Un nou capitol în vasta afacere a emisiilor trucate, Dieselgate. Zeci de companii franceze, cu flote
ce însumează 2,6 milioane de vehicule, au decis să tragă la răspundere trei mari constructori de
automobile – Volkswagen, Renault și Stellantis.
Vastul dosar Dieselgate este departe de a fi închis. Firma de avocatură Brandeis Paris a anunțat că, în paralel cu acțiunile introduse în instanțe de persoane fizice sau de asociații de apărare a consumatorilor, zeci de companii franceze au decis să lanseze o acțiune colectivă împotriva grupurilor Volkswagen, Renault și Stellantis (ce deține mărci ale fostului grup PSA). În reclamație se susține că producătorii auto le-ar fi pus la dispoziție vehicule care nu respectau omologarea acestora.
În această afacere globală a vehiculelor cu emisii poluante manipulate, „companiile nu au avut ocazia să se unească și să acționeze. Cu toate acestea, aproape 50% dintre vehiculele afectate de Dieselgate au fost achiziționate, închiriate sau luate în leasing de companii”, explică Marc Barennes, avocat și partener fondator al firmei Brandeis Paris.
Două tipuri de prejudicii aduse flotelor
Potrivit avocatului, între 2009 și 2019, companiile franceze ar fi deținut, închiriat sau utilizat aproximativ 3,6 milioane de vehicule cu emisii poluante neconforme, adică 1,8 milioane de unități de la PSA, 900.000 de unități de la Grupul Renault și 900.000 de unități de la Grupul Volkswagen.
Cum, de atunci, aceste vehicule au fost revândute sau returnate în baza unor contracte de leasing operațional, s-ar putea crede că o astfel de acțiune intentată constructorilor auto care au trucat înregistrările emisiilor poluante nu va duce nicăieri. Marc Barennes insistă însă asupra pagubelor suferite de flote.
„Sunt două tipuri de daune suferite: un prejudiciu moral, deoarece companiile credeau că achiziționează mașini foarte puțin poluante și au fost înșelate, dar și un prejudiciu financiar, deoarece, la revânzare, aceste vehicule au suferit o pierdere de valoare. Companiile au crezut că achiziționează mașini cu tehnologii avansate în ceea ce privește controlul emisiilor poluante și, prin urmare, au plătit prea mult pentru ele, având în vedere dotarea lor”, a explicat avocatul Marc Barennes.
Cine finanțează noua procedură în dosarul Dieselgate
În această acțiune colectivă, încă neobișnuită în Franța, casa de avocatură Brandeis Paris intenționează să sporească numărul de reclamanți și face apel la toți managerii care au avut vehicule de la cei trei producători auto să se alăture cauzei.
Costurile aferente acestei proceduri sunt suportate de Bench Walk Advisors, o companie britanică specializată în finanțarea litigiilor. Aceasta asigură fondurile necesare și este remunerată – în caz de victorie – din despăgubirile obținute de reclamanți.
CITEȘTE ȘI:
Traseul final al Drumului Expres Găești – Ploiești a fost aprobat de CNAIR
A intrat în vigoare embargoul asupra motorinei și benzinei din Rusia. Ce spune ministrul Energiei
Comentați?