Advertisement

flote auto
Home Administrare flote Dimensionarea corectă a unei flote auto în 5 pași simpli

Dimensionarea corectă a unei flote auto în 5 pași simpli

Dimensionarea corectă a unei flote auto este un exercițiu strategic important care asigură fleet managerii că vehiculele sunt suficient utilizate și că tipul potrivit de mașină este disponibil în locațiile dorite, la momentul potrivit.

Pe lângă faptul că este o strategie eficientă de economisire a costurilor, dimensionarea corectă a unei flote auto sprijină obiectivele de sustenabilitate ale unei companii prin reducerea numărului de vehicule neutilizate. Totodată, deschide calea pentru cea mai bună rentabilitate a investițiilor în mașini electrice, atunci când companiile sunt pregătite să renunțe la vehiculele cu motor cu ardere internă pentru a reduce emisiile de CO2 ale parcului auto.

Recomandări și exemple practice

Specialiștii Geotab au cinci recomandări simple pentru corecta dimensionare a unei flote:

1. Setarea unui prag de utilizare pentru vehicule

Pentru început, trebuie să se determine pragurile de utilizare ale vehiculelor sau grupurilor de vehicule. Concret, se stabilește un număr minim de kilometri de parcurs sau un număr minim de ore de utilizare (pe zi, lună sau an). Există o serie de factori care pot influența acest număr sau modul în care este determinat. De exemplu, spun specialiștii Geotab, o companie care instalează sisteme de climatizare, ar trebui să calculeze nivelul de utilizare în ore de funcționare în loc de kilometri, deoarece tehnicianul petrece o mare parte din timp la biroul sau locuința clientului, mai degrabă decât la volan. De asemenea, o firmă cu activitate sezonieră ar fi mai câștigată dacă pragul de utilizare este determinat anual sau pe sezon.

2. Determinarea utilizării fiecărui vehicul

Fiecare companie folosește vehicule din motive diferite. Prin urmare, analiza și clasificarea fiecărui vehicul în diferite segmente ajută la asigurarea atât a rentabilității investiției (ROI), cât și la faptul că vehiculele sunt alocate fiecărei sarcini.

Pentru a calcula și determina utilizarea vehiculelor, fleet managerii ar trebui să răspundă la următoarele întrebări: ”Pentru ce sunt folosite vehiculele?” și ”Cât de des sunt folosite?”

Calcularea utilizării unui vehicul este mult mai simplă astăzi. De exemplu, folosind rapoarte personalizate de utilizare a activelor, precum cele oferite de furnizorii de soluții de monitorizare, se observă imediat care sunt vehiculele cele mai puțin utilizate. Raportul de utilizare poate fi defalcat în funcție de tipul sau locația vehiculului, poate realiza orice calcul pentru determinarea procentului de utilizare și poate include timpul de utilizare (calculat prin utilizarea în timpul serviciului versus utilizarea în afara serviciului). Datele pot fi, de asemenea, structurate pe diferite categorii, inclusiv pe ore, luni sau kilometri.

3. Determinarea numărului de vehicule supra și subutilizate

Deși acest lucru poate părea dificil la început, determinarea acestui număr este doar o chestiune de comparare a utilizării unui vehicul cu pragul stabilit de companie, precizează specialiștii Geotab. Acest lucru descompune, practic, informațiile într-un mod care permite formarea unei imagine de ansamblu.

Astfel, ar trebui luate în considerare următoarele întrebări:
– Compania are mai multe locații? Dacă da, informațiile pot fi segmentate în funcție de locație pentru a determina dacă există modele de subutilizare sau suprautilizare.
– Angajații lucrează în ture? Dacă da, informațiile trebuie segmentate pe intervale de timp pentru a determina dacă utilizarea vehiculului este optimizată pentru fiecare schimb. De exemplu, dacă există trei șoferi care lucrează în trei momente diferite, există posibilitatea de a partaja un vehicul în loc de a avea trei diferite.
Potrivit Geotab, analiza flotei și răspunsurile la cele două întrebări ajută fleet managerii să înțeleagă mai bine care vehicule sunt utilizate prea puțin sau care prea mult. Cu toate acestea, este bine de știut că pot exista unele vehicule care pot fi importante pentru operațiunile companiei în pofida utilizării reduse, în timp ce altele au o valoare operațională mai mică și pot fi eliminate din flotă dacă se stabilește un prag de utilizare mai ridicat.

4. Șase întrebări de bază

A face un pas înapoi din când în când pentru a reevalua situația flotei poate fi util pentru a observa eventualele schimbări în utilizarea vehiculeleor. Drept urmare, recomandă Geotab, fleet managerii ar trebui să răspundă periodic la câteva întrebări de bază:
– Care este misiunea vehiculului? Poate fi folosit un vehicul mai mic, mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil?
– Are vehiculul dimensiunea potrivită pentru sarcina trasată? De exemplu este posibil să se observe că este utilizat un vehicul mare și costisitor pentru anumite sarcini când s-ar putea folosi un vehicul mai puțin costisitor și mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil.
– Pot fi rearanjate rutele pentru a utiliza vehiculele mai eficient? Acest lucru poate ajuta, de asemenea, la reducerea costurilor cu combustibilul și a emisiilor de CO2 asociate, pentru a reduce amprenta de carbon.
– La un moment dat, câte vehicule sunt în afara rotației pentru întreținere?
– Există vehicule care au suferit multe perioade de nefuncționare? Vehiculele care funcționează într-o stare precară nu numai că afectează afacerea din cauza costurilor de întreținere crescute, dar pot fi mai puțin eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, impactând performanța de sustenabilitate a flotei.
– Există vehicule care nu mai sunt rentabile pentru operare sau funcționează cu un consum de combustibil mai mare decât media? Acestea ar trebui să fie vehiculele care urmează să fie eliminate treptat pentru a îmbunătăți economia de combustibil a flotei și pentru a reduce emisiile de CO2.

