Advertisement

TCO
Home Finanţare Leasing operaţional Cum se atenuează creșterea TCO. Patru recomandări-cheie

Cum se atenuează creșterea TCO. Patru recomandări-cheie

În ultimii 10 ani, Costul total de deținere (TCO) al unui vehicul a înregistrat o creștere moderată și constantă, în concordanță cu rata inflației. Pe fondul diverselor crize apărute la nivel mondial, de la cea a semiconductorilor până la cea energetică, în 2022 situația s-a schimbat radical, iar în lipsa unor măsuri adecvate, cheltuielile cu flotele de mașini pot ajunge la cer.

Costul total de deținere al unui vehicul (Total Cost of Ownership, TCO) este influențat de mulți factori, cum ar fi prețul de catalog al mașinii, costul întreținerii preventive și al reparațiilor, costul forței de muncă, taxele, asigurările, costul de finanțare și prețurile de pe piața de mașini second hand. Companiile de leasing operațional atenuează în mod continuu aceste evoluții, de exemplu, prin negocierea costurilor de finanțare, convenirea unor acorduri speciale și preferențiale cu producătorii și furnizorii și împărtășirea celor mai bune practici de gestionare a flotei pentru a-și ajuta clienții să-și controleze TCO-ul flotelor.

În 2022, un mare număr dintre acești factori au fost afectați în mod semnificativ pe toate piețele, iar nivelul de incertitudine a crescut considerabil odată cu evoluția neprevăzută sau neanticipată a multor costuri. Lipsa de materii prime și semiconductori, precum și situația geopolitică globală care a urmat pandemiei de Covid-19 a creat noi constrângeri în lanțurile de aprovizionare. Iar toate acestea au avut loc într-un moment în care producătorii de vehicule se confruntă cu schimbarea modelului de afaceri, pentru a reacționa la preocupările de mediu privind calitatea aerului și încălzirea globală. Toate aceste provocări afectează în mod semnificativ și rapid economia globală, dar și peisajul auto.

Ce se va întâmpla, deci, cu TCO-ul vehiculelor? Va reveni la nivelurile anterioare stabile, va scădea sau va crește? Aceasta este o întrebare la care multe companii caută un răspuns, pentru a putea să anticipeze cât mai bine acțiunile care trebuie implementate pentru a-și controla flota și bugetul de mobilitate. Iată ceea ce s-ar putea face, potrivit unei analize realizate de analiștii de la Arval Mobility Observatory, pentru a atenua cât mai mult posibil impactul constrângerilor actuale.

Elementele din TCO

În Costul total de deținere al unui vehicul, în medie, costul finanțării are o pondere de 40-60%, cel al energiei (consumul de combustibil sau electricitate), de 15-30%, al întreținerii, de 10%, al asigurării, de 10%, iar taxele de proprietate sau de utilizare, de aproximativ 5-10%.

– Prețul de catalog al vehiculelor, evoluția pieței de mașini second hand și ratele de finanțare pe termen scurt

Potrivit Arval Mobility Observatory, costurile de finanțare au o pondere de 40 – 60% în TCO, iar cele mai importante elemente care le influențează sunt prețul de catalog al vehiculului, piața de mașini second hand și ratele de dobândă.

Costul de producție al unui vehicul este influențat de o serie de factori, cum ar fi prețurile materiilor prime și costurile forței de muncă. Prin urmare, fluctuația oricăreia dintre aceste componente afectează prețul de vânzare cu amănuntul al vehiculului. Dacă luăm în considerare prețul net de catalog al autoturismelor, în ultimii 10 ani, acesta a crescut în medie cu 7.000 de euro. În unele cazuri extreme, pe anumite modele s-au înregistrat creșteri și cu 45% din 2019 până în 2021.

Unii constructori auto și-au modificat strategia comercială și de producție, concentrându-se mai mult pe asamblarea de vehicule cu valoare adăugată mare, cum ar fi modelele premium sau cele electrificate. Volumul mai mic, politicile de anvergură privind reducerea costurilor și producția orientată în majoritate către produse cu valoare adăugată au permis constructorilor auto să obțină rezultate financiare excepționale în 2021 față de 2019 (anterior pandemiei de Covid-19). Între 2019 și 2021, producția de vehicule și volumul vânzărilor a scăzut cu aproximativ 20%, în timp ce profiturile unor producători au crescut cu 30%.

Pe de altă parte, condițiile pieței auto second hand influențează valorile reziduale stabilite de locatorii, care apoi afectează costul finanțării. Este important de reținut aici că, pentru leasingul operațional, o variație a valorii reziduale afectează costul de finanțare de 3 ori mai puțin decât aceeași modificare a prețului de catalog al vehiculelor. În 2022, prețurile mașinilor rulate au crescut la niveluri nemaiîntâlnite până acum, deoarece constructorii auto au fost nevoiți să reducă producția din cauza mai multor factori, precum criza semiconductoarilor. Drept urmare, prețurile vehiculelor rulate au crescut din cauza disponibilității foarte limitate și a timpilor mari de livrare a mașinilor noi.

