Advertisement

Home Finanţare Leasing operaţional Cum se aleg maşinile de flotă

Cum se aleg maşinile de flotă

Intrat în jargonul de specialitate prin intermediul acronimului englez – TCO, costul total de proprietate al unui vehicul oferă o imagine completă a cheltuielilor pe care le presupune utilizarea acestuia. Ca atare, este considerat criteriul esenţial pentru alegerea maşinii.

Preţurile afişate de constructorii auto reflectă doar parţial cheltuielile generate de utilizarea unei maşini. Deprecierea, combustibilul, întreţinerea, asigurarea, pneurile, taxele reprezintă, fiecare în parte, un cost, iar toate împreună compun bugetul total necesar funcţionării autovehiculului.

Practic, TCO reprezinta totalitatea cheltuielilor generate de utilizarea unei maşini. Drept urmare, atunci când o companie de leasing operaţional oferă o cotaţie clientului, acel tarif reprezintă costurile pe care şi le asumă pentru utilizarea vehiculului pe o durată şi un kilometraj determinate.

Întrebarea-cheie este, însă, cum alegi maşina pentru ca tariful să fie cât mai mic?

radu-manea-floteauto“Criteriile de care clienţii ţin cont atunci când aleg o maşină sunt: consumul autovehiculului, fiabilitatea acestuia şi costul total de proprietate – TCO. În orice decizie de cumparare a unei flote de masini exista si componenta de imagine, in sensul unei afinitati si a credibilitatii partenerilor de contract”, explică, în câteva cuvinte, Radu Manea, directorul general al Porsche Mobility.

Însă lucrurile nu sunt chiar atât de simple, pe cât par. Tocmai de aceea, numeroase societăţi au optat pentru externalizarea managementului parcului auto şi au apelat la serviciile de administrare ale companiilor de leasing operaţional, care le-au acordat nu numai instrumentul financiar pentru operarea unei flote, ci şi soluţiile de optimizare a costului total de proprietate.

Modele cu cel mai bun TCO

De cele mai multe ori, cel mai bun TCO nu înseamnă şi cea mai ieftină maşină, aşa cum o maşină full-option nu înseamnă neapărat şi o rată reziduală bună, precizează încă de la început Philip Aarsman, managing director Business Lease. „Calculăm cel mai bun TCO comparând doar anumite mărci per clasă în funcţie de politica auto a companiei respective. Business Lease este alături de client pe tot parcursul acestui demers, oferă asistenţă şi recomandări care să se plieze pe dorinţele acestuia”, explică acesta.

Concret, Philip Aarsman spune că, în general, sunt căutate acele modele care oferă cel mai bun TCO în funcţie de parametrii contractuali: perioadă de leasing, kilometri, servicii incluse. Punctual, însă, preferinţele companiilor diferă foarte mult în funcţie de client şi de domeniul de activitate. Astfel, IMM-urile aleg maşini standard din clasa medie, în timp ce antreprenorii şi managerii optează pentru maşini mai scumpe. „Nu putem vorbi despre o sofisticare a preferinţelor, ci despre un trend orientat către mediu şi tehnologie, prezent şi în România. Avem clienţi care şi-au îndreptat deja atenţia către maşinile electrice sau hibride”, explică directorul general al Business Lease.

Referitor la această chestiune, cea a autovehiculelor „verzi”, acesta este de părere că românii sunt printre cei care urmează rapid tendinţele globale şi devin tot mai conştienţi şi dispuşi să contribuie la reducerea poluării. Cu toate că infrastructura de încărcare pentru maşinile electrice nu este la nivelul ţărilor dezvoltate, sunt solicitate maşini cu tehnologii inovatoare.

Aarsman„În privinţa politicii duse de Business Lease, ne ghidăm pe abordarea bazată pe CARE – grija faţă de clienţi –  şi pe optimizarea TCM – Total Cost of Mobillity. Prin proiectul Blue Care, reducem costurile aferente flotei şi oferim soluţii pentru a o face 100% neutră în ceea ce priveşte emisiile de carbon. Cursurile de pilotaj defensiv oferite clienţilor noştri reprezintă o altă componentă prin care urmărim să prevenim reducerea consumului de carburant”, puncteză Philip Aarsman, care anticipează că în următorii trei ani, cererea de maşini „verzi” va avansa. „În acest moment, în România, tendinţa este una de echilibru între motorizările tip benzină şi cele tip diesel. Ne aşteptăm însă la o creştere treptată a mobilităţii electrice şi în România, în următorii trei ani”.

În plus, aceasta estimează că se va produce o schimbare de trend şi pe piaţa second hand. „Diferenţa de preţ a unei maşini noi diesel faţă de o maşină pe benzină se menţine şi în cazul valorii reziduale, iar în unele situaţii, în funcţie de model, diferenţa dintre diesel şi benzină pe piaţa de maşini second hand este chiar mai mare decât pe piaţa de maşini noi. Dacă până acum maşinile pe benzină se devalorizau mai repede în comparaţie cu cele diesel, ne aşteptăm ca acest lucru să se schimbe, având în vedere noile politici ale ţărilor nordice şi ale Europei de Vest şi posibilitatea de a revinde aceste maşini pe pieţe externe”, precizează Philip Aarsman.

