Advertisement

A2
Home Infrastructură Cum s-a blocat Drumul Expres Craiova-Târgu Jiu. Motivul care te lasă mască!

Cum s-a blocat Drumul Expres Craiova-Târgu Jiu. Motivul care te lasă mască!

Documentaţia pentru desemnarea firmei care va elabora Studiul de Fezabilitate pentru Drumul Expres Craiova-Târgu Jiu pare că s-a rătăcit prin sertarele comisiei de evaluare. Deşi au trecut 7 luni de la depunerea ofertelor, membrii comisiei au fost ocupaţi cu alte sarcini, precum spune ministrul Transporturilor, şi nu s-au putut ocupa şi de stabilirea câştigătorului. În acelaşi timp, lucrarea asociată, Varianta de Ocolire Târgu Jiu, se simte chiar mai rău.

Locuitorii municipiului Târgu Jiu solicită de ani de zile construcţia unei şosele rapide atât pentru dezvoltarea economică a zonei, cât şi pentru a avea un acces mai uşor la Aeroportul din Craiova şi la viitoarele drumuri expres Craiova-Piteşti şi Craiova-Lugoj.

Teoretic, potrivit Master Planul General de Transport (MPGT), municipiul Târgu Jiu va fi conectat la rutele rapide de transport prin intermediul proiectului „Drum TransRegio Filiaşi-Târgu Jiu-Petroşani-Haţeg-Deva” (cu legătură la autostrada A1). Proiectul propune reabilitarea şi modernizarea a 226 km. de drum, cu finanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională, perioada de implementare fiind 2022-2025. Valoarea estimată a investiţiei de 136,5 milioane de euro (fără TVA).

Însă pentru legătura cu Craiova, locuitorii din Gorj ar mai avea de aşteptat până în anul 2032, când, conform aceluiaşi MPGT, va fi finalizat drumul expres DX 2 Craiova – Filiaşi – Drobeta Tr. Severin, în lungime de aproximativ 104 km şi cu un cost de realizare de 615,16 mil. euro (fără TVA).

Cu toate acestea, politicienii locali susţin că şoseaua de mare viteză Craiova-Târgu Jiu nu va fi construită prin Filiaşi, de-a lungul drumului naţional DN 66, ci va trece prin Târgu Cărbuneşti, urmând să facă legătura cu viitoarea variantă ocolitoare a municipiului.

Nu ştim care va fi soluţia aleasă în privinţa traseului Craiova-Târgu Jiu, de vreme ce realizarea Studiului de Fezabilitate nici măcar nu a început.

În iunie 2019, deci acum 7 luni, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţa cu entuziasm că „Drumul Expres Craiova-Târgu Jiu intră în linie dreaptă! Au fost depuse trei oferte pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic!”.

Potrivit instituţiei, ofertanţii sunt Egis România – Search Corporation, Irimat Cons – Italrom Inginerie Internaţionala şi TPF Inginerie.

Contractul prevede realizarea Studiului de Fezabilitate, Proiectului Tehnic de Execuţie, Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire, precum şi acordarea asistenţei tehnice până la obţinerea autorizaţiei de construcţie.

„După finalizarea contractului, care are o perioadă de derulare de 24 de luni, se va intra direct în faza licitării documentaţiei pentru construcţia Drumului Expres Craiova – Târgu Jiu”, spunea CNAIR în vara trecută.

Haos la CNAIR

Cum de 7 luni nu se mai aude nimic, parlamentarii de Gorj i-au adresat ministrului Transporturilor, Lucian Bode, o întrebare, dar şi o interpelare privind situaţia evaluării ofertelor.

Răspunsul şefului de la Transporturi, primit la rândul său de la CNAIR, poate fi rezumat în câteva cuvinte: comisia de evaluare, pur şi simplu, nu a avut timp şi de Drumul Expres Târgu Jiu – Craiova.

„Precizăm că întârzierile se datorează atât faptului că membrii comisie de evaluare au în atribuţii atât sarcinile şi activităţile curente conform fişei postului, cât şi sarcinile suplimentare privind activitatea în cadrul comisiei de evaluare”, se arată în răspunsul ministrului Transporturilor adresat senatorului Scarlat Iriza.

Haos? Indolenţă? Neprofesionalism? Ori toate la un loc? În cazul CNAIR se demonstrează încă o dată că instituţia are nevoie de o restructurare profundă, de sus în jos.

Blocaj şi pe Varianta de Ocolire

În cazul lucrării conexe, Varianta de Ocolire Târgu Jiu, situaţia este şi mai rea. Licitaţia pentru finalizarea şoselei a fost deja anulată.

Potrivit ministrului Transporturilor, procedura a fost anulată pentru că singurul ofertant, Secol Societa Edile Costruzioni e Lavori – Secol România a fost exclus de la licitaţie.

Lucian Bode spune că potrivit Normelor de aplicare a Legii 98/2016, „autoritatea contractantă exclude din procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru orice operator economis care se află în oricare dintre următoarele situaţii: (…) g) operatorul economic şi-a încălcat în mod grav sau repetat obligaţiile principale ce-i reveneau în cadrul unui contract de achiziţii publice, al unui contrat de achiziţii sectoriale sau al unui contract de concesiune încheiate anterior, air aceste încălcări au dus la încetarea anticipată a respectivului contract, plata de daune-interese sau alte sancţiuni comparabile”.

Secol România a contestat rezultatul procedurii, adică excluderea sa de la licitaţie, iar până la pronunţarea unei decizii de către Tribunalul Bucureşti, proiectul Variantei de Ocolire Târgu Jiu rămâne blocat.

Construcţia şoselei de centură, cu o lungime de 20 de km, a început în 2014 şi trebuia să se finalizeze în termen de doi ani. Contractul iniţial, cu o valoare de 151 milioane de lei fără TVA, a fost reziliat, fiind organizată o nouă licitaţie la care s-a înscris Secol România.

Proiectul presupune realizarea unei variante de ocolire atât prin estul oraşului, cât şi prin vestul acestuia. Secţiunea Est, cu o lungime de 14,9 km, va asigura legăturile între Filiaşi (DN 66), Râmnicu Vâlcea (DN 67) şi Petroşani (DN 66). Secţiunea Vest, cu o lingime de 5 km, va asigura legăturile între Filiaşi (DN 66), Drobeta Turnu Severin (DN 67) şi Băile Herculane (DN 67D). În proiect sunt cuprinse lucrări de amploare, precum poduri peste Jiu, Amaradia şi calea ferată, dar şi două pasaje supraterane, ce vor trece peste DN 67.

 

CITEŞTE ŞI:

Fonduri bugetare în 2020 pentru Autostrada Braşov – Bacău

Bucureşti, al patrulea oraş european cu cel mai aglomerat trafic

„Autostrada” pentru maşini electrice a fost finalizată. Ce traseu are

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Caransebeş - Lugoj
Infrastructură

Câștigător desemnat pentru proiectarea drumului de mare viteză Caransebeş – Lugoj

CNAIR a desemnat, miercuri, câştigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru...

Podul peste Prut
Infrastructură

Constructor desemnat pentru Podul peste Prut de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat societatea Ness Proiect...

Craiova - Filiaşi
Infrastructură

Primul lot al Autostrăzii Craiova-Filiaşi va fi scos la licitație

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, luni, la...

București - Giurgiu
Infrastructură

CNIR pregătește licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză București – Giurgiu

Caietul de sarcini pentru Autostrada/Drum Expres București – Giurgiu, etapa studiului de...