Advertisement

vehiculele electrice
Home Administrare flote Fiscalitate Cum vor fi taxate vehiculele electrice de companie în Belgia și Țările de Jos

Cum vor fi taxate vehiculele electrice de companie în Belgia și Țările de Jos

Guvernele din Belgia și Țările de Jos au propus recent modificări semnificative ale impozitării mobilității corporative și a mașinilor cu emisii zero. Ambele seturi de măsuri sunt exemple ale căutării dificile a unui echilibru între stimularea tranziției către vehiculele electrice și menținerea veniturilor bugetare din taxele auto, o problemă pe care nu doar aceste două țări o au.

ȚĂRILE DE JOS

Măsurile guvernului olandez privind mobilitatea corporativă fac parte dintr-o gamă mai largă de reglementări care vizează atingerea obiectivelor climatice și promovarea transportului fără emisii. Un proiect anterior prevedea o diminuare mai rapidă a reducerii taxei auto pentru vehiculele electrice, dar aceasta a fost în cele din urmă atenuată cu propunerea actuală.

Astfel, până în anul fiscal 2024, vehiculele electrice din Olanda erau scutite de taxa auto (cunoscută sub acronimul olandez MRB). Din 2025, vehiculele electrice trebuie să plătească 25% din MRB integrală (cu alte cuvinte, încă beneficiază de o reducere de 75%). În 2026, aceste cifre se vor inversa – vehiculele electrice cu baterie vor plăti 75% din MRB (adică o reducere de 25%). Reducerea va dispărea complet până în 2030, când mașinile electrice cu baterie vor trebui să plătească aceeași taxă ca și vehiculele termice.

Potrivit proiectului, la prima vedere, mașinile electrice vor fi taxate din ce în ce mai mult, acest lucru plasându-le într-un dezavantaj comparativ cu vehiculele termice. Și asta pentru că MRB se calculează după o formulă în care greutatea vehiculului este parametrul principal. Taxa variază, de asemenea, în funcție de provincie, de tipul de combustibil și de nivelul emisiilor de CO2. Cum greutatea mașinilor electrice crește din cauza bateriei, aceasta ar însemna că, în cele din urmă, pentru mașinile electrice se va plăti mai mult decât pentru vehiculele termice de dimensiuni similare.

De aceea, guvernul din Țările de Jos va redefini complet taxa auto. Formula de calcul nu se va mai baza pe greutate, ci pe suprafață (adică lungime x lățime). Acest lucru nu numai că va elimina penalizarea fiscală bazată pe greutate a mașinilor electrice, dar va încuraja și șoferii să opteze pentru un vehicul mai mic (și, de obicei, mai ecologic).

Pentru a încuraja și mai mult tranziția către vehicule electrice cu baterie, guvernul olandez a anunțat, de asemenea, o taxă suplimentară pentru vehiculele termice în leasing cu o utilizare semnificativă în scopuri personale (peste 500 km/an). Această taxă se ridică la 52% din cuatumul taxei pentru utilizarea în scopuri personale a unui vehicul (22% din prețul de vânzare cu amănuntul al vehiculului). Pentru o mașină de 40.000 euro, această taxa va fi de 4.565 euro. Taxa se va aplica vehiculelor înmatriculate începând cu 2027. Vehiculele utilitare și persoanele fizice autorizate sunt scutite.

 

BELGIA

Belgia este țara mașinilor de serviciu. Peste 60% din înmatriculările de mașini noi sunt făcute de companii, un record european. Acest lucru se datorează în mare parte sistemului fiscal avantajos. Cu toate acestea, reformele propuse recent de guvern vor face mașinile de serviciu mai puțin atractive, continuând în același timp să stimuleze decarbonizarea flotelor corporative, ceea ce înseamnă că va fi o echilibrare complexă.

– Mașinile electrice cu baterie
Cheltuielile cu utilizarea mașinii și taxele vor fi, deocamdată, deductibile 100%. Această deductibilitate va fi redusă în timp: la 95% pentru vehiculele electrice comandate în 2027, 90% în 2028, 82,5% în 2029, 75% în 2030 și 67,5% în 2031.

– Mașinile termice și hibridele
Modificările afectează în principal mașinile mai vechi din această categorie, având ca scop stimularea companiilor să își modernizeze flota.
Dacă autoturismul este comandat înainte de 1 ianuarie 2018, deductibilitatea pentru o mașină termică (benzină, motorină, GNC, GPL) sau hibridă va fi redusă anual, de la 70% -100% în 2026 la 65% -100% în 2027. Valoarea mai mică va scădea în continuare la 60% în 2028, 55% în 2029 și 50% în 2030.
Mașinile din această categorie comandate între 1 ianuarie 2018 și 30 iunie 2023 au o deductibilitate de 50% -100%. Valoarea mai mică scade la 40% pentru mașinile care emit 200 g/km de CO2 sau mai mult.
Mașinile din această categorie comandate între 1 iulie 2023 și 31 decembrie anul curent vor avea o deductibilitate de 0% -100% în 2024. Valoarea mai mare va scădea la 75% în 2025, 50% în 2026 și 25% în 2027. Din 2028, acestea nu vor mai fi deductibile.
Mașinile din această categorie comandate începând cu 1 ianuarie 2026 nu vor mai fi deductibile.