În opinia lui, tot mai multe companii înţeleg conceptul şi beneficiile leasingului operaţional cu servicii incluse, bucurându-se de scăderea şi nivelarea predictibilă a costurilor prin optimizarea întregului lanţ de furnizori. „Cea mai mare parte a TCO-ului o reprezintă deprecierea. Business Lease oferă produsul ReLease companiilor care doresc cel mai mic TCO, dar care nu fac însă rabat de la calitatea serviciilor şi optează pentru maşini rulate cel mult un an şi cu puţini kilometri la bord”, adaugă acesta.

Revenind la preferinţe clienţilor companiei, mărcile cele mai căutate sunt Dacia, Ford, Volkswagen şi, mai nou, Hyundai. În ceea ce priveşte clasa premium, opţiunile sunt BMW, Mercedes, Audi şi, mai nou, Volvo.

De altfel, şi în flota proprie a Business Lease se regăsesc aproape aceleaşi mărci de autoturisme, precum Ford, Dacia-Renault, Volvo, Audi şi Volkswagen. Vorbind despre modul în care a fost făcută selecţia, Philip Aarsman arată că „politica noastră privind maşinile se bazează pe un buget lunar, care prevede şi consumul de combustibil. Ca standard, maşinile trebuie să fie vopsite cu vopsea metalică şi să fie echipate cu senzori de navigaţie, senzori pentru bara de protecţie şi bluetooth. Elementele de siguranţă recomandate sunt asistenţa la parcare, sistem de asistenţă la schimbarea benzii de circulaţie, sisteme de frânare automată în caz de urgenţă (AEB), autonomie de nivel 4 şi 5”, explică şeful Business Lease, care adaugă, drept recomandare, că o flotă „diesel” devine eficientă în cazul rulării unui număr de peste 30-35.000 de kilometri pe an. Această eficienţa se obţine, în special, din consumul de carburant, dar şi a valorii de revânzare la final de contract.

În ceea ce priveşte utilitarele, modelele cele mai căutate de clienţii Business Lease sunt Iveco, Ford şi Mercedes. „Dotările de pe aceste maşini diferă foarte mult în funcţie de specificul activităţii clienţilor. În general, aceştia îşi echipează utilitarele cu aer condiţionat, radio aftermarket şi, în funcţie de specificul de lucru, adaugă carosări frigorifice, lift etc”, arată Philip Aarsman.

Clienţii companiei pe care o conduce provin din domenii diverse precum industrie, producţie, IT&C, servicii, energie, agricultură, vânzări şi logistică., remarcându-se, în ultimul timp, o creştere a cererii de leasing operaţional cu servicii incluse dinspre firmele de  curierat.

Privind spre viitor, spune că Business Lease a început să gândească o extindere a termenului de mobilitate, văzut nu doar din punctul de vedere al maşinii. „Ne gândim la carduri de mobilitate care să permită utilizatorilor folosirea mai multor modalităţi de a călători – autoturism, tren, avion, taxi, metrou etc, ne gândim la optimizarea flotelor auto prin car sharing sau închirierea pe termen scurt, în funcţie de activităţile şi proiectele clienţilor. Piaţa de leasing operaţional din România este în creştere, iar noi căutăm să ne adaptăm la cerinţele şi la nevoile ei. De aceea am lansat, anul trecut, programul “Connected Care” şi am adus şi varianta Connected Care 2.0.”, conchide Philip Aarsman, managing director Business Lease.

Un nou criteriu: amprenta de carbon

Arval recomandă clienţilor şi prospecţilor săi un model de selecţie a vehiculelor din flotă bazat strict pe două criterii: CO2 şi TCO. “În fapt, acestea sunt singurele două criterii pentru alegerea vehiculelor de companie ale Arval pentru angajaţii săi. Aceştia au posibilitatea să îşi aleagă orice vehicul, atâta timp cât se încadrează într-o limită de CO2 şi într-un TCO lunar care corespunde categoriei lor profesionale. Politica de flotă a Arval (Company Car Policy) serveşte consultanţilor noştri ca şi model de recomandat pentru clienţi, ea fiind bazată pe cele mai bune practici din industrie observate în cele 29 de ţări în care activăm.  Aşadar, în flota Arval nu găsim două vehicule la fel, fiecare angajat având vehiculul care îl motivează cel mai mult, fără a avea însă diferenţe de costuri sau inechităţi percepute între colegi din aceeaşi categorie profesională. Alegerea mea a fost Mercedes E-Classe 220d”, explică Dan Boiangiu, directorul general al companiei de leasing operaţional.

