Pentru administratorii de flote, strategiile producătorilor privind emisiile de CO2 rămân un factor cheie în selectarea noilor vehicule. Pe piața europeană a autoturismelor, electrificarea s-a accelerat în ultimele luni, dar încă nu este suficientă pentru a atinge obiectivele ambițioase ale UE. Dintre primii 10 cei mai mari constructori auto, doar Renault, BMW, Kia și Toyota sunt pe drumul cel bun pentru conformitatea cu reglementările în domeniu.
Pe piața europeană a autoturismelor, peisajul vânzărilor după tipul de combustibil s-a schimbat semnificativ în primul trimestru al anului 2025: în timp ce mașinile pe benzină și diesel au scăzut cu 180.000 de unități față de anul precedent, vehicule electrice cu baterie au crescut cu 87.000 de unități, iar cele hibride, cu 52.000 de unități. Vânzările de hibrizi plug-in au stagnat, cu o creștere de doar 4.000 de unități. Cu toate acestea, vehiculele cu propulsie convențională continuă să domine piața, mașinile pe benzină și diesel având o pondere de 59% în totalul noilor înmatriculări. La rândul lor, mașinile electrice cu baterie reprezintă 16% din piață, hibridele – 13%, iar hibridele plug-in – 8%.
O țintă prea îndepărtată
În pofida creșterii numărului înmatriculărilor de vehicule electrice cu baterie, pătrunderea lor pe piață în primul trimestru din 2025 a crescut cu doar 1 punct procentual în comparație cu întregul an 2024, iar mulți producători sunt departe de a atinge noile limite ale emisiilor de CO2 impuse în UE, arată compania germană de cercetare a pieței auto, Dataforce. Deși recunosc că ponderile vânzărilor de mașini electrice cu baterie sunt de obicei cele mai scăzute la începutul anului și cresc spre final, analiștii germani spun că avansul înregistrat este doar jumătate din ceea ce ar fi fost necesar pentru ca emisiile de CO2 să se conformeze obiectivelor pentru 2025. De altfel, aceștia reamintesc și faptul că, în 2024, electrificarea a înregistrat o creștere moderată în majoritatea țărilor europene, dar avansul general a fost negativ după retragerea sau diminuarea stimulentelor guvernamentale pentru mașini electrice într-o serie de state.
Conform Dataforce, începând cu martie 2025, emisiile de CO2 a scăzut la 103 g/km, comparativ cu 109 g/km în martie 2024. Deși progresul este clar vizibil, ținta care trebuie atinsă, de 93,6 g/km, este încă destul de departe.
Analiza emisiilor de CO2 în funcție de tipul de combustibil indică faptul că potențialul de îmbunătățire a sistemelor de propulsie cu ardere internă este foarte limitat. Datorită bateriilor lor mai mari, vehiculele hibride plug-in pot contribui la reducerea emisiilor, dar scăderi semnificative pot fi obținute doar prin electrificarea continuă. ”Producătorii auto trebuie să-și sporească eforturile pentru a schimba preferințele consumatorilor către vehiculele hibride și electrice cu baterii în detrimentul modelelor tradiționale pe benzină și motorin”, subliniază analiștii Dataforce.
Performanța pe mărci
Cum se rezumă aceste tendințe generale ale pieței pentru mărcile individuale? În acest caz, legislația UE prevede obiective individuale pentru fiecare producător auto. Regula de bază este că mărcile cu mașini mai grele se confruntă cu obiective mai stricte, iar producătorii cu ponderi mari de mașini electrice cu baterie și hibride plug-in (vehicule cu emisii scăzute și zero) pot obține obiective cu până la 5% mai mari.
Compararea emisiilor medii de CO2 pe mărci cu obiectivele calculate pe baza setului de reguli UE duce la rezultatele prezentate în graficul referitor la excesul de emisii, unde coloanele albastre indică situația din 2024, în timp ce coloanele portocalii arată emisiile excedentare din primele trei luni ale anului 2025.
Astfel, comparativ cu 2024, 8 dintre primele 10 mărci ar putea deja reduce decalajul față de țintele lor. Cu o reducere de 13 g/km, Volkswagen a făcut cel mai mare progres, dar este doar la jumătatea drumului și va avea nevoie de încă o scădere de 12 g/km. Pe de altă parte, Renault, BMW, Kia și Toyota au ajuns deja la linia de sosire. În pofida efortulor, Audi (30 g/km), Mercedes (20 g/km) și Skoda (16 g/km) depășesc încă semnificativ limitele permise.
