Extinderea valabilităţii permiselor pentru categoria B şi la motociclete (A1), susţinută de Guvern

Guvernul susţine proiectul de lege aflat în dezbaterea Senatului care permite şoferilor de peste 24 de ani, ce deţin un permis de conducere cu vechime de cel puţin doi ani, să poată conduce şi motociclete uşoare, fără a mai avea nevoie de permisul pentru categoria A1.



motociclete uşoare

În punctul de vedere transmis Senatului, Guvernul propune, însă, câteva completări ale propunerii legislative de modificare a Codului Rutier (OUG 195/2002), pentru asigurarea unor prevederi clare şi precise, care să excludă orice echivoc, precum şi pentru corelarea cu celelalte prevederi ale legislaţiei care guvernează circulaţia pe drumurile publice.

Astfel, pentru stabilirea vârstei minime de 24 de ani, Executivul consideră că articolul unic al proiectului este insuficient şi propune, suplimentar, modificarea art. 20 din Codul Rutier, care în acest moment prevede că vârsta minimă pentru obţinerea permisului de conducere este de:

  • 16 ani împliniţi, pentru categoriile de vehicule AM, Al şi B1 ;
  • 18 ani împliniţi, pentru categoriile de vehicule A2, B, BE, C 1, ClE şi Tr;
  • 20 de ani împliniţi, dacă persoana are o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau 24 de ani împliniţi, pentru motocicletele din categoria A;
  • 21 de ani pentru categoriile de vehicule C, CE, D1 şi D1E, precum şi pentru triciclurile cu motor din categoria A;
  • 24 de ani pentru categoriile de vehicule D, DE, Tb şi Tv.

Totodată, în documentul Guvernului se mai arată că ar trebui completate şi caracteristicile tehnice ale motocicletei, care, în proiectul legislativ, nu concordă cu prevederile din Codul Rutier. Astfel, la art. 6 din OUG 195/2002, prin „motocicletă” se înţelege „autovehiculul cu două roţi, cu sau fără ataş, echipat cu un motor care are o capacitate cilindrică mai mare de 50 cm3 şi/sau a cărui viteză maximă, prin construcţie, nu depăşeşte 45 km/h”. În plus, Executivul propune şi adăugarea sintagmei „cu transmisie automată”, ţinând cont de factorul de risc privind gradul de siguranţă rutieră şi de faptul că posesorul acestui permis de conducere nu are o pregătire specială pentru conducerea unei motociclete, precum manevrarea ambreiajului şi sincronizarea treptelor de viteză.

Iniţiativa  care stabileşte valabilitatea permisului de conducere eliberat pentru categoria B şi în cazul anumitor tipuri de motociclete, dacă deţinătorul permisului are vârsta de 24 de ani împliniţi, iar permisul eliberat pentru categoria B a fost obţinut „cu cel puţin 2 ani în urmă” aparţine deputaţilor Gabriel Petrea şi Alexandru Rotaru şi a intrat în dezbaterea Senatului înainte de vacanţa parlamentară.

Cei doi parlamentari consideră că extinderea accelerată actuală a zonelor urbane şi imposibilitatea adaptării infrastructurii la valorile de trafic pentru autovehiculele pe patru roţi obligă la propunerea de soluţii alternative pentru asigurarea unei mobilităţi urbane optime la nivelul populaţiei. „Sprijinirea utilizării de motociclete uşoare prin facilitarea obtinerii permisiului categoria A1 pentru posesorii de permis categoria B este una din soluţiile alternative pentru asigurarea mobilităţii urbane”, îşi motivează demersul iniţiatorii.

Aceştia consideră că, printre avantajele creşterii numărului de motociclete uşoare care se conduc cu permis categoria A, prin facilitarea obţinerii acestuia, se număra creşterea gradului de mobilitate urbană pentru populaţie, cu implicaţii pozitive pentru economie şi confort; fluidizarea zonelor urbane supraaglomerate; se rezolvă problema parcărilor, a consumului de combustibil şi reducerea poluării.

Pe de altă parte, iniţiatorii proiectului de lege recunosc că facilitarea obţinerii permisului categoria A1 de către posesorii de permis categoria B are şi o latură negativă, care se manifestă sub forma creşterii riscului de accident.

În prezent, printre factorii de risc identificaţi pentru cei care conduc motociclete categoria A1 se număra teribilismul vârstei de 16-18 ani şi lipsa experienţei practice.

Pentru a minimiza aceste riscuri, cei doi parlamentari au propus, ca măsuri compensatorii, introducerea atât a criteriului de vârstă minimă obligatorie, cât şi a celui de experienta practica obligatorie.

Pentru a intra în vigoare, proiectul trebuie adoptat şi de Camera Deputaţilor, forul decizional în acest caz, iar, apoi promulgat de preşedintele Klaus Iohannis.

 

CITEŞTE ŞI:

Poliţia Locală din Bucureşti a ridicat primele 7 autovehicule

AutoCar cere falimentul societăţii de asigurări City Insurance

Un pas înainte către Autostrada Timişoara – Moraviţa

 

 

Adaugati comentariu