Începând cu 1 ianuarie 2025, transportul de persoane şi de mărfuri în mediul urban va fi realizat doar cu autovehicule verzi, se arată într-un proiect de lege privind transportul ecologic, intrat în dezbaterea Senatului.
Potrivit propunerii, mijloacele de transport pentru persoane, inclusiv cele care efectuează transport în regim de taxi şi ride-hailing (uber, clever), precum şi autoutilitarele, autoturismele şi autocamioanele cu masa totală sub 7,5 tone care efectuează distribuţie sau transport de mărfuri în interiorul oraşelor trebuie să fie autovehicule verzi.
Iniţiativa legislativă, ce aparţine unui grup de şapte parlamentari PSD şi UDMR, include în categoria vehiculelor “verzi” toate autovehiculele cu propulsie electrică, hibridă, pe bază de hidrogen, gaz natural comprimat, gaz petrolier lichefiat, precum şi alte propulsoare ce îndeplinesc condiţiile tehnice şi de poluare asemănătoare cu acestea.
Potrivit proiectului, “se permite utilizarea autovehiculelor de transport cu motoare diesel sau pe benzină, exclusiv pentru intervenţii în situaţii de forţă majoră şi transport de persoane ocazional sau care tranzitează oraşul”.
Pe de altă parte, pentru transportul interjudeţean şi judeţean de persoane, public sau privat, inclusiv pentru efectuearea curselor pentru serviciu (navetă), licenţele de transport se vor obţine numai în condiţiile în care în parcul total de autovehicule deţinut de transportator vor fi minimum 80% autovehicule verzi, începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Deasemenea, toate persoanele juridice cu capital majoritar de stat şi instituţiile publice din România vor deţine în parcul propriu minimum 80% autovehicule verzi începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Proiectul mai prevede că Guvernul va întreprinde toate măsurile necesare pentru autorizarea autovehiculelor verzi, amenajarea staţiilor de alimentare şi asigurarea programelor cu finanţare din fonduri europene şi din Fondul de mediu, pentru reducerea poluării.
“Având în vedere faptul că tehnologiile au avansat şi preţurile s-au redus, iar gradul de poluare în oraşe este tot mai mare, se impune o măsură care să se adreseze tuturor deţinătorilor de autovehicule care îşi desfăşoară activitatea în oraşe. Prevederile prezentei legi sunt complementare Legii 37/2018 privind promovarea transportului ecologic şi extinde măsurile de protecţie a mediului”, şi-au motivat demersul iniţiatorii proiectului de lege.
Potrivit acestora, pentru perioada de programare 2020 – 2027, politica UE si gradul de alocare a fondurilor europene încurajază evoluţia spre tehnologii verzi. “Lipsa infrastructurii de alimentare este în momentul de faţă principalul impediment pentru care populaţia este încă reticentă în ceea ce priveşte achiziţionarea unor astfel de autovehicule”, conchid parlamentarii.
CITEȘTE ȘI:
Șeful Audi preia resposabilitatea directă a afacerilor din China
Orban: Sistemul de management al traficului din Bucureşti nu funcţionează
Bosch a deschis aplicaţiile pentru programul Junior Managers
Comentați?