Advertisement

Duster 3
Home Piaţa auto Autoturisme Dacia Duster 3. Viața bate filmul

Dacia Duster 3. Viața bate filmul

Practic, nimic n-ar trebui să fie surprinzător când privești pentru prima oară noul Duster. Cumva, din toate ilustrațiile digitale și informațiile tehnice pe care le-ai tot primit, ți-ai creat o imagine limpede despre el. Însă te asigur că primul contact pe care o să-l ai pe viu cu Duster 3 o să se rezume la următoarea exclamație doctă: UAU!

De ce te-ai minuna de un model cu un design atât de simplu? Pentru că, folosind segmente de dreaptă și suprafețe plane, designerii au creat o imagine izbitoare. „Pune un copil să-ți deseneze silueta unui SUV, și-ți va trasa noul Duster“, spunea, la conferința de presă, Eduard Grigoroiu, șeful echipei de designeri care s-a ocupat de Duster. Iar simplitatea noii generații intrigă. Zona frontală verticală, capota orizontală, parbrizul mai vertical și luneta mai înclinată, pasajele evazate ale roților, alcătuite din cinci segmente, jantele din aliaj bicolore, de 18 inchi în varianta de top, toate creează un aspect musculos nativ, obținut fără artificii de design și (foarte important) fără costuri suplimentare de proiectare și producție. Apropo de jante, zona lucioasă nu conține crom, care poluează, ci este doar lustruită.

Duster

Proporțiile sunt izbitoare și, deși gabaritul nu diferă semnificativ de al actualei generații, decât prin înălțimea mai mică cu 3,3 cm, evoluția designului e fabuloasă. Sigur că, după 2,2 milioane de Dusteruri vândute, nu-ți permiți să renunți la elementele de design care au consacrat modelul. Așa că masca și geamurile laterale sunt foarte asemănătoare cu ale actualei generații, devenind mai scunde, pentru un efect de indestructibilitate. Toată zona inferioară a caroseriei este protejată de Starkle, un material prezentat în premieră la conceptul Manifesto și care conține plastic reciclat în 20% din volumul său. Dacia se mândrește cu asta, așa că nu l-a vopsit, mai ales că și vopseaua poluează, ci i-a lăsat la vedere compoziția pestriță. Astfel, a rezolvat și problema zgârieturilor minore, Starkle fiind mai rezistent decât lacul. Totodată, plasticul folosit la barele de protecție este vopsit în toată masa, nu doar la suprafață, și e negru la versiunea standard și gri la cele superioare. Iar protecțiile de pe aripile din față sunt de- acum integrate mai armonios în caroserie, nu aplicate.

Două „Easter eggs“ am descoperit la exteriorul lui Duster: în colțul parbrizului se află desenată silueta mașinii, în stilul Jeep, iar pe capacul rezervorului sunt reliefate două segmente orizontale minuscule, identice cu cele din mască.

Peste toate tronează laitmotivul literei Y. De la semnătura luminoasă a stopurilor și farurilor, aceasta a pătruns în habitaclu, pe fețele de uși și pe gurile de ventilație. Per total, interiorul oglindește caracterul dur al noului Duster. Plasticele sunt tari peste tot, iar tapițeria scaunelor este realizată în toată gama dintr-un material textil rezistent și din unul impermeabil la Extreme, deci se curăță ușor. Dar dur nu înseamnă demodat, drept urmare a treia generație are în dotare primul instrumentar digital din istoria mărcii. Are 7 inchi, este disponibil standard începând cu al doilea nivel de echipare, Expression, și poate fi configurat cu trei teme.

Duster 3

Trei sisteme multimedia, la alegere, au grijă de buna dispoziție a călătorilor. Cel de la echiparea de bază, Essential, se numește Media Control, poate fi accesat folosind butoanele de pe volan și afișează informațiile pe ecranul de 3,5 inchi dintre cadranele analogice. Are patru boxe, conectivitate Bluetooth, o mufă USB și suport pentru smartphone aplicat pe bord. Media Displayul lui Expression vine cu un ecran nou, de 10,1 inchi, și cu patru boxe. Aduce patru mufe USB-C iluminate, câte două pe fiecare rând, și integrare wireless pentru smartphone, utilizând protocoalele Apple CarPlay și Android Auto. În sfârșit, Media Nav Live, standard la Journey și opțional la Extreme, aduce aceleași caracteristici ale Media Displayului și adaugă sistemul de navigație integrat și un sistem de sunet Arkamys 3D, cu presetările de sunet Pure, Acoustic, Bass și Talk.

