A treia generație Hyundai i30 adoptă politica la modă de downsize. Mai competentă și mai rafinată decât predecesorii săi, i30 dispune acum de un nou motor de bază de 1 litru în trei cilindri de 120 CP. Test cu i30 1.0 T-GDI.
Pentru Hyundai, i30 este principalul cap de pod în Europa. Modelul coreean de clasăcompactă aflat la a treia generație a fost complet europenizat. Este dezvoltat la centrul Hyundai de la Russelsheim, Germania, produs la uzina din Nosovice, și testat pe circuitul de la Nurburgring. Poate părea surprinzător, dar conform unui studiu făcut de Hyundai, nu prețul ci designul este argumentul numărul 1 de cumpărare al unui model Hyundai în Europa. Din acest motiv, noul i30 este mai rafinat și are o personalitate mai bine definită și mai agresivă. Peter Schreyer, artizanul noii identități de marcă a mărcii surori Kia, s-a implicat și în supervizarea designului modelelor Hyundai, i30 adoptând în premieră noua identitate a mărcii reprezentată de grila hexagonală, botezată de Hyundai “cascading grille” datorită ornamentelor care parcă se revarsă ca într-un flux. Însă nu putem să nu remarcăm câteva asemănări cu VW Golf/Audi A3, care ne aduc aminte de cariera lui Schreyer. Liniile clare și precise ca și distribuția luminilor la stopuri ne aduc aminte de Golf 6, iar grila hexagonală și farurile ne duc cu gândul la Audi A3. Cu siguranță, i30 este mai european ca oricând și VW Golf este concurentul direct pe care îl vizează.
Cel mai ieftin i30 din oferta Hyundai Auto România este i30 1.0 T-GDI în echiparea Highway, care costă 16.247 euro. Mașina s-a scumpit puțin față de generația trecută însă echiparea standard este mai bogată, prestațiile sunt superioare și nivelul de calitate s-a îmbunătățit. Echiparea Highway include climă automată, pilot automat, scaune față și volan încălzite, jante de aliaj ușor de 16 inch, sistem audio cu ecran tactil color de 5 inch și Bluetooth. Din păcate, alte echipamente nu se pot configura, noul sistem multimedia de 8 inch cu navigație nefiind nici pe lista de opționale. Cine dorește mai mult, trebuie să opteze pentru echiparea de top Exclusive care include faruri cu LED, jante de aliaj de 17 inch, suport lombar electric pentru șofer și chiar și încărcător wireless pentru telefon.
Interiorul este solid construit și din punct de vedere al materialelor, i30 urmează aceeași politică cu Golf. Planșa de bord este acoperită cu un plastic moale în zona superioară, în timp ce în zona inferioară, mai puțin vizibilă, plasticele sunt tari. Însă niciun moment interiorul nu îți dă impresia de ieftin sau economic.
Displayul tactil de 5 inch este de sine stătător, fiind excelent plasat deasupra consolei centrale şi a gurilor de ventilaţie, direct în câmpul vederii şoferului. Displayul TFT dintre indicatoarele de bord are o grafică similară cu cea de la Golf, LED-urile albastre de la comenzile climatizării sunt de inspirație VW, în timp ce dispunerea liniară a comenzilor de la climatizare și comenzile grupate în jurul schimbătorului cutiei de viteze manual cu 6 trepte ne duc cu gândul tot la Golf. Poziţia de condus este comodă, confortabilă şi relativ joasă. Şoferul stă la doar 50 cm de sol, volanul are plaje ample de reglaj pe ambele direcţii şi în special pe înălţime, iar centura se reglează pe înălţime, o facilitate care nu este atât de des întâlnită în acest segment.
Bancheta spate este foarte bine profilată, unghiul optim dintre șezut și spătar oferind o ședere confortabilă. Deși este mai lung cu 4 cm decât vechiul model, ampatamentul a rămas neschimbat, iar spațiul pentru genunchi este ușor mai mic decât la vechea generație oscilând între 4 și 35 cm față de 9-39 cm la vechea generație. Însă nimeni nu se poate plânge de spaţiu pentru că pasagerii din spate nu vor atinge nici spătarul din faţă cu genunchii şi nici plafonul cu capul chiar dacă au 1,80 metri înălţime. Practic, oferta de spațiu în spate este la nivelul lui Renault Megane şi Opel Astra. Faţă de vechea generaţie, i30 a progresat mult la volumul portbagajului. Cu o valoare măsurată de 363 litri, acesta este puţin mai mare decât la rivalii Golf şi Astra. Doar marginea de încărcare este plasată la 76 cm de sol, mai sus ca în trecut, acesta fiind şi un tribut plătit designului. Prin rabaterea 60-40% a banchetei nu se creează suprafaţă perfect plană, dar nici nu apare un prag la încărcare.
Noul motor turbo de 1,0 litru în trei cilindri și 120 CP a debutat anul trecut pe i20 Active și este combinat cu o cutie manuală cu 6 trepte. Este extrem de rafinat, rămâne silențios și atunci când este turat peste 5.000 rpm și se caracterizează prin absența vibrațiilor, care apar uneori la configurația în trei cilindri. Doar la accelerațiile de la viteze mici se aude acel zgomot tipic pentru motoarele în trei cilindri.
Deși are doar 1 litru, micul motor turbo răspunde spontan la apăsarea pedalei și pune la dispoziție un cuplu generos încă de la 1.500 rpm. Nu este foarte sportiv dar este mai vioi decât un motor aspirat de 1,6 litri și putere comparabilă. Motor mic, sarcini mari, aceasta este temerea unor utilizatori. Însă consumul măsurat de colegii de la Quattroruote s-a situat la același nivel cu al motoarelor rivale de 1 litru turbo de la VW Golf și Opel Astra:
7 l/100 km consum în test cu o medie foarte bună în oraș de 7,35 l/100 km.
