Eliminarea taxelor de pod, pe masa deputaţilor

Propunerea legislativă care vizează eliminarea taxelor de utilizare a podurilor Giurgeni - Vadu Oii şi Feteşti - Cernavodă a fost aprobată în mod tacit de Senat, la începutul lunii februarie. Pentru a deveni lege, proiectul va trebui adoptat şi de Camera Deputaţilor.



cernavodă

Iniţiativa legislativă, susţinută de 65 de parlamentari PNL, are ca obiect modificarea Anexei 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, în sensul eliminării poziţiilor 2 şi 3 din tabel, unde sunt prevăzute Podul Giurgeni – Vadu Oii şi cel de la Feteşti – Cernavodă.

Textul propunerii constă într-un singur articol: „Anexa 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică dupa cum urmează:
1. Pozitia 2 „Indicativ drum DN 2A Pod peste Dunăre între Giurgeni si Vadu Oii” se elimină.
2. Pozitia 3 „Indicativ drum A2 Poduri peste Dunăre între Feteşti şi Cernavoda” se elimină”.

În opinia iniţiatorilor, taxa de trecere peste aceste poduri a fost introdusă din raţiuni pur financiare, fapt care a determinat prezenţa unei duble impuneri, atâta timp cât utilizatorii drumurilor publice din România plătesc rovinieta, care reprezintă o taxă pentru utilizarea drumurilor şi podurilor amplasate pe drumurile naţionale şi autostrăzile din România.

Aceştia subliniază că în statele traversate de Dunăre, precum Serbia, Ungaria sau Austria, nu există taxe similare pentru trecerea podurilor peste Dunăre.

„Taxa de utilizare a podurilor Giurgeni – Vadu Oii si Fetesti – Cernavoda nu reprezinta decât o suprataxare a utilizatorilor drumurilor publice din România, fara o justificare obiectiva: banii colectati merg la bugetul de stat; podurile se afla într-un stadiu avansat de degradare, desi aceasta taxa se colecteaza de peste un deceniu; legislatia comunitara nu impune o asemenea taxare, ci ea este rezultatul deciziei autoritatilor române, care au considerat de cuviinta sa mai impuna o noua sursa de venituri la bugetul de stat. Mai mult decât atât, aceasta taxa este profund discriminatorie, în special pentru locuitorii din zona Dobrogei. Aceasta taxa este platita, într-o proportie foarte mare, de cei care sunt nevoiti sa faca drumuri sau sa tranziteze aceste sectoare de drum”, îsi motiveaza demersul doi dintre initiatori, deputatii Robert Aurel Boroianu si Bogdan Iulian Hutuca.

Potrivit acestora, atât persoanele fizice, cât si cele juridice care isi au domiciliul sau sediul pe raza teritoriala a judetelor Constanta, Tulcea si Ialomita sunt obligate sa plateasca aceasta taxa de trecere ori de câte ori au probleme de sanatate sau trebuie sa rezolve probleme administrative, fie în Capitala, fie în alt oras al tarii.
„Puternic afectati sunt agentii economici care distribuie marfuri în toata tara. Taxa se regaseste de cele mai multe ori în pretul final al produselor. Altfel spus, si cine nu trece cu masina peste cele doua poduri tot plateste taxa de pod!”, puncteaza initiatorii proiectului de lege.

Dupa adoptarea în Senat, proiectul a fost inregistrat deja, pentru dezbateri, la Camera Deputaţilor. Până în data de 28 februarie, comisiile pentru industrii şi pentru transporturi urmează să depună raportul, iar comisia juridică şi cea pentru buget, să-şi exprime avizul.

 

Adaugati comentariu