Duster 3

Ecranul de 10,1 inchi este îndreptat cu 10° spre șofer, softul din spatele său se bazează pe SO Android Automotive de la Google, iar pe muchia de sus se află butoanele fizice ON/OFF și pentru volum, care se manevrează „pe pipăite“. Rezoluția este peste așteptările pe care le aveam, la fel și promptitudinea cu care răspunde comenzilor (cel puțin la exemplarele expuse). În colțul din dreapta-jos, are trei scurtături personalizabile pentru a duce oriunde în meniu, iar actualizările sistemului se realizează automat, over-the-air. Apropo, meniul principal se află în partea sa stângă, în timp ce iconițele cu comenzile climatizării inclusiv a volanului încălzit, sunt plasate pe latura de jos. Există și sistem de încărcare wireless a telefonului, standard la Journey. Volanul este cel de la Clio, ușor reinterpretat, manetele și butoanele fizice de pe consola centrală fiind preluate tot de la micuțul văr francez. Per total, fața bordului este aproape verticală și are un design solid, fără brizbizuri, tocmai de aceea maneta minusculă a cutiei de viteze pare aterizată dintr-un alt film. Seamănă leit cu a Golfului 8 și o primești doar dacă optezi pentru hibridul full, E-Tech. Altfel, ai o manetă clasică pentru cutii manuale. Există cotieră centrală în față, mai lată decât la actualul Duster, care acoperă un spațiu pentru depozitare, dar nu este reglabilă. Scaunele sunt mai comode decât până acum, au scheletul preluat de la ale lui Jogger, dar bureții au o „sculptură“ nouă, iar poziția de conducere a fost revizuită, fiind acum mai naturală. La fel și bancheta, mai moale și confortabilă decât a actualei generații, deși încă lipsită de suport lateral.

Spațiul la genunchi pentru pasagerii de pe banchetă a crescut cu 3 cm, iar lățimea și înălțimea interioară au rămas neschimbate. Caz practic: cu scaunul reglat pentru înălțimea mea, de 1,77 m, stând pe banchetă mi-au mai rămas patru degete între genunchi și spătar și o lățime de o palmă între cap și plafon. Există trei mânere de viraj pentru pasageri, toate fixe, precum și buzunare pe spătarele scaunelor, dar nu și cotieră centrală pe banchetă și nici guri de ventilație centrale. Patru mufe USB-C, câte două pe fiecare rând, au grijă de conectivitate.

Duster 3

Și mai e un sistem care duce la nivel de artă inventivitatea tipică Daciei. Se numește YouClip, a fost prezentat în premieră la conceptul Manifesto și permite atașarea diferitelor accesorii folosindu-se de minisuporturi cu șină. În funcție de echipare, standard pot exista de la două la șase puncte de ancorare, plus încă două disponibile opțional în portbagaj. Poți atașa de ele suporturi de telefon (cu sau fără încărcare inductivă integrată) sau de tablete în spatele tetierelor scaunelor, lanterne cu unghi reglabil de luminare, cârlige pentru pungi, suporturi de pahare, o geantă și chiar un dispozitiv „3-în-1“. Pe toate pe care nu le vei primi standard, le vei putea cumpăra ulterior din rețeaua Dacia. Dacă portbagajul ți se părea mare, află că a mai crescut cu până la 6% în funcție de versiune, ajungând la un maxim de 472 l pentru cele cu tracțiune față. În premieră, poate avea și podea amovibilă, ca la Captur. Deschiderea acestuia este mai largă, iar hayonul se ridică mai mult, pentru un plus de accesibilitate, în timp ce podeaua e mai coborâtă. Sigur, poți și mai mult, folosind barele longitudinale modulare de plafon, care se pot monta și transversal, cu efort minim, și portbagajul suplimentar care prinde pe acestea, de fapt un cadru futurist, curbat, evoluat din portbagajele de plafon ale Daciei 1300. Poți opta și pentru pachetul Sleep Pack, cunoscut de la Jogger.

