Advertisement

cdw
Home Administrare flote Asigurări Este obligatorie „asigurarea” CDW la închirierea maşinilor?

Este obligatorie „asigurarea” CDW la închirierea maşinilor?

De regulă, preţul închirierii unui autovehicul include asigurarea de răspundere civilă obligatorie, RCA, însă sunt companii care o adaugă în ofertă şi pe cea facultativă, Casco. Pe lângă acestea, în contract mai poate fi stipulat şi un alt tip de „asigurare”, denumită Collision Damage Waiver – CDW, care reprezintă renunţarea la daune, inclusiv a celor rezultate din coliziune.

Collision Damage Waiver este o opţiune suplimentară care garantează reducerea răspunderii privind întregul cost al avariei la suma plătită de persoana care a închiriat maşina, cu excepţia cazurilor în care aceasta a provocat intenţionat pagubele sau a utilizat vehiculul în mod necorespunzător, de exemplu, a condus în afara drumurilor asfaltate sau a subînchiriat maşina.

Acest tip de “asigurare” reprezintă, practic, o renunţare a companiei de închirieri la dreptul de a cere despăgubiri de la consumator pentru avarierea/defectarea maşinii, costul reparaţiilor vehiculului fiind limitat la suma plătită la început. Aşadar, banii nu se restituie dacă maşina a fost predată fără avarii, dar, în caz de stricăciuni, nici nu se percep alţii în plus. Cu toate că această asigurare acoperă răspunderea pentru defecţiuni provocate maşinii sau pieselor şi accesoriilor, în cele mai multe cazuri avarierea anvelopelor, parbrizelor, yalelor sau ale oglinzilor laterale nu sunt acoperite de această opţiune suplimentară.
De exemplu, prin achiziţionarea opţiunii CDW se limitează responsabilitatea financiară a conducătorului auto până la 500 de euro. Cu alte cuvinte, în cazul unei daune mai mari, să spunem de 700 euro, şoferul va plăti 500 euro, iar diferenţa de cost va fi suportată de compania de rent-a-car, suma acoperită fiind calculată, de regulă, în funcţie de clasa vehiculului.

Indiferent de tipul asigurării incluse în preţ sau pentru care consumatorul a optat şi plătit suplimentar, acesta trebuie să ştie că producerea unui eveniment rutier, indiferent de gravitatea acestuia, conduce la respectarea instrucţiunilor privind informarea companiei de închirieri asupra incidentelor petrecute, la declararea acestora la Poliţie şi la obţinerea documentelor necesare exonerării sale de răspundere, după caz.

Procedura în caz de accident sau de defecţiune tehnică

În cazul unui accident, consumatorul trebuie să anunţe atât compania de închirieri, cât şi poliţia pentru efectuarea investigaţiei la faţa locului. Raportul întocmit de poliţie şi copii ale actelor persoanelor implicate în accident (poliţa de asigurare, carte de identitate, permis de conducere, certificat de înmatriculare) trebuie transmise companiei de închirieri. În lipsa acestor documente consumatorul poate fi responsabil pentru costul total al reparaţiilor maşinii şi a altor daune.

În cazul defecţiunii tehnice trebuie anunţată compania de închirieri pentru asistenţa necesară. Dacă defecţiunea nu poate fi remediată imediat, compania trebuie să îi ofere consumatorului o altă maşină la schimb.

Recomandări şi criterii de închiriere

Închirierea unei maşini este de cele mai multe ori un mijloc practic şi comod pentru a călători în Europa, atât pentru afaceri, cât şi în scop turistic. Însă, necitirea condiţiilor de închiriere, a informaţiilor privind atenţionările speciale sau a celor privind răspunderea companiei, poate crea o mulţime de surprize neplăcute.

“Înainte de închirierea maşinii se recomandă compararea ofertelor, astfel încât cea aleasă să corespundă nevoilor, disponibilităţilor şi bugetului alocat. De regulă, o maşină se închiriază având în vedere trei considerente: numărul de persoane şi al bagajelor, numărul kilometrilor de parcurs şi caracteristicile maşinii”, arată reprezentanţii Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania).

O altă decizie importantă este modul în care poate fi făcută rezervarea, adică online, prin intermediul site-ului companiei sau al platformelor web specializate ori direct de la ghişeul companiei.

“Este cunoscut faptul că închirierea unei maşini prin intermediul web site-ului companiei sau a platformelor web site-urilor specializate oferă comoditate şi rapiditate. Dar, trebuie să ştiţi că înainte de a proceda la rezervarea efectivă a maşinii trebuie să citiţi condiţiile generale de rezervare şi condiţiile de închiriere ale companiei de închirieri, pentru a fi sigur că îndepliniţi toate cerinţele solicitate, cum ar fi de exemplu deţinerea unui card de credit şi nu a unuia de debit, să aveţi permis de conducere valabil şi cu o anumită vechime, dar şi pentru a cunoaşte excluderile şi limitările de răspundere ale companiei”, adaugă ECC România.

