Aflat la conducerea Porsche Finance Group din septembrie 2013, David Gedlička consideră că, în pofida volatilităţii pieţei şi a legislaţiei, sectorul finanţărilor auto traversează o perioadă de uşoară revigorare.
AutoExpert Flote: Cum se poziţionează Porsche Finance Group pe piaţa românească?

David Gedlička: Porsche Finance Group, în componenţa căruia intră cinci companii – Porsche Bank, Porsche Leasing, Porsche Mobility, Porsche Asigurări şi Porsche Broker de Asigurare – face parte din holding-ul Porsche, la rândul său parte integrantă a grupului Volkswagen. Astfel, obiectivul nostru principal este sprijinirea vânzărilor mărcilor de maşini din holding, prin intermediul produselor noastre de finanţare si asigurare atractive, personalizate. Misiunea noastră constă în a ne asigura că procesul de achiziţie a maşinii este simplu, rapid şi confortabil pentru clienţii noştri şi că toate produsele noastre de finanţare şi asigurare sunt disponibile în showroom. Companiile noastre se numără printre cei mai importanţi jucători din segmentele lor de piaţă, graţie produselor şi serviciilor de calitate superioară pe care le oferă. Ne mândrim cu faptul că suntem experţi în finanţarea şi asigurarea auto – acesta este businessul nostru principal, finanţăm şi asigurăm exclusiv autovehicule, astfel încât întreaga noastră structură de business este construită exclusiv în jurul maşinii pe care clienţii vor să o achiziţioneze. Acest lucru reprezintă un avantaj semnificativ pentru clienţii noştri, care beneficiază de produse personalizate, special create pentru finanţarea şi asigurarea autovehiculelor.
AutoExpert Flote: Care sunt provocările momentului pentru compania pe care o conduceţi? Sunt oportunităţi de creştere în acest moment pentru o companie de talia Porsche Finance Group?
David Gedlička: Porsche Finance Group va continua să pună în aplicare principala noastră strategie: îmbunătăţirea constantă a produselor şi serviciilor pe care le oferim, pentru a spori gradul de satisfacţie al clienţilor.
Provocări continuă să existe, în principal din cauza volatilităţii pieţei şi a legislaţiei din domeniile în care activăm. Cu toate acestea, conform informaţiilor recente, numărul înmatriculărilor de autoturisme noi în ţara noastră în primele opt luni ale anului a înregistrat o creştere de 25,8%. Acest procent este al patrulea cel mai mare din Uniunea Europeană pentru această perioadă, fapt ce ne sporeşte încrederea în piaţa auto locală. Având în vedere legătura strânsă existentă între evoluţia pieţei auto şi cea a finanţărilor şi asigurărilor aferente, aşteptările noastre sunt pozitive.
AutoExpert Flote: În 2014, ce noutăţi a adus Porsche Finance Group pentru clienţi?
David Gedlička: Datorită faptului că dispunem de un portofoliu complet, putem pune la dispoziţia clienţilor noştri variante multiple de finanţare şi asigurare auto: toate modalităţile de finanţare – leasing financiar sau operaţional, credit auto, precum şi servicii de asigurare auto şi management al flotei. Astfel, le oferim clienţilor noştri o gamă completă de produse şi un nivel ridicat de flexibilitate, toate disponibile într-un singur loc, la sediul dealerului. Bineînţeles, vorbim aici despre mărcile auto care aparţin concernului din care facem parte.
De asemenea, continuăm să venim constant în întâmpinarea clienţilor cu oferte speciale şi promoţii atractive pentru brandurile din holdingul nostru, nu doar în ceea ce priveşte finanţarea – cu bonusuri şi dobânzi reduse, ci şi serviciile de asigurare.
În plus, anul acesta am implementat câteva măsuri pentru facilitarea finanţărilor de maşini rulate: am adaptat regulile existente, lucru care creează opţiuni atractive reale clienţilor interesaţi de acest segment.
