De ce nu poate fi construit Podul peste Prut la Ungheni

Podul peste Prut, care va asigura legătura Autostrăzii A8 Tg. Mureş - Iaşi cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni din Republica Moldova, urmează să fie amplasat, conform proiectului, intr-o arie protejata. In aceste conditii, Acordul de Mediu nu poate fi obtinut, dar ministrul Transporturilor susţine că o Hotărâre de Guvern ar tranşa lucrurile.
Podul peste Prut

Podul rutier peste Prut la Ungheni va avea o lungime de 1,4 km, dar, ca şi în cazul şoselei de mare viteză din care face parte, Autostrada A8 Tg. Mureş – Iaşi, nu s-a bucurat prea mult de atenţia autorităţilor. Lucrările nu pot începe pentru că, în acord cu prevederile in vigoare, conforme cu directivele europene, niciun fel de constructie nu poate fi edificată în interiorul unor arii protejate.

De altfel, încă de anul trecut, Ministerul Transporturilor încerca să promoveze un proiect de lege care să faciliteze obţinerea Acordului de Mediu pentru obiective de importanţă strategică localizate în zona ariilor protejate, însă demersul nu a avut succes.

Acum, ministrul Răzvan Cuc crede că există o altă soluţie şi anume emiterea unei Hotărâri de Guvern prin care Podul peste Prut de la Ungheni să fie declarat „obiectiv care vizează asigurarea securităţii naţionale, asigurarea securităţii, sănătăţii oamenilor şi animalelor”, act normativ solicitat de Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Iaşi pentru a putea continua procesul de evaluare a impactului asupra mediului

Lucrurile nu sunt însă simple deloc, pentru că procedura nu poate începe decât dacă este întocmită o documentaţie specifică, termenul de depunere expirând în decembrie 2019. În plus, documentaţia este condiţionată, la rândul ei, de încheierea unui „Acord între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice, referitoare la construirea, exploatarea, întreţinerea şi repararea podului rutier de frontieră între cele două state peste râul Prut, între localităţile Ungheni (România) – Ungheni (Republica Moldova)”.

„În prezent, Ministerul Transporturilor împreună cu CNAIR întreprind demersurile necesare pentru semnarea Memorandumului şi Acordului între cele două Guverne. Menţionăm că aprobarea şi semnarea Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova trebuie realizată înaintea expirării acordului de prelungire a termenului până la care pot fi depuse documentele necesare pentru continuarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru proiectul „Pod peste Prut la Ungheni”, din partea APM Iaşi, respectiv decembrie 2019”, a explicat Răzvan Cuc, conform unui document transmis Camerei Deputaţilor.

Între timp, CNAIR a reuşit doar să atragă fonduri europene pentru realizarea Studiului de Fezabilitate care va cuprinde: Memoriu de sinteză; Studiu de trafic; Studiu privind alternativele de traseu; Investigaţii de teren; Activităţi de proiectare; Plan de operare şi întreţinere; Evaluarea impactului asupra mediului; Analiza Cost-Beneficiu; Identificare reţele şi instalaţii existente; Etapele construcţiei şi aspectele de sănătate şi securitate; Estimări de cost; Documentaţie de atribuire.

Valoarea totală a proiectului este de 950.452,14 lei (inclusiv TVA), din care 75% contribuţia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune – 572.850,34 lei, 25% contribuţia CNAIR – 190.950,10 lei, restul de 186.651,70 lei reprezentând TVA.

 

CITEŞTE ŞI:

Registrul Auto Român îşi „înverzeşte” flota cu 12 autoturisme electrice

Proiectul care facilitează contestarea amenzilor rutiere, adoptat de Senat

La Iaşi, 1 loc de parcare pentru 11 autoturisme

 

 

Adaugati comentariu