Evaluarea flexibilizării țintelor
Pentru majoritatea mărcilor auto, îndeplinirea obiectivelor de reducere a CO₂ pentru 2025 rămâne o provocare semnificativă, în pofida lansării a numeroase modele noi și a scăderilor substanțiale ale prețurilor vehiculelor electrice, care le-au adus, în segmentul C și în cele superioare, aproape de paritatea de preț cu mașinile termice.
Concluzia este că europenii nu fac tranziția la mașini electrice suficient de repede, iar acest lucru a făcut ca decizia UE de a extinde respectarea obiectivelor pe o perioadă de trei ani, 2025 – 2027, să fie o ajustare necesară. Obiectivul rămâne neschimbat, de 93,6 g/km, dar producătorii au permisiunea de a atinge această valoare pe o perioadă de trei ani. Acest lucru are scopul de a preveni ca inerția pe termen scurt a pieței sau tranzițiile inegale să ducă la sancțiuni imediate.
De asemenea, această flexibilizare abordează una dintre principalele slăbiciuni ale regulamentului UE: reduceri uriașe ale emisiilor la fiecare cinci ani, fără progrese în interiorul acestei perioade – o provocare care cu siguranță va reapărea pe măsură ce industria se apropie de obiectivele pentru 2030.
Din perspectiva Dataforce, problema centrală constă în modificarea reglementărilor de către UE la jumătatea tranziției – o acțiune care subminează încrederea în angajamentele politice pe termen lung și creează un sentiment de imprevizibilitate; prin urmare, spun analiștii germani, este crucial să se încheie toate corecțiile pentru următoarele etape majore, din 2030 și 2035, cât mai repede posibil și cu suficient timp înainte ca acestea să intre în vigoare.
„Ianuarie 2025 a devenit punctul de cotitură către electrificare, așa cum a prognozat Dataforce. Reducerile de prețuri au intrat în vigoare din septembrie 2024, exact la timp pentru a stimula livrările în ianuarie 2025. Cu toate acestea, în pofida progreselor substanțiale înregistrate, piața este caracterizată de o anumită inerție. Cumpărătorii de mașini trec doar treptat la vehiculele electrice, iar ritmul nu ar fi fost suficient pentru a evita penalitățile bazate pe reglementările actuale pentru 2025. Îndeplinirea obiectivelor europene de CO2 rămâne o sarcină dificilă pentru industrie, chiar și cu noua medie stabilită pentru perioada 2025-2027. Monitorizarea constantă a celor mai recenți indicatori cheie de performanță (KPI) rămâne o componentă cheie pentru a depăși provocările”, explică Benjamin Kibies, analist senior la Dataforce.
Cu toate acestea, regulile ajustate stabilesc în continuare un cadru ambițios pentru reducerea emisiilor de CO2. Producătorii auto nu pot lua o pauză. Fiecare gram de emisii suplimentare de CO2 pe care îl acumulează acum trebuie compensat cu emisii sub pragul țintă actual.
O prognoză realistă
Potrivit Dataforce, în pofida reducerilor de prețuri și a ofensivei noilor modele electrice, este nerealist ca mașinile electrice pe baterie să ajungă la o cotă de piață de 35% pe termen scurt, cifră necesară pentru a atinge obiectivul imediat. O abordare mai realistă ar fi o tranziție continuă, lentă, cu cote de piață pentru vehiculele cu emisii zero în creștere constantă.
Astfel, deși s-au făcut progrese semnificative în reducerea emisiilor de CO2 și în creșterea cotei de piață a mașinilor electrice pe baterie, drumul către respectarea deplină a obiectivelor UE este departe de a se fi încheiat. Inovația continuă și adoptarea vehiculelor electrice de către consumatori vor fi cruciale în atingerea acestor obiective ambițioase.
În acest context, pentru administratorii de flote, strategiile producătorilor privind emisiile de CO₂ rămân un factor cheie în selectarea noilor vehicule. Cei care integrează modele cu emisii reduse în politica lor auto contribuie activ la atingerea obiectivelor și își asigură stimulentele viitoare.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2025)
CITEȘTE ȘI:






Comentați?