La condus, i30 impresionează prin ușurința și precizia cu care se conduce. Noua caroserie este cu 22% mai rigidă ca în trecut datorită utilizării oțelului de înaltă rezistență într-o proporție mai mare, de 53%, în timp ce masa caroseriei la gol s-a redus cu 28 kg. Pentru acest preț de circa 16.000 euro, i30 conferă multă încredere și siguranță celui de la volan. Cu un motor ușor care apasă pe puntea față, i30 subvirează foarte puțin, ceea ce îi conferă o agilitate foarte bună. Iar puntea spate multilink cu trei brațe și jumătate disponibilă încă de la motorul de bază îmbunătățește stabilitatea în viraje și siguranța pe traiectorie. Hyundai declară că direcția este cu 10% mai incisivă și răspunsul a fost îmbunătățit cu 15 milisecunde. Însă ne așteptam la o direcție mai comunicativă și în ciuda faptului că se poate opta pentru trei moduri de rulare – Eco, Normal și Sport – răspunsul direcției nu se modifică semnificativ. Se modifică în schimb radical pe Sport răspunsul motorului la apăsarea accelerației.
Cu jantele de aliaj de 16 inch și pneurile standard de 205/55 R16, i30 rulează extrem de confortabil chiar și pe suprafețe cu asfalt cariat, fiind o alegere ideală și pentru utilizarea de zi cu zi, dar și pentru călătorii lungi pe autostradă. Noul i30 s-a cizelat foarte mult și în ceea ce privește confortul la drum.
Recomandare de flotă
Garanția de 5 ani fără limită de kilometri îl recomandă pe i30 ca o mașină excelentă pentru flote. Motorul de 1 litru oferă performanțe bune și este rafinat și silențios. Consumul măsurat în oraș de 7,35 l/100 km reprezintă o valoare bună pentru o mașină utilizată la distribuție urbană. Spațiul interior este puțin mai mic față de vechea generație dar portbagajul este net mai spațios. Noua generație este mai solid construită și mai bună calitativ.
Model | Hyundai i30 |
---|---|
1.0 T-GDI Highway | |
Motor/ nr. cilindri | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 998 |
Putere maximă/turație | |
(CP/rpm) | 120/6.000 |
Cuplu maxim/turație | |
(Nm/rpm) | 171/1.500-4.000 |
Transmisie | fa__ |
Cutie de viteze | 6 trepte, manual_ |
L/l/h (mm) | 4.340/1.795/1.455 |
Ampatament (mm) | 2.650 |
Volum portbagaj (l) | 395-1.301 |
Masă la gol (kg) | 1.269 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,1 |
Viteză maximă (km/h) | 190 |
Consum mixt (l/100 km) | 5 |
Emisii CO2 (g/km) | 115 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,9 |
0-100 km/h (s) | 11 |
0-130 km/h (s) | 18,8 |
400 m cu start de pe loc | 17,7 |
1 km cu start de pe loc (s) | 32,6 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) (tr. VI) | 9 |
Repriză 70-120 km/h (s)(tr. VI) | 23,2 |
Frnare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m)/ | |
decelera_ie (m/s2) | 38,1/(1,03) |
Sarcin_ maxim_ (m)/decelera_ie (m/s2) | 38,9 (1,01) |
Consum | |
La 90/100/130 km/h | |
(l/100 km) | 4,88/5,49/7,58 |
în oraș/drum na_ional/autostrad_ (l/100 km) | 7,35/6,58/7,19 |
Consum în test (l/100 km) | 7,05 |
Autonomie (km) | 710 |
Masă și dimensiuni | |
Masă măsurată (kg) | 1.426 |
Volum portbagaj (l) | 363 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 57,4 |
În accelerare maximă (dBA) | 72,1 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu tva) | |
Garanție | 5 ani f_r_ limit_ de km |
Interval revizii (km) | 15.000 |
Costuri de exploatare 3 ani (lei cu TVA) | |
Cost carburant 100.000 km | 35.250 |
Impozit pe an | 48 |
Rovignetă pe an | 124 |
RCA pe an | 547 |
CASCO pe an | 1.341. 1.345 |
Cost revizii 100.000 km/3 ani | 3.200 |
Cost pe km | 0,45 |
Oferta Hyundai pentru flote
Hyundai Auto România oferă servicii speciale pentru flote: personal dedicat pentru consultanță, acoperire națională a rețelei de service și showroom, discounturi, prețuri speciale de achiziție și condiții preferențiale de finanțare. În plus, există un contract de servicii post-vânzare valabil în toată rețeaua Hyundai ce implică factură centralizată, prețuri speciale pentru manoperă și piese, garantarea unor costuri de mentenanță până la 120.000 km sau 4 ani, mașini de înlocuire și prioritate în service.
Modelele Hyundai dispun de cinci ani garanție fără limită de kilometri oferită de producător și transferabilă de la un utilizator la altul. Garanția cuprinde pachetul 5 ani de asistență rutieră care include apelul către call centerul „Europe Asistance“ și tractarea până la cel mai apropiat dealer agreat Hyundai pe teritoriul României și țările din Europa și pachetul de 5 ani „Verificări tehnice gratuite“ care include o verificare vizuală de două ori pe an și verificări de funcționare, stare curentă sau eventuale neetanșeități, independente de întreținerea periodică.
Comentați?