Vor urma aceeași tendință valorile reziduale stabilite astăzi pentru vehiculele de leasing care vor ieși din contract în trei până la cinci ani? ”Nimic nu este mai volatil, nesigur, complex și ambiguu”, spun analiștii de la Arval Mobility Observatory.

Nu în ultimul rând, un factor care influențează costul de finanțare al unui vehicul este rata dobânzii. Amploarea unei modificări a ratei de finanțare în TCO-ul unui vehicul este mai mică decât cea a prețului net de catalog sau a variațiilor valorii reziduale. Când prețul net de catalog crește cu 10%, TCO se majorează cu 7%. La o modificare a ratei dobânzii cu același procent, creșterea TCO-ului este de 0,3% (de 27 de ori mai puțin).

De mai bine de un deceniu, ratele dobânzilor pe termen scurt în zona euro au fost la un nivel istoric scăzut și evoluția lor de la an la an a fost stabilă (niciodată mai mult de 2% și niciodată mai puțin de 0,50%). BCE a majorat cu 75 puncte de bază cele trei rate ale dobânzilor reprezentative, astfel că rata dobânzii la operațiunile principale de refinanțare, rata dobânzilor la facilitatea de creditare și la facilitatea de depozit au crescut la 1,25%, 1,50% și, respectiv, 0,75% începând cu data de 14 septembrie 2022.

– Prețul asigurării auto

Aproximativ 10% din TCO-ul unei flote este format din prima de asigurare care este stabilită în funcție de categoria vehiculelor din flotă, kilometrajul mediu și istoricul daunelor. Primele de asigurare și costul reparațiilor cresc în mod regulat, iar daunele sunt influențate de evoluția prețurilor materiilor prime, forței de muncă și pieselor de schimb.

– Prețul materiilor prime și al energiei

Prețurile de pe piața materiilor prime sunt supuse fluctuațiilor pe baza nivelurilor cererii și ofertei și a volumului comerțului. Această fluctuație va afecta apoi în mod direct costurile vehiculului, ale pieselor de schimb, costurile de întreținere și de reparații. Lipsa de materii prime pentru componentele cheie necesare producției de autovehicule, cum ar fi aluminiul, cuprul și oțelul, afectează și mai mult productivitatea lanțului de aprovizionare, ducând prețurile în sus. Analiștii Arval sublinază că prețurile materiilor prime influențează multe componente ale TCO-ului unui vehicul, dar cu un impact limitat.
Pe de altă parte, prețurile la energie au o pondere de 15 – 30% în TCO, iar din cauza condițiilor recente, au atins niveluri istorice ridicate și au afectat puternic costul total de deținere al vehiculelor.

– Inflația și costurile forței de muncă

Costurile forței de muncă au rămas stabile în ultimii ani, însă, în condițiile în care nivelurile actuale ale inflației cresc din cauza pandemiei de Covid-19 și a altor provocări socio-economice, acest lucru s-ar putea schimba mai devreme decât mai târziu.

Inflația este factorul care afectează toate componentele TCO. Din 2015, rata inflației a fost stabilă în zona euro, plasându-se la un nivel de aproximativ 2% pe an. Din 2020, rata inflației arată o „creștere mai puternică” de aproximativ 5% în 2021, iar din cauza pandemiei și a politicilor monetare implementate pentru a combate impactul economic al acesteia, ratele de schimb au crescut și, în consecință, lumea a plonjat în inflație. Experții BCE și-au revizuit semnificativ în sens ascendent proiecțiile privind inflația, anticipându-se, în prezent, că aceasta se va situa, în medie, la 8,1% în 2022, la 5,5% în 2023 și la 2,3% în 2024.

– Subvenții guvernamentale, stimulente și penalități

Din cauza urgenței climatice, guvernele din întreaga lume au acordat noi tipuri de stimulente pentru a încuraja tranziția la vehicule cu emisii zero și instalarea infrastructurii de încărcare a mașinilorelectrice. Printre tipurile de stimulente se numără subvențiile, granturile, bonusurile, schemele de impozitare și mecanismele de penalizare.
Aceste inițiative au un impact puternic asupra TCO-ului unui vehicul, permițând mașinilor electrice să obțină un cost de deținere similar sau chiar mai bun decât al unui autoturism cu ardere internă.

