiu – Tulcea, Brăila – Tulcea,
Brăila – Buzău, Focşani – Brăila, Găeşti – Ploieşti, Piteşti – Mioveni, Bacău – Piatra Neamţ
– Elaborarea sau completarea studiilor de fezabilitate pentru 4 drumuri expres şi 2 autostrăzi:
– Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Graniţa Româno – Ungară – Drum Expres M49 Ungaria),
– Drum Expres Satu Mare – Baia Mare,
– Autostrada Nordului/Drum de Mare Viteză Baia Mare – Suceava (Lot 1,
Baia Mare – Bistrita; Lot 2 Bistriţa – Vatra Dornei; Lot 3 Vatra Dornei – Suceava),
– Drum Expres Tişita – Albiţa,
– Completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad – Oradea.
Ministerul Transporturilor spune că Autostrada A7, sectoarele Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani va fi bugetată pe parcursul anului 2021, după obţinerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/atribuire în vederea elaborării documentaţiilor tehnico-economice sau proiectării şi execuţiei.
Totodată, lista principalelor proiecte de construcţie variante de ocolire, introduse în Buget în anul 2021 cuprinde următoarele obiective:
– Variantele de ocolire aflate în execuţie: Modernizarea centurii rutiere a municipiului Bucureşti (pasaje Berceni, Olteniţa, Mogoşoaia, Domneşti, DN 2- Autostrada A2), Tecuci, Mihăileşti, Bârlad, Satu Mare, Ştei, Rădăuţi, Timişoara Sud, Săcueni, Zalău , Drum de legătură DN 5 – Podul Prieteniei (VO Giurgiu Vest), Târgu Jiu.
– Variantele de ocolire care vor intra în execuţie/proiectare şi execuţie: Târgu Mureş, Mihăileşti, Sfântu Gheorghe, Giurgiu (Est), Sighişoara, pasaj Drajna, Buftea.
– Variantele de Ocolire care vor intra în etapa de proiectare/proiectare şi execuţie în baza unor parteneriate cu unităţile administrativ teritoriale (UAT): Aleşd, Ştei, Beclean, Inel ocolitor al municipiului Târgu Mureş (prin interconectarea autostrăzii A3, E60, DN 15 şi DJ 152 A), Arad Est, Mediaş, Sibiu Sud, Drum de ocolire în partea de vest a municipiului Sebeş, Gura Humorului.
Portofoliul de proiecte în pregătire, pentru care există deja alocări bugetare în anul 2020 cuprinde variante de ocolire aflate în etapa de pregătire (elaborare Studiu de Prefezabilitate, Studii de Fezabilitate şi Proiecte Tehnice) – Râmnicu Valcea, Vaslui şi Techirghiol, Timişoara Vest, Varianta de Ocolire Piteşti Vest; pasaj Roman.
Drumuri naţionale
Pe de altă parte, potrivit Ministerului Transporturilor, principalele proiecte de modernizare drumuri naţionale, introduse în buget în anul 2021 sunt: DN 18 Moisei – Iacobeni; DN 66 parcarea Lainici,DN 76 Ioneşti – Varfurile – Stei – Beius – Oradea (finalizarea în integralitate), DN 5 Bucuresti – Adunaţii Copăceni; DN 6 Alexandria – Craiova (lot 2); DN 73 Piteşti – Câmpulung – Braşov; Modernizarea infrastructurii privind siguranţa circulaţiei pe DN 1, în „Sate liniare şi puncte negre”; Autostrada A1 – Titu – Bâldana – Târgovişte – Sinaia; DN 52 Alexandria – Turnu Măgurele; DN 28B Târgu Frumos – Botoşani; DN 29D Botoşani – Ştefăneşti, DN 2L Soveja – Lepşa; Lărgire DN 7 Valea Oltului, la 3 benzi/4 benzi; Drum de legătură Autostrada A1 Arad – Timişoara – DN 69, Remedierea defecţiunilor pe DN 1H km 6+000 – km 12+000.
Tot în ceea ce priveşte modernizarea drumurilor naţionale, proiectele în pregătire, pentru care există deja alocări bugetare în anul 2021, cuprind: DN 7C, Transfăgărăşan (expertiza tehnică şi elaborare Studiu de Fezabilitate); Drum de legătură Autostrada A1 – DN 7 (Titu/ DJ 711A) (Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic); Realizare Conexiune DN 73C cu Autostrada Sibiu-Piteşti (Nod Tigveni) şi Modernizare DN 73C, km 44+800 – km 68+000 (elaborare Studiu de fezabilitate şi Proiect Tehnic de Execuţie); Realizarea a 6 noduri rutiere pe autostrăzile A1 si A3, în zona de Vest a României.
Vor mai fi realizate şi proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2021, după obţinerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/ atribuire în vederea elaborării documentaţiilor tehnico-economice sau proiectării şi execuţiei: Nod Cumpăna (conexiune la Autostrada A4 – DN 39E) şi Nod Martineşti (conexiune la Autostrada A1 şi DN 1).
Poduri
Ministerul Transporturilor mai are în plan şi lucrări la o serie de poduri aflate în execuţie sau care vor intra în execuţie în anul 2021:
– Pod pe DN 10 km 46+471 peste Bâsca la Cislău;
– Consolidare pod pe DN 2B km 149+841 peste Prut Galaţi – Giurgiuleşti;
– Pod pe DN 1 km 135+332 peste pârâul Azuga la Azuga;
– Pod pe DN 24 km 105+678 la Crasna;
– Pod pe DN 13C km 1+200, la Vânători;
– Podul de la Cernavodă, situat pe Autostrada A2, la km 157+600;
– Podul peste braţul Borcea, situat pe Autostrada A2, la km 149+680;
– Pod nou de la Cosmeşti, peste Siret, pe DN24, km 7+620;
– Apărarea împotriva inundaţiilor a localităţii Babadag, judeţul Tulcea/Refacere 5 poduri pe DN 22 km 210+291, km 211+812, km 212+045, km 212+495, km 213+600”;
– Pod peste râul Dâmboviţa pe DN 73, km 78+519;
– Podul peste Tisa (proiectare şi execuţie).
Fondurile prin PNRR pentru autostrăzi
Singura alocare deja fixată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) este cea pentru infrastructura rutieră deoarece este o prioritate naţională, consideră ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Cristian Ghinea. „Mulţi sunt interesaţi de situaţia alocărilor financiare în interiorul PNRR. Singura alocare deja fixată este cea pentru infrastructura rutieră şi asta fiindcă este o prioritate naţională, este acel obiectiv comun pe care îl susţinem, la care nu vrem să renunţăm şi vom solicita Comisiei Europene o alocare specială prin PNRR. Vom insista pentru menţinerea a 4,5 miliarde de euro pentru sectorul rutier, din care 3,5 miliarde de euro pentru autostrăzi şi încă 1 miliard pentru centuri ocolitoare”, a explicat Cristian Ghinea.
Acesta a subliniat că România este statul care solicită cele mai multe fonduri pentru sectorul rutier, fiindcă ţara are o situaţie specială, o nevoie acută pe această zonă.
România are un buget alocat estimat de 30,4 miliarde de euro destinat instrumentului de finanţare „Mecanismul de redresare şi rezilienţă”. Termenul până la care statele membre pot transmite oficial, către Comisia Europeană, Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) este 30 aprilie 2021.
(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2021)
CITEȘTE ȘI:
Banca Națională caută service auto pentru flota sa multimarcă
Proiect de modificare a Codului Rutier privind permisul de conducere suspendat
Înmatriculările de autoturisme, în scădere cu 25,8% în primele trei luni din 2021
Comentați?