Platformele online trebuie să ofere, înainte de a proceda la rezervarea unei maşini, informaţii despre:
– condiţiile de închiriere ale companiilor de închirieri partenere;
– categoria, marca, tipul şi clasele maşinilor de închiriat;
– dotările suplimentare ale maşinii;
– vârsta şi permisul de conducere;
– metodele de plată acceptate;
– documentele necesare la preluarea maşinii;
– tariful de închiriere cu toate serviciile incluse şi taxele suplimentare;
– condiţii de livrare şi returnare ale maşinii;
– modificarea şi anularea rezervării.

Odată cu finalizarea procesului de rezervare clientul va primi un e-mail de confirmare a rezervării şi voucher-ul care trebuie să conţină aceleaşi informaţii cu cele furnizate.

Este important de ştiut că, dacă rezervarea a fost efectuată prin intermediul unei platforme online specializate, preluarea maşinii de la compania de închirieri presupune şi semnarea unui contract de închiriere, ale cărui clauze trebuie să fie în acord cu informaţiile furnizate prin condiţiile de închiriere puse la dispoziţie prin platformă. Cu toate acestea, se recomandă citirea condiţiile de închiriere ale companiei furnizoare a maşinii rezervate, pentru că nu de puţine ori s-a constatat că platformele online specializate nu postează condiţiile de închiriere ale companiilor partenere în totalitate, cu atât mai mult cu cât acestea nu îşi asumă răspunderea pentru eventualele probleme întâmpinate, fiind doar companii întermediare în procesul de închiriere.
Deşi rezervarea efectuată online este considerată a fi un contract la distanţă, acesta este exclus în mod explicit de la dreptul de retragere. Prin urmare, în cazul în care clienţii se răzgândesc, aceştia nu vor putea renunţa în termen de 14 zile la rezervarea făcută.

Noile condiţii impuse companiilor

În beneficiul consumatorilor europeni, Executivul comunitar de la Bruxelles a fost impuse companiilor de închirieri auto o serie de noi condiţii pentru ca fiecare dintre acestea să ofere acelaşi nivel de transparenţă atât în ceea ce priveşte serviciile propuse, cât şi costul perceput:
1. Preţul de rezervare total include toate taxele inevitabile. De exemplu, în cazul în care, în unele ţări, anvelopele de iarnă sunt obligatorii prin lege, acestea vor fi incluse în preţul anunţat.
2. Descrierea principalelor servicii de închiriere într-un limbaj simplu şi clar. Consumatorilor li se vor pune la dispoziţie informaţii clare cu privire la principalele caracteristici ale închirierii (kilometri nelimitaţi, politica societăţii în ceea ce priveşte combustibilul, condiţiile de anulare a rezervării, cerinţele în materie de garanţii etc.).
3. Informaţiile privind asigurările suplimentare sunt clare. Consumatorii vor fi informaţi cu privire la preţ şi la condiţiile aplicabile serviciilor opţionale, în special în cazul asigurării facultative care reduce valoarea franşizei ce trebuie plătită în caz de daune. Prestaţiile acoperite de asigurarea facultativă în preţul de închiriere de bază şi în orice asigurare suplimentară trebuie să fie indicate clar înainte ca ele să fie achiziţionate de către consumator.
4. Politici transparente în ceea ce priveşte combustibilul. Consumatorilor li se va oferi întotdeauna posibilitatea de a obţine autovehiculul cu rezervorul plin şi de a-l înapoia întocmai.
În ceea ce priveşte daunele, noile condiţii se referă la:
5. Proceduri clare de inspecţie a vehiculului. Consumatorilor li se vor furniza motivele şi dovezile eventualelor daune identificate, înainte de efectuarea plăţii.
6. Proceduri echitabile de gestionare a daunelor. Consumatorul are posibilitatea de a contesta orice daună înainte de efectuarea plăţii.

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

Cine este Anca Dragu, prima femeie președinte a Senatului României

Ce se va întâmpla cu euro și dolarul în 2021?

Fuziunea dintre Fiat Chrysler Automobiles şi grupul francez PSA, aprobată de Comisia Europeană

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

RCA
Asigurări

Piața RCA, în scădere cu 11% în trimestrul I din 2024, la 2,15 miliarde de lei

Volumul primelor brute subscrise pe segmentul RCA de societățile autorizate și reglementate...

auto
Asigurări

Piaţa poliţelor auto a crescut, anul trecut, la 13 miliarde de lei

Valoarea primelor brute subscrise pentru asigurările auto, RCA şi Casco, s-a situat...

tarifele RCA
Asigurări

Tarifele RCA rămân plafonate până la 30 septembrie 2024

Guvernul a decis prelungirea cu trei luni, până la 30 septembrie 2024,...

casco
Asigurări

Aproximativ 2.000 de notificări de daune în baza polițelor CASCO ca urmare a furtunii de săptămâna trecută

Ca urmare a furtunii de săptămâna trecută, companiile de asigurare membre ale...