În plus, acestă constată la companiile client un avans al apetitului pentru energii alternative, hibrid şi electric, la fel ca şi o creştere a responsabilităţii sociale, prin alegerea motoarelor cu capacităţi cilindrice mai mici şi emisii de CO2 şi NOx cât mai reduce.

Concret, şeful Arval spune că la rulaje foarte mari, motoarele diesel rămân o opţiune solidă pentru flote. De asemenea, consideră că foarte des se întâmplă ca prin folosirea TCO ca singur criteriu de alegere, să se producă şi o creştere a nivelului de echipare sau chiar a clasei de maşini, la acelaşi cost. “Sunt foarte multe situaţii când într-o comparaţie de modele, vehiculul cu un preţul de listă mult mai scump generează un TCO mai mic”, subliniază Dan Boiangiu.

Cu alte cuvinte, ideea generală este că decizia de alegere a unei maşini ar trebui să fie bazată pe criterii obiective, determinate de calcului TCO. Cum se împacă această decizie cu nevoia companiei de a-şi crea o  «imagine», atât în mediul de business, cât şi în societate, inclusiv prin intermediul maşinilor utilizate?

dan_boiangiu“«Imaginea», chiar dacă este un criteriu subiectiv, are aportul ei substanţial de obiectivitate în TCO. Mă refer la faptul că «imaginea» unui vehicul – de multe ori chiar a unei motorizări sau versiuni anume –  determină într-o mare măsură valoarea ei de revânzare, element primordial al TCO-ului. Aşadar, chiar şi dacă am judeca strict criterii obiective de alegere a maşinilor de companie, «imaginea» ar avea deja un cuvânt de spus. Dar, într-adevăr, pot exista şi decizii mai subiective în alegerea vehiculelor de companie, care ţin poate de reputaţia unui brand, de imaginea sau statutul perceput pe care îl oferă, sau chiar şi de ţara de provenienţă a modelului respectiv”, explică Dan Boiangiudirectorul general al Arval România.

În ceea ce priveşte alegerea unui vehicul utilitar, Dan Boiangiu precizează că aceasta este profund diferită de cea a unui vehicul de persoane.

“Criteriile de alegere sunt extrem de obiective, vehiculele utilitare fiind extrem de personalizabile scopului pentru care sunt folosite. Există criterii de sarcină, de volum, de uzaj mixt (marfă si persoane), de accesibilitate (de exemplu uşi laterale sau nu, deschideri wide, bene închise sau deschise, etc.), de transformabilitate (adăugare echipamente frigorifice sau izoterme, generatoare adiţionale, trolii, încuietori suplimentare, etc.). Dupp ce toate aceste criterii funcţionale şi obiective au fost aplicate, TCO-ul ar trebui să rămână criteriul economic de alegere”, subliniază Dan Boiangiu.

În concluzie, mesajul acestuia către companiile care iau în calcul externalizarea deţinerii şi administrării flotei este că “încă rămâne valabilă afirmaţia că niciodată nu a fost mai avantajos leasingul operaţional”. Şi aceasta deoarece încă nu au început să crească dobânzile pentru finanţările în euro, iar piaţa de maşini second hand este încă la un nivel decent, considerând creşterea veniturilor populaşiei, care a compensat importul masiv de maşini uzate generat de eliminarea timbrului de mediu. Costurile serviciilor sunt de asemenea foarte bune, desi creşterile salariale sau efectele deprecierii leului (pentru piesele importate) ar trebui să se transpună mai devreme sau mai târziu în creşteri de tarife (manoperă, piese, pneuri, asigurări Casco, etc.).

“Aş recomanda oricarei companii care contemplează reînnoirea flotei să acţioneze acum, prin contractarea unui leasing operaţional, ale cărui tarife rămân fixe şi garantate la momentul semnării contractului. Fiecare trimestru care trece poate aduce schimbări de preţuri, oricare dintre nenumăratele elemente ale TCO putând fi afectate negativ”, conchide Dan Boiangiu, directorul general Arval România.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, Suplimentul „Soluţii de Finanţare şi Administrare”, martie 2018)

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Compania Națională de Investiții
Leasing operaţional

Compania Națională de Investiții contractează 12 autoturisme în leasing operațional

Compania Națională de Investiții va contracta, prin licitație, un număr de 12...

TCO
Leasing operaţional

TCO: mașini electrice vs mașini termice

Accelerarea adoptării mașinilor electrice pe baterie este determinată de doi factori esențiali:...

ayvens
Leasing operaţional

Ayvens intră în parteneriat cu BYD pentru a livra vehicule electrice în Europa

Ayvens (ALD Automotive – LeasePlan) a semnat un memorandum de înțelegere cu...

arval
Leasing operaţional

Observatorul Arval pentru Mobilitate 2024: 9 din 10 manageri spun că flotele lor vor crește sau vor rămâne stabile în următorii 3 ani

Majoritatea companiilor românești rămân încrezătoare în viitorul flotelor lor, 88% anticipând stabilitate...