Egiptul construiește două autostrăzii printre piramide și alte vestigii arheologice

Egiptul construiește două autostrăzi de-a lungul platoului care adăpostește piramidele de la Giza, reluând și extinzând un proiect care a fost suspendat în anii ‘90 după un protest internațional.
Egiptul

Marile Piramide reprezintă cea mai importantă destinație turistică a Egiptului, dintre ele făcând parte și Piramida lui Keops, singurul monumente rămas dintre cele ” 7 minuni ale lumii antice”. Platoul Giza face parte din patrimoniul mondial al Unesco. Se extimează că marile piramide au fost construite între secolele XXVI – XXIII î.Hr.

Autostrăzile sunt incluse într-un proiect de infrastructură coordonat de armata Egiptului şi susţinut de preşedintele Abdel Fattah al-Sisi, care construieşte o nouă capitală administrativă pentru a reduce presiunea populaţiei din Cairo, cu 20 de milioane de locuitori, relatează Reuters, citată de The Guardian.

Autostrada nordică va traversa deșertul la 1,6 mile (aproximativ 2,5 km) sud de Marile Piramide., iar autostrada sudică va trece printre Piramida în trepte de la Saqqara – cea mai veche piramidă din Egipt – și necropola regală de Dahshur, care găzduiește Piramida Bent (construită în anul 2600 î.H) și Piramida Red (construită în anul 2590 î.H).

Fiecare autostradă ar urma să aibă o lățime de aproximativ opt benzi.

Construcția a început acum mai bine de un an, în zonele deșertice, departe de ochii publicului, dar a devenit mai vizibilă din luna martie, potrivit egiptologilor și imaginile surprinse de Google Earth.

Criticii spun că noua infrastructură ar putea provoca daune ireparabile unuia unuia dintre cele mai importante elemente ale patrimoniului mondial. Autorităţile afirmă, în schimb, că autostrăzile vor fi construite cu grijă şi vor îmbunătăţi legăturile de transport, conectând noi dezvoltări urbane şi ocolind aglomeraţia centrală din Cairo.

„Drumurile sunt foarte, foarte importante pentru dezvoltare, pentru egipteni, pentru Egipt”, a declarat Mostafa al-Waziri, secretarul general al Consiliului suprem de antichități din Egipt. „Să știți că avem grijă de siturile de antichități din tot Egiptul”.

Unii egiptologi și ecologiști spun, însă, că autostrăzile vor afecta integritatea platoului piramidelor, vor asfalta situri arheologice neexplorate, vor genera poluare care ar putea coroda monumentele, ar putea produce muolte gunoaie și vor expune jafurilor zonele pline de comori arheologice ascunse.

Al-Waziri susține însă că drumurile deja existente sunt mult mai aproape de piramide decât vor fi autostrăzile, iar pe ele circulă foarte multe autobuze turistice. Cu această ocazie, acesta a precizat că, în viitor, vor fi permise pe platoul de la Giza doar autobuze electrice.

Autostrăzile, care vor diseca platoul în trei, vor traversa și o secțiune din vechiul Memphis, unul dintre cele mai mari și mai influente orașe din lumea antică pentru aproape 3.000 de ani. Metropola a fost fondată în anul 3.000 î.H, când Egiptul a fost unit într-un singur regat și a fost eclipsată, dar nu abandonată, abia după ce Alexandru cel Mare a mutat capitala la Alexandria, în 331 î.Hr.

Una dintre cele două autostrăzi se apropie de zonele comerciale ale orașului antic, de zidurile portului și de locul unui Nilometru antic, folosit pentru a măsura înălțimea inundației anuale, a avertizat David Jeffreys, un egiptolog britanic care a lucrat la Memphis din 1981.

La rândul său, Said Zulficar, fost oficial de rang înalt al Unesco, care a vizitat autostrada sudică în urmă cu două luni, s-a declarat uimit de ceea ce a văzut. „Toată munca pe care am făcut-o aproape 25 de ani este acum pusă sub semnul întrebării”.

Zulficar a condus o campanie de succes la mijlocul anilor ‘90 pentru a suspenda construcția autostrăzii nordice, o ramură a primei șosele de centură din Cairo.

Unesco a anunțat că a solicitat de mai multe ori informații detaliate despre noul plan al autorităților egiptene și a cerut să trimită o misiune de monitorizare.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Cofinanţare majorată de la Comisia Europeană pentru un sector din Autostrada Transilvania

Gigantul auto chinez SAIC va lansa cel puțin 10 modele de vehicule cu hidrogen

Primul pas pentru granturile destinate IMM-urilor, în valoare de 1 mld. euro

 

 

Adaugati comentariu