AutoExpert Flote: Aţi observat un interes crescut din partea companiilor pentru reînnoirea flotelor în acest an? Care a fost modalitatea de finanţare cea mai frecventă?
David Gedlička: Pe fondul evoluţiei înregistrate în acest an de piaţa auto, putem spune că sectorul finanţărilor în acest domeniu traversează o perioadă de uşoară revigorare.
În timp ce creditul auto, pe care îl punem la dispoziţia clienţilor prin intermediul Porsche Bank, şi finanţarea prin leasing financiar, oferită de Porsche Leasing, continuă să fie preferate de majoritatea clienţilor, am observat o creştere constantă a cererii pentru finanţare prin leasing operaţional, oferită de Porsche Mobility, ceea ce ilustrează că piaţa din România se maturizează şi conştientizează în mai mare măsură avantajele acestui tip de servicii.
Clienţii de flote reprezintă un segment special al pieţei, deoarece deciziile de achiziţie sau înnoire a parcului auto depind de politica fiecărei companii referitor la acest aspect, de bugetele pe termen lung şi strategia în acest domeniu. Aceşti clienţi au perioade specifice de reînnoire a flotelor, care depind în mod direct de contractele lor în desfăşurare. Cu toate acestea, în 2014 am semnat contracte noi şi am încheiat parteneriate cu noi clienţi de flote, aşadar există într-adevăr o creştere şi o tendinţă pozitivă în acest sector.
AutoExpert Flote: Ce monedă preferă clienţii pentru finanţare? În continuare accesează finanţare în euro?
David Gedlička: În cadrul Porsche Finance Group am creat o gamă foarte variată de produse diferite, disponibile atât în RON, cât şi în EURO, funcţie de nevoile clienţilor noştri. Astfel, aceştia pot alege între leasing financiar sau credit auto în moneda care se potriveşte cel mai bine situaţiei lor. PFG se mândreşte cu gradul foarte ridicat de flexibilitate faţă de nevoile clienţilor.
În ultimul an am constatat o creştere a popularităţii serviciilor de finanţare în RON, cum este leasingul financiar în RON oferit de Porsche Leasing, lansat în 2013, cu precădere în rândul persoanelor fizice. Pe de altă parte, persoanele juridice aleg în multe cazuri finanţările în euro, deoarece aceasta este monedă în care înregistrează venituri.
AutoExpert Flote: Parcurile auto ale IMM-urilor rămân un segment pe care finanţatorii, în special, cei care oferă soluţii de finanţare prin leasing operaţional, îl au de cucerit. Aţi observat, în general, o creştere din partea IMM-urilor a cererilor de finanţare a autovehiculelor?
David Gedlička: De-a lungul timpului, este adevărat că segmentul IMM-urilor a cunoscut o creştere mai moderată comparativ cu piaţa generală. Totuşi, acest lucru este de aşteptat având în vedere climatul economic actual şi criza îndelungată prin care am trecut.
Cu toate acestea, în ultima perioadă asistăm la o intensificare a cererii pentru produsele noastre din partea companiilor mici şi mijlocii, iar importanţa acestui sector pentru piaţa finanţărilor auto este în creştere. De altfel, Porsche Finance Group îşi sprijină clienţii IMM-uri printr-o serie de oferte special create pentru ei. De exemplu, prin oferta Small Fleet, aceştia beneficiază de un bonus financiar de 2% din preţul maşinii, asigurare Casco gratuită timp de şase luni şi dobânzi preferenţiale. Suntem convinşi că astfel de promoţii dedicate reprezintă cheia către o creştere semnificativă a acestui segment.
Pe de altă parte, putem spune că, în general, IMM-urile erau obişnuite cu produsul de leasing financiar, în timp ce leasingul operaţional nu reprezenta o alegere comună pentru acest sector – cu atât mai mult cu cât majoritatea acestor companii erau ataşate emoţional de ideea de a deveni proprietari ai maşinilor la finalul contractelor. În cazul leasingului operaţional, acest lucru nu se întâmplă. Putem, astfel, afirma că acesta este sectorul unde trebuie să comunicăm mai mult avantajele acestui produs.
