Două treimi (67%) dintre companiile românești previzionează un curs valutar la finalul anului 2021 de 4,95-5,00 lei/euro, 16% estimează un euro peste nivelul de 5 lei și numai 17%, sub nivelul de 4,95 lei, arată datele Barometrului Moneycorp 2020.
Un rol semnificativ în dinamica economiei îl joacă și evoluția cursului valutar, în acest an, 36% dintre companiile participante la sondaj declarând că și-au transferat costurile deprecierii leului în prețul final către consumator. Pentru 2021, 40% din se arată dispuse să folosească soluții de gestionare a riscului valutar, instrumentele de hedging.
,,Firmele vor fi mai atente la cursul valutar, la evoluția monedei naționale în raport cu euro si dolarul, mai cu seamă că cei mai mulți anticipează o continuare a deprecierii monedei naționale’’, a afirmat Sebastian Bacioiu, Head of Dealing Moneycorp România.
Referitor la dolar, 56% dintre companii se așteaptă ca dolarul să fie cotat, la finele anului 2021, la un nivel de 4,20-4,30 lei, 18% îl estimează la 4,10-4,20 lei, în timp ce 13% mizează pe faptul că moneda americană va trece de 4,30 lei.
“Fluctuaţiile cursului de schimb reprezintă un lucru normal într-o piaţă financiară dezvoltată dar, în acelaşi timp, pot reprezenta un risc semnificativ pentru companiile care desfăşoară operaţiuni de import sau export. O mişcare nefavorabilă a cursului de schimb poate afecta direct şi negativ marja comercială pe un anume produs sau serviciu. De-a lungul celor 15 ani în domeniul trezoreriei bancare, am remarcat că o parte semnificativă din companiile cu expunere pe cursul valutar folosesc instrumente de mitigare a riscului. În momente de criză şi incertitudine, cum este perioada pe care o traversăm acum, se observă o creştere a volatilităţii cursului de schimb pentru majoritatea perechilor valutare. Această volatilitate are efecte directe asupra marjei comerciale. Cred că orice companie îşi doreşte o diminuare a volatilităţii şi o creştere a predictibilităţii, cel puţin pe termen scurt şi mediu”, menţionează Sebastian Bacioiu, Head of Dealing al Moneycorp Romania.
Barometrul Moneycorp a fost realizat cu sprijinul firmei de consultanță Frames în perioada 1-8 decembrie, pe un grup de peste 1000 de companii din domenii diverse, precum IT&C, Asigurări, Echipamente Industriale, FMGC sau Turism, parteneri și colaboratori ai Moneycorp România.
Profilul respondenților a fost reprezentat de middle si top management, cu studii superioare, 63% bărbați și 37% femei, cu o vârstă medie de 41 de ani.
Prezentă din 2016 în România, Moneycorp este cea mai mare instituție de plăți din Europa.
Hedging-ul valutar este o operaţiune complexă, care presupune utilizarea unuia sau mai multor instrumente de tranzacţionare pe pieţele financiare. De la cele mai simple soluţii, cum sunt contractele futures, până la instrumente complexe, precum derivatele, controlul riscului valutar se realizează prin intermediul departamentelor de trezorerie ale băncilor sau prin cel al societăţilor de servicii de investiţii financiare (SSIF).
Hedging-ul valutar nu presupune obţinerea profitului, ci, mai degrabă, evitarea pierderilor. Practic, evaluarea costurilor este similară cu cea a unei asigurări CASCO pentru un autoturism. Cu alte cuvinte, pentru cei care nu au avut un accident major, asigurarea CASCO poate fi mai mult sau mai puţin profitabilă în funcţie de numărul de zgârieturi de pe maşină. Dar, de fapt, întrebarea care trebuie pusă este: ce s-ar fi întâmplat, fără CASCO, dacă ar fi avut loc o daună totală? Acelaşi principiu se aplică şi produselor de hedging.
CITEȘTE ȘI:
Fuziunea Fiat Chrysler Automobiles şi grupul francez PSA, aprobată de Comisia Europeană
Majoritatea bucureștenilor vor să lucreze combinat: și de acasă, și de la birou
Inspecţia Muncii a actualizat aplicația Revisal. Care sunt noile elemente
Comentați?