Facilităţi fiscale pentru participarea la cursuri de conducere auto defensivă

Conceptul de ”conducere auto defensivă” a intrat în legislaţia românească odată cu modificarea Codului Rutier de către actul normativ ce instituie posibilitatea şoferilor de a urma un curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru prevenirea accidentelor rutiere. Totodată, Legea 20/2022 şi unele facilităţi fiscale pentru stimularea efectuării acestei instruiri de către toate categoriile de conducători de autovehicule.
școlilor auto

Legea de modificare a Codului Rutier (OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice) introduce pentru prima dată în legislaţia din România conceptul de „conducere auto defensivă”, definit drept „pregătire specială a conducătorilor auto în vederea prevenirii accidentelor rutiere”.

Potrivit noului act normativ, Legea 20/2022, şoferii pot urma un curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă.

Legea mai prevede că normele privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto în domeniul conducerii auto defensive, normele privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto în domeniul conducerii auto defensive, precum şi procedura de examinare şi formare în domeniul conducerii autodefensive se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Totodată, evidenţa conducătorilor de vehicule care au urmat cursuri în domeniul conducerii defensive se ţine de către Poliţia Rutieră din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care evaluează anual eficienţa acestor cursuri raportat la gradul de implicare al absolvenţilor în accidente de circulaţie. Procedura de ţinere a evidenţei şi de evaluare a eficienţei se stabilesc prin ordin al Ministerului Afacerilor Interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

„Pe lângă starea drumurilor şi a parcului auto, un rol major în producerea de accidente rutiere îl are nivelul de pregătire al şoferilor. România este obligată, conform Programului Uniunii Europene pentru Siguranţă Rutieră, ca până în 2030 să scadă numărul de accidente rutiere la jumătate. Statisticile pentru 2018 privind siguranţa rutieră, publicate de Comisia Europeană, plasează România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. În afară de creşterea siguranţei în trafic, alte efecte care ar putea fi generate de această iniţiativă legislativă sunt un condus mai ecologic, reducerea poluării şi a costurilor cu combustibilul”, a precizat deputatul Mircea Drăghici, unul dintre iniţiatorii legii.

Acesta a mai arătat că, potrivit datelor furnizate de studiul Road Safety Country Overview, publicat de European Road Safety Observatory, în România, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 miliarde de euro.

Deducerile fiscale

Conform legii, conducătorii auto beneficiază de deducerea din impozitul pe venit a cheltuielilor efectuate pentru absolvirea unui curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă, în situaţia în care aceste cheltuieli au fost suportate din surse proprii, iar în situaţia în care aceste cheltuieli sunt suportate de către angajator, acesta beneficiază, prin excepţie de la prevederile Codului Fiscal, de deducerea din impozitul pe profit/venit a cheltuielilor respective.

Astfel, cheltuielile efectuate pentru absolvirea unui curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă de către conducătorii de vehicule cu vârsta cuprinsă între 18-26 ani care se află în continuarea studiilor şi nu realizează venit sunt deduse din impozitul pe venitul realizat de către persoanele prevăzute la art. 499 din Codul civil, adică de părinţii acestora.

Actul normativ mai prevede că aceia care conduc vehicule speciale şi sunt prevăzuţi la art. 32 alin. (2) din OUG nr. 195/2002, care desfăşoară activitatea la data intrării în vigoare a prezentei legi vor îndeplini obligaţia prevăzută la art. 24 (1) alin. (5) din OUG nr. 195/2002, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a ordinului ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, pentru adoptarea procedurii de examinare şi formare în domeniul conducerii auto defensive.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Aproape jumătate dintre români și-ar cumpăra maşini hibride şi electrice. Studiu Deloitte

Fonduri europene nerambursabile pentru Varianta de Ocolire Zalău Nord

 

 

 

Adaugati comentariu