Advertisement

permis conducere
Home Administrare flote Juridic Cum s-ar putea schimba valabilitatea permisului de conducere în funcție de vârstă

Cum s-ar putea schimba valabilitatea permisului de conducere în funcție de vârstă

Potrivit unui proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor, valabilitatea permisului de conducere va fi majorată de la 10 ani, cât este în prezent, la 15 ani, pentru șoferii cu vârsta până în 70 de ani. În schimb, conducătorii auto trecuți de această vârstă vor trebui să-și reînnoiască permisul la fiecare 5 ani, iar cei de peste 80 de ani, la fiecare 2 ani.

Un proiect de lege susținut de peste 90 de parlamentari prevede ca valabilitatea permiselor pentru categoriile AM, A1, A2, A, B, B1 și BE să crească de la 10 ani la 15 ani, o facilitate de care s-ar putea bucura doar șoferii care nu au împlinit vârsta de 70 de ani. În cazul celor trecuți de această vârstă, valabilitatea permiselor de conducere se va reduce la 5 ani, ceea ce înseamnă că la momentul reînnoirii documentului vor trebui să facă vizita medicală. În plus, proiectul mai prevede ca șoferii trecuți de 80 de ani să-și preschimbe permisul de conducere la fiecare 2 ani. În proiect se subliniază însă că permisele de conducere emise înainte de intrarea în vigoare a noilor perioade de valabilitate își vor păstra valabilitatea înscrisă pe ele.

Inițiatorii proiectului spun că prelungirea valabilității permiselor de conducere la 15 ani va veni în ajutorul a aproximativ 3.000.000 de șoferi, care astfel vor cheltui și vor pierde timp mai rar cu preschimbarea permisului.

”Tariful pentru eliberarea permisului este în valoare de 89 de lei, iar tariful pentru ontroalele medicale în vederea întocmirii fişei medicale obligatorii este între 150 şi 200 de lei, în funcţie de clinică. De asemenea, va trebui să faci fotografii, care te vor costa aproximativ 10 lei, în timp ce copiile documentelor solicitate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) te vor costa cam la fel. Astfel, prin creşterea valabilităţii administrative a permiselor de conducere din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE de la 10 ani la 15 ani, fiecare din cei peste 3 milioane de posesori ar face o reducere a cheltuitelor ocazionate de reînnoirea permisului de conducere cuprinsă între 259 lei şi 309 lei. Orice persoană care deţine un permis de conducere şi trebuie să-l reînnoiască este obligată să aloce mai multe zile pentru această activitate. Astfel, pentru efectuarea controalelor în vederea întocmirii fişei medicale obligatorii sunt necesare 2-3 zile. După ce ai completat fişa medicală, te programezi la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) pentru a depune dosarul cu documentele necesare reînnoirii permisului de conducere, iar după aceea mai pierzi o zi stând la coadă pentru a depune actele la sediul DRPCIV”, au explicat inițiatorii proiectului.

Reducerea valabilității pentru persoanele în vârstă

În legislaţia din România nu există prevăzută o vârstă limită până la care se poate conduce un autovehicul. Practic, după promovarea examenului pentru obţinerea permisului, se poate conduce până la orice vârstă, atâta timp cât documentul este valabil. Pentru reînnoire, trebuie susţinute o serie de examene medicale, însă inițiatorii proiectului de lege consideră că raritatea acestor controale pentru persoanele în vârstă are consecințe negative, deoarece numărul accidentelor grave produse de acestea (10,27% din numărul total de accidente grave) provoacă prea multe decese rutiere.

Pentru exemplificare: dacă unui conducător auto, posesor de permis categoria B, îi expiră permisul la împlinirea vârstei de 67 de ani, acesta nu va primi un nou permis cu valabilitatea de 15 ani. Conform modificărilor propuse, valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile B, deţinute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă este de 5 ani. Astfel valabilitatea administrativă a permisului de conducere pentru persoana care a împlinit 67 de ani va fi până la vârsta de 75 de ani, adică valabilitatea administrativă a permisului de conducere va fi de 8 ani. Aceeaşi metodă de calcul va fi stabilită şi pentru situaţiile când persoanele se apropie de vârsta de 80 de ani, unde valabilitatea administrativă a permiselor de conducere de toate categoriile, deţinute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă va fi de 2 ani.