– Hibride „false”
Sistemul fiscal belgian clasifică drept hibride „false” acele vehicule hibride plug-in care emit mai mult de 50 g/km de CO2 sau a căror baterie produce mai puțin de 0,5 kWh la 100 kg din greutatea vehiculului. Hibridele plug-in care se conformează acestei definiții, dar au fost comandate înainte de 1 ianuarie 2018, nu sunt considerate „false”.
Având în vedere norma de emisii Euro 6e-bis mai strictă, Belgia își propune să crească pragul pentru hibridele „false” la 75 g/km. Alte modificări ale acestui regim fiscal particular sunt minime.
Mașinile din această categorie comandate între 1 ianuarie 2018 și 31 decembrie 2022 au o deductibilitate pentru toate costurile (inclusiv electricitatea și combustibilul) de cel puțin 75%.
Pentru mașinile din această categorie comandate între 1 ianuarie și 30 iunie 2023, cheltuielile cu utilizarea și electricitatea sunt deductibile în proporție de cel puțin 75%. Combustibilul este deductibil până la 50%.
Pentru mașinile din această categorie comandate între 1 iulie 2023 și 31 decembrie 2026, deductibilitatea cheltuielilor este de până la 75% începând cu 2025 și de până la 50% pentru combustibil – dar aceasta numai până în 2027, după care nu va mai fi deductibilă.
Același lucru este valabil și pentru mașinile din această categorie comandate în 2027, cu excepția faptului că energia electrică va fi deductibilă în proporție de până la 95%.
Mașinile din această categorie comandate în 2028 vor avea costurile deductibile până la 65%, iar electricitatea va fi deductibilă până la 90%. Deductibilitatea va scădea în continuare în 2029 și va fi eliminată complet în 2029.

– Hibride „adevărate”
Majoritatea hibridelor „adevărate” actuale (adică emit mai puțin de 50 g/km de CO2) nu sunt conforme cu noua normă de emisii Euro 6e-bis, mai strictă, care a intrat în vigoare anul acesta și la care toate vehiculele hibride plug-in noi trebuie să se conformeze începând cu 2026.
Pentru mașinile din această categorie comandate înainte de 1 ianuarie 2023, nimic nu se schimbă. Mașina și toate costurile asociate vor rămâne deductibile în proporție de 95% -100%.
Dacă mașina a fost comandată în prima jumătate a anului 2023, lucrurile rămân la fel: cheltuielile și electricitatea rămân deductibile 95% -100%, în timp ce combustibilul rămâne deductibil 50%.
Pentru mașinile comandate între 1 iulie 2023 și 31 decembrie 2026, deductibilitatea va scădea la 75% pentru cheltuielile de utilizare și electricitate în 2025 (dar va crește din nou din 2026), în timp ce deductibilitatea pentru combustibil va fi eliminată începând cu 2028.
Mașinile comandate în 2027 vor avea o deductibilitate a combustibilului de 50% în primul an, dar ulterior, niciun vehicul hibrid „adevărat” nu va mai avea deductibilitate a combustibilului. Și, în cele din urmă, pentru mașinile comandate în sau după 2030, niciun vehicul din această categorie nu va mai avea vreo deductibilitate.
Hibrizii „adevărați” care respectă norma Euro 6e-bis (adică emit mai puțin de 75 g/km de CO2) comandați în 2025 vor avea cheltuielile de utilizare deductibile în proporție de 75%, la fel ca și electricitatea. Combustibilul va fi deductibil până la 50%.
Hibrizii „adevărați” care respectă noua normă și sunt comandați în sau după 2026 se vor împărți în două categorii:

  • Emisii de până la 50 g/km: cheltuielile sunt deductibile 95%-100%, electricitatea 100%, iar combustibilul 50% în 2026 și 2027, dar 0% ulterior.
  • Emisii între 50 și 75 g/km: cheltuielile sunt deductibile 75%, electricitatea 100%, iar combustibilul 50% în 2026 și 2027, dar 0% ulterior.

Aceste rate vor scădea de la an la an până în 2030, când cheltuielile pentru utilizarea hibridelor plug-in nu vor mai fi deloc deductibile.

 

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Isuzu D-Max EV, cu autonomie de peste 250 km

 

Ce mașini rulate de la Volvo poți cumpăra prin leasing de pe www.elite-cars-leasing.ro?

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

războiul tarifelor
Fiscalitate

Cine și cât pierde din războiul tarifelor dintre SUA și UE?

Cele două continente sunt despărțite de un Atlantic ce oferă multe provocări,...

Suprataxele vamale
Fiscalitate

Suprataxele vamale americane reprezintă o „lovitură directă asupra bugetelor flotelor”

Politicile de achiziții pentru flote și calculele costului total de proprietate au...

taxele vamale
Fiscalitate

Taxele vamale americane. Comisia Europeană își pregătește contramăsurile, inclusiv pentru mașini și piese auto

Comisia Europeană a lansat o consultare publică cu privire la o listă...

Dallbogg
Fiscalitate

Obligații fiscale nedeclarate de peste 3,3 mil.lei în comerțul cu autoturisme second-hand

Ca urmare a analizei de risc realizate de Direcția generală antifraudă fiscală...