Identificarea operațiunilor în care pot fi realocate vehicule mai mici și mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil este un element extrem de important al dimensionării flotei din perspectiva sustenabilității. Economii semnificative de combustibil și de emisii de CO2 asociate pot fi obținute prin reanalizarea operațiunilor deservite în prezent de vehicule mai grele, dar unde un vehicul mai ușor ar putea îndeplini aceeași sarcină.

Totodată, o astfel de analiză reprezintă și un prim pas pentru achiziționarea rentabilă a vehiculelor noi, în special a celor electrice. Achiziționarea unui tip de vehicul asemănător fără a-i evalua scopul sau utilitatea crește șansa unor cheltuieli inutile și a unei profitabilități reduse. În plus, dat fiind faptul că prețul de achiziție al unei mașini electrice are o pondere mare în structura TCO, este important ca fleet managerii să achiziționeze cel mai ușor și mai ieftin model care poate fi utilizat pentru îndeplinirea sarcinilor, garantând astfel cel mai bun ROI.

De altfel, precizează specialiștii Geotab, atunci când sunt eficient utilizate, vehiculele electrice pot avea un TCO semnificativ mai mic față de un vehicul cu motor termic, datorită costurilor mai mici cu combustibilul. Astfel, cu cât sunt folosite mai mult, cu atât economiile de costuri sunt mai mari pe toată durata de viață.

5. Implementarea modificărilor

După agregarea tuturor acestor informații, fleet managerii pot începe să adopte decizii în cunoștință de cauză pentru a dimensiona corect flota, deoarece vor ști câte vehicule sunt necesare, unde trebuie utilizate și care sunt cele mai bune tipuri.

Specialiștii Geotab arată că, în acest context, există câteva scenarii care pot fi întâlnite în practică:
– Există prea multe vehicule subutilizate.
– Există prea multe vehicule suprautilizate.
– Există discrepanțe în utilizare în funcție de locație. De exemplu, o locație poate avea un surplus mare de vehicule subutilizate, în timp ce alta poate fi nevoită să se bazeze pe închirieri din cauza cererii mari. Drept urmare, ar trebui luată în considerare analiza fiecărei locații pentru a corecta această situație.
– Vehiculele sunt utilizate într-o singură bandă de timp. De exemplu, dacă șoferii companiei lucrează în ture diferite, ar trebui luată în considerare utilizarea în comun a mașinilor.

Cum sună viitorul

Atunci când trebuie dimensionată corect o flotă, unul dintre cei mai importanți factori de luat în considerare este cererea viitoare. ”Priviți tendințele interne, cererea crește sau scade? Cunoașterea acestor informații în orice moment vă va ajuta să vă dați seama dacă trebuie să vă măriți sau să micșorați din nou numărul de vehicule”, le recomadă Geotab managerilor de flote.

În conclusie, spun aceștia, stabilirea numărului și tipului corect de vehicule din flotă este esențială pentru îmbunătățirea profitului, sporirea eficienței, a productivității și sprijină creșterea performanței în materie de sustenabilitate. Prin dimensionarea corectă a flotei fleet managerii se asigură că utilizează cele mai eficiente vehicule și că le retrag din circulație pe cele subutilizate, învechite sau cu performanțe slabe.

Totodată, dimensionarea corectă flotei sprijină și tranziția către electrificarea parcului auto al companiei în modul cel mai eficient atât din punctul de vedere al costurilor, cât și din punct de vedere operațional. Practic, va îmbunătăți TCO-ul, asigurând cea mai mare utilizare a vehiculelor, și va evita cheltuielile sporite cu un vehicul electric mai mare atunci când un vehicul mai mic ar fi suficient.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Strategia de creștere a Business Lease este pe axată pe diversificarea și adaptarea continuă a serviciilor

 

9 din 10 români vor să știe care sunt prețurile de referință pe piață la reparațiile auto și la închirierea de mașini

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Administrare floteFlotă verde

Cum a redus HP emisiile de CO2 și costurile flotei

Adoptarea vehiculelor hibride, reducerea numărului de furnizori și dimensionarea corectă a flotei...

Flote Auto
Administrare flote

A apărut revista FLOTE AUTO, mai 2024

A apărut numărul 100 al revistei FLOTE AUTO, mai 2024, cu un...

emisiile
Administrare floteFlotă verde

Majoritatea flotelor europene riscă să rateze obiectivele obligatorii privind emisiile de CO2

Majoritatea companiilor europene sunt cu mult întârziate în ceea ce privește obligațiile...

Administrare flote

A apărut revista FLOTE AUTO, aprilie 2024

A apărut numărul 99 al revistei FLOTE AUTO, aprilie 2024, cu un...