La două luni după ce Uniunea Europeană a interzis importurile de țiței din Rusia, embargoul a fost extins duminică, 5 februarie și asupra livrărilor rusești de motorină și benzină, produse petroliere vitale pentru transporturi. Ministrul Energiei, Virgil Popescu, spune că nu ar trebui să existe motive de îngrijorare, în contextul în care importatorii de pe piaţa din românia și-au diversificat deja sursele de aprovizionare.
Embargoul are ca scop limitarea în continuare a afacerilor energetice ale Rusiei, decuplându-le de cea mai importantă piață de export. Vânzările de produse petroliere sunt cruciale pentru finanțarea economiei țării și, în cele din urmă, a războiului acesteia în Ucraina. Occidentul speră să diminueze această sursă de bani pentru Kremlin.
„Rusia și-a pierdut de departe cel mai important client”, a declarat Fatih Birol, directorul executiv al Agenției Internaționale pentru Energie, citat de New York Times.
Plafon de preț pentru produsele petroliere din Rusia
Embargoul este aplicat împreună cu stabilirea unui plafon de preț agreat de G7, de 100 dolari pentru barilul de motorină, benzină și pentru combustibilul pentru avioane. Scopul este să permită produselor petroliere din Rusia să fie exposrtate în țări precum China și India, dar, totodată, să fie evitată o creștere bruscă a prețurilor care ar dăuna consumatorilor din întreaga lume.
Limita de preț urmează să fie aplicată prin interzicerea serviciilor de asigurare și a transportului maritim de motorină cu prețuri mai mari. Majoritatea acestor companii sunt situate în țările occidentale.
Plafonul de preț pentru produsele petroliere rusești survine celui impus în decembrie 2022 pentru țițeiul din Rusia, de 60 de dolari/baril.
Interdicția prevede o perioadă de grație de 55 de zile pentru motorina transportată cu cisternele și încărcată înainte de duminică. Oficialii Uniunii Europene spun că importatorii au avut timp să se adapteze de când interdicția a fost anunțată în iunie 2022.
Temeri și riscuri
Embargoul asupra combustibilului rusesc creează riscuri pentru șoferii și camionagii din Europa, care s-ar putea confrunta cu penurie și prețuri mai mari la motorină. În timp ce embargoul asupra petrolului din Rusia a produs perturbări nesemnificative, există temeri că interzicerea produselor rafinate precum motorina ar putea să nu fie atât de ușoară. Prețurile contractelor futures pentru motorină au crescut deja.
Combustibilul diesel este esențial pentru economia Europei, fiind utilizat nu numai de camioanele care livrează mărfuri, ci și de peste 40% din mașinile din Uniunea Europeană. Anul trecut, Rusia a furnizat aproximativ jumătate din importurile de motorină din Europa, 700.000 de barili pe zi.
„Ceea ce este probabil să se întâmple este o transformare uriașă”, a spus Hédi Grati, director executiv pentru rafinare și marketing la S&P Global. Grati și alți analiști spun că Europa va trebui să aducă mai multă motorină și alte produse petroliere din Arabia Saudită, Kuweit și Emiratele Arabe Unite, dar și din India, China și Statele Unite.
În Europa, nu este de așteptat să existe un deficit de motorină și alte produse petroliere atunci când va începe embargoul; rezervele oferă cel puțin un buffer pe termen scurt.
Întrebarea este mai degrabă cum se vor desfășura lucrurile în lunile următoare, într-un context complicat, determinat de cererea în creștere a Chinei, vremea geroasă și economia Europei.
„Este puțin probabil să existe un șoc imediat. Piața va avea timp să reacționeze”, a declarat Dev Sanyal, directorul executiv al companiei elvețiene Varo Energy.
Totuși, diferența dintre prețul unui baril de motorină și al unuia de petrol este de peste 40 de dolari – cu mult peste ceea ce este considerat normal, deși nu la fel de mare ca în unele perioade de anul trecut.
Ce spune ministrul Energiei referitor la embargoul aplicat produselor petroliere
În acest context, ministrul Energiei, Virgil Popescu, consideră că nu există motive de îngrijorare din cauza embargoului asupra motorinei ruseşti pentru că toţi marii importatori de pe piaţă şi-au diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare.
„România este o ţară care importă motorină. Nu, nu există motive de îngrijorare. Am purtat discuţii cu toţi marii importatori de pe piaţă şi concluzia este că fiecare şi-a diversificat sursele de aprovizionare, astfel încât să nu existe sincope în aprovizionare. Veţi vedea că, la fel cum am depăşit cu bine embargoul asupra ţiţeiului rusesc care a început pe 5 decembrie 2022, vom depăşi cu bine şi embargoul asupra motorinei ruseşti”, a sprecizat Virgil Popescu.
Cum au evoluat prețurile carburanților
Duminică, 5 februarie, un litru de benzină costa, în medie, 6,57 lei/litru, iar unul de motorină, 7,64
lei/litru, arată datele publicate de peco-online.ro. La începutul lunii noiembrie 2022, carburanții
atinseseră niveluri record, de 7,22 lei/litru de benzină și de 8,58 lei/litru de motorină.
Comparativ cu luna trecută, prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 3,1%, ceea ce
înseamnă că un plin (50 de litri) costă cu 10 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile.
În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 1,2%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de
litri) costă cu 4,5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile.
În această perioadă, România se află pe locul al 4-lea in Uniunea Europeana în topul țărilor cu cea
mai ieftină benzină și motorină, după Bulgaria, Malta și Slovenia.
CITEȘTE ȘI:
Digitalizare în transportul public din Cluj-Napoca. Hartă cu poziția în timp real a vehiculelor
Surpare de terasament pe DN 1, în zona localității Breaza. Traficul rutier este restricționat
Comentați?