Noile criterii ale Euro NCAP pentru evaluările vehiculelor comerciale sunt mai stricte. Iar din 2026 și vehiculele din acest segment vor trebui să respectele aceleași cerințe ADAS precum mașinile pentru pasageri.
Furgonetele comerciale nu au o rată de accidente mai mare decât alte vehicule, dar evenimentele rutiere care le implică tind să fie mai grave pentru celelalte vehicule din trafic și utilizatorii vulnerabili ai drumului. Studiile derulate de către Euro NCAP au relevat că și în acest segment tehnologia ADAS poate ajuta la prevenirea sau atenuarea eficientă a consecințelor acestor accidente, dar și, pe de altă parte, că, din păcate, foarte des vehiculele comerciale nu sunt echipate adecvat cu tehnologie de ultimă oră.
Acesta a fost unul dintre motivele pentru care, în 2021, Euro NCAP a demarat evaluarea siguranței vehiculelor comerciale. Scopul era acela de a îmbunătăți informațiile deținute în acest domeniu de către managerii de flote, dar și acela de a oferi o experiență mai sigură șoferilor de furgonete, precum și celorlalți participanți la trafic. Iar lucrurile s-au schimbat rapid în bine, producătorii acordând o importanță sporită acestui capitol. Lucru care, de altfel, a fost relevat și de rezultatele mai bune obținute de modelele din acest segment în 2022.
Acum, Euro NCAP face următorul pas. Mai exact, a înăsprit criteriile pe baza cărora sunt evaluate vehiculele. Acestea pun un accent mai mare pe utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pe siguranța pietonilor, cu accent pe scenariile pe timp de noapte și pe bicicliști. În plus, ele prevăd și introducerea unui nou scenariu de accident, între un van și un autoturism.
Astfel că, spre exemplu, chiar dacă rămâne liderul segmentului, Fiat Ducato, care obținea anul trecut calificativul Platinum, coboară acum la Gold. O evaluare de care se bucură și Ford Transit. Mercedes -Benz Vito scade de la categoria Gold la Silver, unde ise alătură Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar și Volkswagen Crafter. Cei care au obținut calificativul de bronz au fost Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel/Vauxhall Vivaro , Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master și Toyota PROACE. Nissan Interstar își păstrează poziția și continuă să fie evaluat Nerecomandat pe baza lipsei sistemelor de evitare a accidentelor.
Conform planurilor Euro NCAP, până în 2026 autoutilitarele vor trebui să respecte aceleași cerințe ADAS ca și mașinile de pasageri, iar ratingul pentru acest segment va lua în considerare de atunci doar echiparea standard pe toate piețele europene. ”Tehnologiile de siguranță și soluțiile inovatoare se dezvoltă într-un ritm rapid. Euro NCAP trebuie să-și dezvolte criteriile pentru a se asigura că producătorii își mențin impulsul de a inova și de a pune la dispoziție cele mai noi tehnologii de siguranță în toate vehiculele de pe drumurile europene. Doar pentru că furgonetele sunt folosite în scopuri comerciale, nu înseamnă că ar trebui să fie mai puțin sigure decât mașinile de pasageri. Conform planurilor Euro NCAP, până în 2026, se va aștepta ca camionetele să îndeplinească aceleași cerințe ADAS ca și autoturismele”, a declarat Michiel van Ratingen, secretar general Euro NCAP.
Și nu este totul. Transportul de mărfuri este esențial în lumea modernă și cea mai mare parte a bunurilor este încă transportată rutier. Creșterea populației și creșterea nivelului de trai nu fac decât să sporească cererea, motiv pentru care vehiculele comerciale ușoare și camioanele devin, pe zi ce trece, și mai importante. Odată cu această creștere vine și efectul negativ asupra siguranței rutiere și a mediului. Iar cei de la Euro NCAP cred cu tărie că trebuie să-și extindă testele de siguranță la camioane mai mari și mai grele (HGV-uri).
Până atunci însă, în cursul acestui an, Euro NCAP va lansa o nouă schemă de evaluare menită a crește gradul de siguranță al șoferilor, dar și să creeze o piață pentru tehnologie sigură și curată, care va permite producătorilor să inoveze și să-și avanseze oferta de siguranță bazată ferm pe principiile Euro NCAP. ”În ultimul an, Euro NCAP a examinat siguranța și posibilele soluții în categoria vehiculelor grele de marfă. Cred că aceasta trebuie să fie următoarea etapă a Euro NCAP pentru a se asigura că țările din Europa își ating obiectivul „Viziunea Zero” și pun capăt deceselor cauzate de trafic. Acesta marchează începutul unei noi călătorii, provocatoare și incitante pentru Euro NCAP, membrii săi și cei care doresc să ni se alăture în viitor”, a mai spus Michiel van Ratingen.
CITEȘTE ȘI:
A apărut revista FLOTE AUTO, luna aprilie 2023
Cât costă deținerea unei mașini de companie în România
Comentați?