Duster 3

După cum ai văzut, sunt multe salturi legate de sistemele de infotainment, de spațiu și de accesibilitate, toate fiind posibile doar datorită adoptării platformei CMF-B. Dar noua platformă a deblocat inclusiv accesul la motoare și sisteme de propulsie cunoscute din gamele Dacia și Renault, însă care, până acum, nu mai fuseseră montate pe Duster. Singurul propulsor păstrat de la vechea gamă este cel de un litru cu trei cilindri, cu benzină și GPL, de 100 CP, și asta pentru că o bună parte din cumpărătorii fostului Duster îl aleseseră. În echiparea standard, Essential, acesta va costa sub 20.000 de euro. Un pas mai sus se află noul sistem mild hybrid la 48 V numit TCe 130, bazat pe motorul turbo de 1,2 litri, cu trei cilindri, care funcționează în ciclu Miller și dezvoltă 130 CP. Are o baterie de 0,9 kWh care pune umărul la scăderea consumurilor cu circa 10%. Îl știi de la Austral, iar la Duster, poate fi comandat cu tracțiune față sau integrală. Toate variantele de mai sus vin exclusiv cu transmise manuală. Singura cutie automată din gamă este montată la versiunea de top, E-Tech, de 140 CP, cu sistem de propulsie de la Jogger.

Firește, se nasc câteva întrebări, la care voi răspunde în cele ce urmează. De ce a dispărut dieselul din gamă? Conform oficialilor de la Dacia, pentru că noua unitate de 1,2 litri îi ia cu brio locul, datorită consumului mic și cuplului mare. De ce nu există o cutie automată decât la E-Tech? Fiindcă cei care vor o mașină de oraș aleg hibridul full, în timp ce restul folosesc mai mult mașina la drum întins, unde cutia manuală este mai plăcută la condus. Eu aș fi montat două ambreiaje și la TCe-ul 130, dar ține cont că timpul nu e pierdut, teoretic acestea putând veni mai târziu.

Duster

În sfârșit, e tracțiunea integrală o integrală mecanică „adevărată“? Este! E fix ca la actualul Duster ca principiu, dar a fost un pic șlefuită. Adică au mai apărut două moduri de rulare, care pot fi alese de la selectorul rotativ de pe tunelul central. Acum există Eco, Normal, Zăpadă, Noroi/Nisip și Off-Road (echivalentul actualului Lock). Există și asistent la coborârea pantelor, și gardă la sol de 217 mm (cea mai mare din segment), respectiv 208 mm la 4×2, și unghiuri de atac de 31°, respectiv 36°, și o grafică dedicată pe ecranul central, care afișează înclinațiile longitudinale și laterale și cuplul transmis fiecărei punți. Legat de sistemele de asistență, pilotul automat e standard de la al doilea nivel de echipare (Expression) în sus, iar faza lungă automată, la Extreme și Journey. Pe lângă acestea, sistemul de frânare automată include detecția bicicliștilor și pietonilor și este completat de recunoașterea semnelor de circulație, alertă pentru depășirea vitezei legale, asistent la frânarea cu spatele, asistent activ de bandă și alertă la oboseala șoferului. Toate pot fi configurate individual și stocate într-un profil care poate fi accesat la apăsarea butonului My Safety.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, decembrie 2023 – ianuarie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Cum s-ar putea schimba valabilitatea permisului de conducere în funcție de vârstă

CNAIR a aprobat Studiul de Fezabilitate al Autostrăzii Paşcani – Suceava

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Autoturisme

Pășește în viitor cu Ford: inovații și viziuni pentru mobilitate durabilă

Ford se află în fruntea industriei auto cu soluții inovatoare și viziuni...

Autoturisme

Renault deschide comenzile în România pentru Symbioz

Poziționat între Captur și Austral, Symbioz asigură Renault o prezență mai puternică...

Swift
Autoturisme

Test cu Suzuki Swift. Sho-Sho-Kei-Tan-Bi

Swift este unul dintre cele mai longevive și apreciate modele ale producătorului...

Autoturisme

Ce înseamnă cu adevărat un SUV? Află caracteristicile acestei clase

SUV este acronimul de la Sport Utility Vehicle și este o clasă...