AutoExpert Flote: Din experienţa dvs. în ceea ce priveşte serviciile de fleet management pe care le oferiţi, care au fost costurile din compunerea TCO care au crescut cel mai repede în ultima perioadă?
David Gedlička: TCO diferă semnificativ în funcţie de modelul autovehiculului sau în funcţie de flotă. Fiecare client care apelează la serviciile de management de flote este diferit, iar acest lucru se regăseşte inclusiv în valoarea TCO. Unul dintre cele mai importante componente ale TCO este valoarea reziduală a maşinii, iar în acest sens ne situăm într-o poziţie fruntaşă prin mărcile din holdingul nostru, care sunt foarte bine poziţionate pe piaţă.
AutoExpert Flote: Aţi remarcat o modificare a opţiunilor clienţilor în ceea ce priveşte leasingul operaţional cu servicii incluse?
David Gedlička: În prima parte a anului, piaţa de leasing operaţional din România a înregistrat performanţe semnificative, depăşind aşteptările experţilor din acest sector. Astfel, volumul estimat iniţial pentru anul 2014 a fost depăşit încă din primul semestru şi piaţa a înregistrat o creştere de aproximativ 12% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Semnalele sunt, aşadar, optimiste, pe fondul evoluţiei pieţei auto.
Referitor la portofoliul Porsche Mobility, putem spune că durata contractelor s-a menţinut constantă, ţinând totuşi cont de faptul că fiecare client de leasing operaţional este diferit, iar nevoile de business variază de la o companie la alta, ceea ce influenţează inclusiv acest aspect. Acestea depind de cine va utiliza maşina, cu ce scop şi pentru cât timp – personalul care se ocupă cu vânzări va avea mereu un kilometraj mai mare decât colegii care lucrează în birouri, de exemplu. Aşadar, uneori clienţii iau decizii cu privire la duratele contractuale şi kilometraje la nivel individual, pentru fiecare maşină în parte. Deşi România este încă o piaţă tânără pentru aceste servicii, ţara noastră se adaptează rapid şi observăm constant o schimbare în ceea ce priveşte perspectiva şi abordarea managerilor români, care reuşesc să ţină pasul cu cei din Vest. Astfel, aceştia apreciază calitatea serviciilor şi tind să caute cea mai bună variantă pentru propria companie atunci când îşi aleg furnizorul de leasing operaţional. Acest lucru a dus deja la dezvoltarea unei pieţe concurenţiale în România, şi suntem mândri de faptul că Porsche Mobility se situează printre cei mai importanţi jucători de pe această piaţă.
AutoExpert Flote: Ce tendinţe observaţi astăzi în administrarea flotelor? Ati remarcat, de exemplu, un interes în creştere pentru GPS şi soluţii de geolocalizare, pentru motoarele pe benzină în defavoarea celor diesel, pentru cardurile de combustibil destinate controlului costurilor cu combustibilii.
David Gedlička: Am observat, într-adevăr, că interesul clienţilor tinde să se concentreze mai mult pe optimizarea TCO, inclusiv a consumului de combustibil şi a emisiilor de CO2. Din fericire, brandurile grupului nostru acoperă întreaga gamă, astfel încât dispunem de toate instrumentele necesare pentru a le oferi clienţilor noştri ceea ce necesită.
AutoExpert Flote: Pe de altă parte, aţi remarcat la clienţii dvs. o tendinţă de prelungire a contractelor de leasing operaţional sau eventual una de încheiere înainte de termen?
David Gedlička: Nu putem vorbi despre o tendinţă în acest sens deoarece, de cele mai multe ori, clienţii ştiu foarte bine pentru cât timp doresc să utilizeze o maşină, astfel că noi pregătim noul contract şi comandăm noua maşină din timp.
(Interviu publicat în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2014)
Comentați?