Modificările preconizate

Conform proiectului aflat pe masa senatorilor, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cunoscută și sub denumirea de Codul Rutier, se modifică şi se completează astfel:
1. La articolul 24, alin. (5) punctul b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
b) 15 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE.
2. La articolul 24, după alin. (5) punctul b) se introduc două puncte noi, punctul c) şi d) cu următorul cuprins:
c) valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE, deţinute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă este de 5 ani.
d) valabilitatea administrativă a permiselor de conducere de toate categoriile, deţinute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă este de 2 ani.

Permisele de conducere pentru vehiculele din toate categoriile eliberate de autorităţi înaintea publicării prezentei legi în Monitorul, oficial, îşi păstrează valabilitatea administrativă înscrise pe acestea.
În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a legii, ministrul Afacerilor Interne va modifica în mod corespunzător Ordinul nr. 123 din 5 august 2013 privind condiţiile de eliberare a permisului de conducere cu o nouă valabilitate administrativă sau a duplicatului acestuia în cazul pierderii, furtului sau al deteriorării permisului de conducere ori în cazul schimbării numelui titularului.

Și Directiva europeană va fi modificată

La începutul lunii decembrie 2023, Consiliul European a adoptat pozițiile sale comune (abordări generale) cu privire la două propuneri ale Comisiei care fac parte din așa-numitul „pachet legislativ” privind siguranța rutieră, printre care se numără și cea privind permisele de conducere. Aceasta introduce patru elemente principale noi în regimul actual:
– un regim european pentru conducătorii auto începători, care permite conducerea însoțită după obținerea unui permis la vârsta de 17 ani;
– condiții mai stricte în ceea ce privește condusul pentru conducătorii auto începători în primii 2 ani (sau mai mulți, în funcție de normele statelor membre) după obținerea permisului;
– un permis de conducere mobil ca parte a portofelului european pentru identitatea digitală; – utilizarea autoevaluărilor ca filtru pentru examinarea medicală a capacității conducătorului auto.

Direcția generală a propunerii Comisiei a fost menținută în poziția comună a Consiliului, însă acesta a adus mai multe modificări, ce pot fi rezumate astfel:
– menținerea caracterului voluntar al reducerii perioadelor de valabilitate pentru permisele de conducere ale persoanelor în vârstă;
– o prezentare mai clară a verificării capacității fizice și mentale de a conduce, înainte de eliberarea și reînnoirea permiselor de conducere, pe baza diferitelor sisteme dezvoltate în statele membre;
– alinierea elementelor tehnice pentru permisele de conducere mobile la revizuirea regulamentului privind identitatea digitală (eIDAS) și o mai bună legătură între adoptarea actelor de punere în aplicare și obligația statelor membre privind punerea în aplicare
orientări mai detaliate pentru evaluarea de către Comisie a cadrului de siguranță rutieră al țărilor terțe;
– detalierea cerințelor privind însoțitorul în cadrul regimului de conducere însoțită, cu caracter obligatoriu numai pentru permisul de conducere categoria B;
– reformularea condițiilor pentru perioada de probă, având în vedere competențele și practicile consacrate ale statelor membre;
– posibilitatea ca cetățeanul să susțină un examen teoretic, în anumite condiții, în statul membru de cetățenie, atunci când acesta este diferit de statul membru de reședință, dar nicio astfel de opțiune pentru testul practic.
În urma adoptării mandatelor de negociere ale Consiliului (abordări generale), viitoarea președinție, cea a Belgiei, poate iniția discuții cu Parlamentul European („triloguri”) cu privire la aceste propuneri legislative majore.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, decembrie 2023 – ianuarie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Combustibilii sintetici pot fi doar o soluție de nișă pentru autoturisme. Analiză Deutsche Bank

Explorând universul de martori auto: top 20 cei mai întâlniți pe bordul mașinii

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Chatbotul RAReş
Juridic

RAR a lansat Chatbotul RAReş, pentru ca publicul să acceseze mai uşor informaţii tehnice

Registrul Auto Român (RAR) a lansat Chatbotul RAReş, pentru ca publicul să...

rar
Juridic

Staţiile ITP, atelierele TLV şi serviciul programări al RAR nu vor funcţiona în perioada 5-6 octombrie 2024

Stațiile ITP, atelierele TLV precum si serviciul programări activități la RAR nu...

CO2
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană refuză amânarea cu doi ani a țintelor de CO2 pentru vehicule

După cum era de așteptat, Comisia Europeană a refuzat solicitarea (neoficială) a...

concediere colectivă
Juridic

Obligația de informare și consultare în contextul concedierilor colective

Într-un peisaj legislativ în continuă evoluție, înțelegerea corectă a procesului de concediere...