Toate maşinile şi vehiculele comerciale uşoare noi vor trebui să fie echipate, începând cu 31 martie 2018, cu sistemul eCall pentru alertarea serviciilor de urgenţă prin intermediul GPS-ului. În caz de accident grav, acest sistem formează automat numărul european unic de urgenţă 112 şi comunică serviciilor de urgenţă locul în care se află vehiculul.
Pentru a salva vieţi sau pentru a reduce gravitatea rănilor, fiecare minut contează atunci când serviciile de urgenţă sunt chemate la locul unui accident rutier. Victimele accidentelor nu au însă întotdeauna reflexul sau capacitatea fizică de a suna imediat la serviciile de urgenţă. Dispozitivele eCall rezolvă această problemă alertând imediat serviciile respective, chiar dacă şoferul sau pasagerul este inconştient sau nu poate telefona din alt motiv. Potrivit estimărilor, această tehnologie grăbeşte sosirea echipelor de salvare cu aproximativ 40% din timp în zonele urbane şi cu 50% în zonele rurale. Utilizat la scară largă, sistemul eCall ar putea duce la o scădere a numărului de decese cu 10% pe an.
Sistemul eCall se declanşează automat de îndată ce senzorii din interiorul vehiculului (de exemplu airbag-ul) detectează un accident grav. De asemenea, este posibil să fie declanşat şi manual, de exemplu de martorul unui accident grav. Odată acţionat, sistemul formează numărul european de urgenţă 112, stabileşte o legătură telefonică cu centrul corespunzător de preluare a apelurilor de urgenţă şi transmite serviciilor de salvare detalii despre accident, inclusiv ora la care a avut loc, poziţia exactă a vehiculului accidentat şi direcţia deplasării (informaţie esenţială în cazul în care accidentul s-a produs pe autostradă sau într-un tunel). Un apel eCall poate fi declanşat şi manual, prin simpla apăsare a unui buton din interiorul maşinii, de exemplu de către un martor la un accident grav.
Pentru a nu suscita preocupări legate de protecţia vieţii private, sistemul eCall nu permite urmărirea vehiculelor, deoarece rămâne inactiv şi nu transmite semnale până în momentul în care este activat de producerea un accident.
Sistemul nu este o „cutie neagră”. Nu înregistrează în mod constant poziţia vehiculului, înregistrează doar câteva date pentru a determina poziţia şi direcţia vehiculului chiar înainte de accident, iar aceste date sunt transmise numai centrelor de apel de urgenţă dacă există un accident grav.
eCall 112 nu poate fi folosit nici pentru a monitoriza mişcările autovehiculului. Cartela SIM utilizată pentru transmiterea datelor eCall este inactivă, adică este activată numai în cazul în care vehiculul are un accident grav (de exemplu, când airbagul este activat).
După trei ani de la implementarea, Comisia Europeană va decide dacă aceste echipamente ar trebui incluse şi în alte tipuri de autovehicule, cum ar fi autobuzele, autocarele sau camioanele.
În România, sistemul este funcţional din ianuarie 2013, în toată ţara. Dacă vehiculul este fabricat ănainte de 31 martie 2018, este necesară instalarea la bord a dispozituvului care să apeleze, în caz de accident, numărul de urgenţă 112.
Comentați?