Drive test Citroen Jumpy Furgon L2H1 Mediu Feel

Are în spate decenii de istorie și succes comercial potențat de aprecierile clienților. Și merge, mai departe, cu determinare, pe acest drum. Am pus la încercare ultima declinare a lui Citroen Jumpy L2H1 1.5 BlueHDI și vă spunem care sunt lucrurile ce ne-au atras atenția.
Citroen Jumpy

Fără îndoială, atunci când ai luat decizia de a cumpăra un LCV mediu, lucrurile sunt clare. Ești implicat într-un business și ai nevoie de un vehicul care să îți permită să-l ”cravașezi” în căutarea performanței.

Aceasta înseamnă, mai întâi, ușurință în exploatare. De la modul în care te simți la volan, la agilitatea în traficul urban sau modul în care ”înghite” kilometri la drum lung. Și aceasta indiferent de gradul de încărcare. Și, da, că tot am amintit de încărcare, o capacitate potrivită afacerii tale, dar și elemente menite să-ți garanteze că vei ajunge la destinație și încărcătura este în cele mai bune condiții.

Dar nu este totul. Vorbim despre afacere, iar costurile sunt extrem de importante. Sigur, în primă instanță prețul. Sau mai precis un raport cât mai bun între ceea ce plătești și ceea ce obții. Iar apoi costurile de exploatare.

Ei bine, într-un segment extrem de aglomerat din perspectiva ofertei, dar și dinamic, este important să găsești rețeta care să îți ofere cât mai mult la capitolele amintite. Iar Citroen Jumpy asta și-a propus încă din start. Să fie răspunsul pentru un profesionist care are nevoie de un vehicul compact, dar, în același timp, cu un compartiment mare de încărcare utilă pentru a transporta mai multe lucruri în același timp.

Citroen Jumpy
Fotografii de Bogdan Paraschiv

Scurtă istorie

Povestea lui Citroen Jumpy, de fapt, începe în 1994, când un joint-venture între Fiat și PSA a scos la iveală proiectul unui vehicul comercial ușor potrivit pentru munca de zi cu zi, pe o platformă. Astfel lua naștere modelul Citroen, dar și Peugeot Expert și Fiat Scudo. Iar de la a doua generație, apărută în 2007, era comercializat și de Toyota, sub numele de ProAce.

Era doar un prim pas pentru că, ulterior, marca japoneză a luat locul lui Fiat pentru a treia generație a acestui vehicul profesional, prezentat oficial în 2016 la Salonul Auto de la Geneva. Grupul FCA alesese la momentul respectiv să încheie un nou acord comercial cu Renault, pentru a înlocui Scudo cu Talento – în esență un Trafic rebranduit – în timp ce Citroen și-a continuat parteneriatul cu Peugeot și Toyota. Acum avem variante cu propulsie clasică, dar și cu propulsie electrificată, de la fiecare dintre mărci. Și, mai mult, sosirea mărcii Opel în universul PSA l-a adus și pe Vivaro pe aceeași platformă cu Jumpy.

Să trecem la treabă

L-am scos la plimbare, mai întâi, fără încărcătură. Pentru a face cunoștință și, ulterior, setul principal de fotografii. Prilej să remarc designul care combină elemente venite din lumea autoturismelor cu cele specifice SUV-urilor. Un model cu un stil fluid, dar nu agresiv, o declarație de încredere și robustețe. Iar atunci când urci în cabină, folosind platforma pentru acces facil, descoperi poziția la volan ergonomică.

Citroen Jumpy

După ce am plecat la drum, am remarcat trenul de rulare destul de silențios, faptul că suspensia face față cu brio denivelarilor scurte, fără că întreaga mașină să se destabilizeze, lucru pe care nu reușesc să-l facă nici concurenți cu nume mari.

În oraș, direcția extrem de ușoară la gol, care capătă ceva greutate pe măsură ce adaugi încărcătură, te va ajuta să-l manevrezi pe Jumpy fără efort chiar și în spații strâmte. Consumul a fost în jurul a 7,0 l/100 km și a atins chiar 6,5 l/100 km la un mers liniștit și fără climatizare pornită. Valori foarte bune în condițiile de trafic din București, care sigur v-au dat bătăi de cap de-a lungul timpului.

În regim de autostradă senzația pe care ți-o oferă este aceea a unui MPV de clasă medie. Nimic nu te afectează, nici măcar vântul lateral. Pentru că aerodinamica a fost gândită pentru a se preta la rularea cu viteze seminificative pe drumurile și autostrăzile din Vest. Astfel că este bine ca din când în când să cercetezi dacă nu cumva, ușurința în manevrare pe care ți-o conferă acest model te-a determinat să ai o abordare mult prea exuberantă. Sau, în traducere liberă, dacă ai rămas în limita de viteză legală. Poți alege să rulezi relaxat la 100 km/h (2.000 rpm în treapta a 6-a), ori să mergi la limita vitezei legale, caz în care, la viteze între 120 și 130 km/h (2.350-2.500 rpm), consumul se stabilizează la 7,5 l/100 km.

