Advertisement

Autostrada A8
Home Infrastructură De unde ar putea lua autoritățile bani pentru Autostrada A8 Tg Mureş – Iaşi – Ungheni

De unde ar putea lua autoritățile bani pentru Autostrada A8 Tg Mureş – Iaşi – Ungheni

Autostrada A8 Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni ar urma să fie construită din fonduri europene nerambursabile, o parte prin Facilitatea de Redresare şi Rezilienţă, iar alta, prin Programul Operaţional Transporturi (POT) 2021 – 2027, a anunțat recent ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș. Sigur, acestea sunt doar planuri, pentru că proiectele care trebuie trimise la Comisia Europeană pentru a cere concret finanțare nu există.

Guvernul Orban a reîmpărţit Autostrada A8, cu o lungime de 320 km şi o valoare estimată la 5 miliarde de euro, prin comasarea într-o singură secţiune a fostelor sectoare II şi III (Tg. Neamţ – Iaşi şi Iaşi
Ungheni) şi prin includerea Podul de la Ungheni în proiect. Astfel, cele trei secţiuni pe care se va lucra sunt Târgu Mureş – Târgu Neamţ, Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni şi Podul de la Ungheni.

Dintre cele trei sectoare din Autostrada A8, cel mai dificil de construit este tronsonul de munte, Târgu Mureş – Târgu Neamţ, divizat la rândul său în alte trei subsecţiuni: Târgu Mureş – Miercurea Nirajului, Miercurea Nirajului – Leghin şi Leghin – Târgu Neamţ – Moţca.

Pentru acest tronson, ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, spune că a identificat sursele de finanţare: „Capătul estic, care asigură legătura între Moţca, Târgu Neamţ şi Leghin, cu o lungime de 34 de kilometri, va fi propunerea noastră pentru includerea în Facilitatea de Redresare şi Rezilienţă, instrument financiar pe care îl avem la dispoziţie. Şi capătul vestic al autostrăzii, cel care asigură legătura între Miercurea Nirajului şi Târgu Mureş, cu o lungime de 25 de kilometri, va fi de asemenea propunerea noastră pentru includerea în Facilitatea de Redresare şi Rezilienţă”.

Acesta a precizat că segmentele Târgu Mureş – Miercurea Nirajului şi Leghin – Târgu Neamţ – Moţca vor trebui finalizate până cel mai târziu în anul 2026, suma necesară ridicându-se în total la 160 de milioane de euro.

Cât priveşte subsecţiunea Miercurea Nirajului – Leghin, care presupune costuri de câteva miliarde de euro, ministrul Boloş a arătat că finanţarea va fi asigurată prin Programul Operaţional Transporturi.

De altfel, tot prin POT 2021 – 2027 va fi finanţată şi realizarea Tronsonului 2 Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, cât şi cea a Tronsonului 3 Podul de la Ungheni.

Reamintim că pentru Tronsonul 1 Târgu Mureş – Târgu Neamţ, din luna mai 2019 este în derulare contractul pentru completarea Studiului de Fezabilitate, având un termen de realizare de 18 luni. Finanţarea acestui contract, în valoare de 19,14 milioane de lei, este asigurată în proportie de 85% din fonduri europene nerambursabile. Planul autorităţilor este ca indicatorii tehnico-economici să fie aprobaţi de Guvern până la sfârşitul acestui an, urmând ca în 2021 să fie lansată licitaţia pentru desemnarea constructorului. Completarea documentaţiei tehnice este realizată de spaniolii de la Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial SA.

Pentru Tronsonul 2 Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (100 km), CNAIR a lansat, în data de 1 septembrie, licitaţia pentru actualizarea studiului de fezabilitate, fiind depuse 3 oferte. Valoarea contractului estimată iniţial este de 73,4 milioane lei, iar acesta prevede: actualizarea studiului de fezabilitate; documentaţia pentru obţinerea autorizaţiei de construire; realizarea proiectului tehnic de execuţie a lucrărilor;publicitatea aferentă
proiectului; documentaţia tehnică şi consultanţă în cadrul elaborării cererii de finanţare; documentaţia tehnică pentru atribuirea contractului de execuţie, pe loturi, care vor fi stabilite după finalizarea studiului de fezabilitate; asistenţa tehnică pentru perioada de execuţie a lucrărilor în calitate în proiectant.
Traseul actual al tronsonului de autostradă Tg Neamţ – Iaşi – Ungheni este împărţit în 4 subsecţiuni: Tg. Neamţ – Tg. Frumos; Tg. Frumos – DN 28 zona Leţcani; DN 28 zona Leţcani – DN 24C; DN 24C – punct vamal Podul la Ungheni.Pe acest tronson se va construi şi legătura cu Autostrada A7 Ploieşti –
Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani.

Pentru Tronsonul 3 Podul peste Prut la Ungheni, documentaţia pentru lansarea procedurii de achiziţie a contractului de proiectare şi de execuţie a lucrărilor este în curs de validare de către Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) şi de publicare pe platforma de achiziţii publice SICAP. Perioada de implementare este de 24 luni.

 

CITEȘTE ȘI:

Nicolae Ciucă, desemnat premier interimar după demisia lui Ludovic Orban

În primele 10 luni, creditarea a fost impulsionată de segmentul companiilor

Săptămână de lucru de patru zile, în Spania. Proiect analizat de Guvernul de la Madrid

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Caransebeş - Lugoj
Infrastructură

Câștigător desemnat pentru proiectarea drumului de mare viteză Caransebeş – Lugoj

CNAIR a desemnat, miercuri, câştigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru...

Podul peste Prut
Infrastructură

Constructor desemnat pentru Podul peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat societatea Ness Proiect...

Craiova - Filiaşi
Infrastructură

Primul lot al Autostrăzii Craiova-Filiaşi va fi scos la licitație

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, luni, la...

București - Giurgiu
Infrastructură

CNIR pregătește licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză București – Giurgiu

Caietul de sarcini pentru Autostrada/Drum Expres București – Giurgiu, etapa studiului de...