– Conflicte și tensiuni geopolitice

Situația ruso-ucraineană a dus, în 2022, la creșterea prețului gazelor naturale și al petrolului, iar cele ale energiei electrice, care sunt strâns corelate cu cele ale țițeiului, au crescut la rândul lor. Acest conflict a adus în atenție dependența Europei de lanțurile globale de aprovizionare. Liderii politici și economici din UE au abordat problema prin accelerarea tranziției către un lanț de aprovizionare local european, caracterizat, de exemplu, prin investiții masive pentru a construi giga-fabrici pentru producția de baterii.

Ce este de făcut pentru a atenua majorarea TCO?

Luând în considerare toți acești factorii care afectează situația globală, dar al căror impact asupra Costului total de proprietate al unui vehicul prezintă un nivel ridicat de incertitudine, o prognoză a prețurilor în leasingul operațional este foarte dificil de realizat, se arată în analiza Arval Mobility Observatory. Cu toate acestea, analiștii prognozează pe termen scurt un TCO semnificativ mai mare decât cel înregistrat anterior, însă precizează că pot fi luate măsuri pentru a reduce intensitatea acestor creșteri de preț.

Iată, deci, o serie de recomandări pentru a atenua majorarea anticipată a Costului de deținere al unui vehicul:

– Electrificarea flotei: Datorită stimulentelor, subvențiilor, granturilor și bonusurilor, trecerea la mașini electrice ar putea atenua o parte din creșterea TCO-ului flotei. În unele țări, Costul de deținere al unui vehicul electrificat poate fi cu 20% mai ieftin decât cel al unei mașini cu ardere internă similară.

– Utilizarea telematicii: Implementarea serviciilor telematice în cadrul flotei oferă date în timp real care pot ajuta la reducerea costurilor, prin adoptarea unor decizii eficiente și informate de gestionare a parcului auto. Implementarea serviciilor conectate permite monitorizarea comportamentului șoferului, cu reducerea frecvenței accidentelor cu până la 25% și a consumului de combustibil cu până la 15%.

– Cele mai bune practici de gestionare a flotei: Optimizarea costurile flotei se poate face plecând chiar de la termenii contractului, care ar trebui stabiliți în conformitate cu utilizarea vehiculelor. Totodată, pot fi luate în calcul implementarea serviciilor de car sharing și/sau a serviciilor alternative de mobilitate.

– Puterea de cumpărare: În această perioadă, sunt importante și negocierile cu furnizorii pentru a beneficia de reduceri de volum și de discounturi. În cadrul politicii auto a companiei, pot fi luați în considerare chiar noi furnizori.

Managerii de flotă rămân optimiști

Peste 7.500 de manageri de flotă din 26 de ţări, inclusiv România, rămân optimiști cu privire la viitor, ediției 2022 a Barometrului flotelor şi al mobilităţii, sondajul anual realizat de Arval. Astfel, 94 % dintre companiile chestionate se așteaptă ca numărul de vehicule din flota lor să rămână stabil sau să crească în următorii trei ani, în timp ce doar 6% anticipează o scădere.

Dintre companiile care se bazează pe o creștere a parcului auto, principalele motive menționate sunt: 65% anticipează o creștere a afacerilor, ceea ce va duce la nevoia de utilizare a mai multor vehicule, 29% consideră că mașinile de serviciu sunt o pârghie importantă pentru recrutarea talentelor și păstrarea angajaților, 18% dintre acestea intenționând să ofere vehicule de companie și angajaților care nu beneficiează de mașini de serviciu. Pe de altă parte, companiile care anticipează o reducere numărului de vehicule din flotă își motivează estimarea ca urmare a reducerii activității, a scăderii eligibilității angajaților pentru o mașină de serviciu sau, pur și simplu, se consideră afectate de consecințele pandemiei de Covid-19. Comparativ cu Barometrul din 2021, în ediția din acest an legătura cu pandemia de Covid-19 ca motiv pentru reducerea sau creșterea anticipată a flotei a scăzut, în ansamblu, de la 60% la 27%.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, decembrie 2022 – ianuarie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

A fost redeschis Punctul de Trecere a Frontierei Racovăţ – Diakivti, dintre România și Ucraina

Poşta Română va livra la domiciliu permisele auto şi certificatele de înmatriculare, în următorii 4 ani

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

ayvens
Leasing operaţional

Ayvens intră în parteneriat cu BYD pentru a livra vehicule electrice în Europa

Ayvens (ALD Automotive – LeasePlan) a semnat un memorandum de înțelegere cu...

arval
Leasing operaţional

Observatorul Arval pentru Mobilitate 2024: 9 din 10 manageri spun că flotele lor vor crește sau vor rămâne stabile în următorii 3 ani

Majoritatea companiilor românești rămân încrezătoare în viitorul flotelor lor, 88% anticipând stabilitate...

Hidroelectrica
Leasing operaţional

Mega-flotă de 212 autovehicule în leasing operațional pentru Hidroelectrica. Cât va costa

Compania Hidroelectrica SA va închiria un număr de minim 212 autovehicule în...