Motor nou pentru Citroen Jumpy

Dacă tot am amintit despre consum, să spunem că la acest Jumpy 2020 vechiul 1.6 BlueHDI, scos din producție, a lăsat loc noii motorizari de 1.5 litri, mult mai puternică și mai economică. Decizia are la bază mai multe elemente. Vechea unitate, în versiunea de bază, 90 CP, cuplată la o transmisie cu 5 rapoarte, era utilă doar în mediul urban. Iar cealaltă, de 116 CP, venea cu handicapul unui preț mare raportat la cea de bază. Acum, motorul de bază are 102 CP și 207 Nm, plus cutie cu 6 trepte, iar varianta superioară o putere de 120 CP și 300 de Nm. Ceea ce înseamnă diferențe mult mai mici între cele doua versiuni, cu efecte benefice în contabilitate.

 

În egală măsură, mutarea a fost dictată de alinierea la normele de poluare Euro 6.2. Iar acest lucru este relevat bușonul pentru AdBlue ce este ascuns de portiera șoferului. Un atu relevant care se adaugă silențiozității, absenței vibrațiilor și capacității de a face cu brio chiar și atunci când msa totală se apropie de 3,3 tone, așa cum s-a întâmplat în unele momente din timpul testului.

Un alt aspect extrem de important îl reprezintă decizia celor de la PSA de a monta o nouă cutie manuală cu 6 trepte. O cutie care are prima treaptă cu o demultiplicare mai scurtă, astfel că permite plecarea de pe loc în sarcină, chiar și din rampă, fără să te oblige să turezi excesiv. Schimburile se efectuează fără efort, iar ambreiajul care cuplează bine nu te pune în situația de a te confrunta cu demaraje cu poticneli sau supraturare.

Dar încărcat?

După ce am terminat ședința foto, mi-am zis că este cazul să văd cum se comportă mașina și atunci când treci cu gradul de încărcare de 50% din cei 5,3 mc ai versiunii medii L2H1. Una, trebuie spus, capabilă să acomodeze trei euro paleți în compartimentul de marfă. Și i-am dat dreptate colegului Bogdan Grigorescu, cel care, cu luni în urmă, explorase capacitățile modelului. Da, 1.5 BlueHDI de 100 CP înseamnă cel mai puțin puternic motor din oferta constructorului. Dar Citroen Jumpy depășește încercările la care este supus cu o ușurință dezarmantă.

Motorul despre care v-am vorbit deja se remarcă și-n acest caz prin elasticitate. Și, foarte important, nu este deloc ”gurmand”. Ținând cont de caniculă, este limpede că am mers cu climatizarea cuplată. În plus, încărcătura din benă depășea jumătate de tonă. sistemul Stop/Start activ, consumul a fost de 7,5 l/100 km.
La drum întins, în limitele legale, încărcat, Citroen Jumpy a consumat, spunea computerul de bord, 5,7 l/100 km. Și, vă spun că o să rămâneți surprinși de elasticitatea pe care o propune propulsorul, care-ți oferă reprize bune la peste 2.200 rpm.

Un lucru este cert. Dacă utilizarea modelului la sarcina maximă nu reprezintă o constantă pentru activitatea dumneavoastră, versiunea 1.5 BlueHDI este varianta ideală. Iar dacă de pe lista de opționale bifezi și camera de marșarier (pachet complet sau nu) sau măcar senzori de parcare, atunci este limpede că ai pus mâna pe ”unealta” potrivită pentru afacerea ta. Nu uitați însă să vă interesați și de ofertele speciale, căci prețul poate să coboare sub valoarea de 20.100 de euro fară TVA (mașina testată este un exemplu). Iar dacă afacerea presupune existența unui parc auto, este indicat, de asemenea, să apelați la expertiza unui consultant al mărcii, pentru a beneficia de cea mai bună ofertă.

RECOMANDARE FLOTE

Facil de condus, îți propune și noul motor BlueHDI 1.5 l, care vine cu atribute importante. Rulează excelent, consumă puțin și, atunci când este nevoie, accelerează bine. Inclusiv cu mașina încărcată. În plus, vine cu un preț foarte bun raportat la concurență. Și cu oferte speciale atent customizate pentru flote.

Avantaje;

  • Motor economic și bine echilibrat
  • Suspensie reglată
  • Timonerie exactă a cutiei cu 6 trepte
  • Foarte silențioasă la viteze de autostradă

Dezavantaje:

  • Interior cam îngust pentru 3 persoane
  • Oglinzi cam mici pentru rutele urbane

Dotări standard

Aer condiționat manual, geamuri electrice față cu funcție impuls, închidere centralizată cu telecomandă, radio mono-tuner RD6 cu USB și Bluetooth, scaun șofer cu reglaje lombar și pe înălțime (cu cotieră), spațiu depozitare sub banchetă, faruri + ștergătoare automate, tapițerie mixtă, oglinzi electrice și încălzite, computer de bord, volan reglabil în înălțime și adâncime, compartiment marfă iluminat

Dotări opționale

Antiderapant podea 374 euro, ușă laterală stânga 455 euro, perete despărțitor vitrat 114 euro, climă automată 312 euro, Pachet Securitate (pilot automat, limitator viteză, alertă risc coliziune, frânare automată) 1.768 euro, senzori parcare spate 234 euro, cameră marșarier 390 euro, multimedia cu ecran de 7 inci 385 euro, navi 884 euro, uși spate vitrate 364 euro, cârlig de remorcare demontabil cu unealtă și sistem de stabilizare a remorcii 588 euro.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Asiguraţii City Insurance se pot folosi în continuare de procedura amiabilă în caz de accident rutier

3 oferte în cadrul licitației reluate pentru Lotul Chețani – Câmpia Turzii, parte din A3

 

Adaugati comentariu