Cum (nu) se lucrează pe Drumul Expres Craiova – Piteşti

Pentru realizare, Drumul Expres Craiova - Piteşti a fost împărţit în patru tronsoane, constructorii fiind aleşi prin licitaţie doar pentru primele două. Teoretic, şoseaua rapidă ar trebui finalizată până în trimestrul IV 2021.



Drumul Expres Craiova - Piteşti

Pe tronsoanele licitate sunt probleme cu autorizaţiile, avizele de mediu şi exproprierile, iar pe cele nelicitate, CNAIR de abia a reuşit să întocmească caiete de sarcini acceptabile.

Ca atare, de la celebra postare pe Facebook a lui Ian Pearson, directorul Ford România, pe Drumul Expres Craiova – Piteşti nu s-a mişcat nicio piatră.

TRONSONUL 1

Pentru Tronsonul 1, proiectarea şi execuţia va fi realizată de Tirrena Scavi (Italia), valoarea contractului fiind de aproximativ 76 milioane euro fără TVA, ceea ce înseamnă un cost/km de 4,3 milioane euro.

Tronsonul 1, în lungime de 17,7 km, are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova (unde este prevăzută amenajarea unui nod rutier), iar ca punct final, limita judeţelor Dolj cu Olt. Acest tronson traversează teritoriile administrative ale localităţilor Craiova, Gherceşti, Pieleşti şi Robăneşti.

În etapa de proiectare, costructorul şi-a dat seama că, în conformitate cu Studiul de Fezabilitate primit de la CNAIR, traseul trece peste sondele de la Gherceşti şi, ca atare, a trebuit reconfigurat pe aproximativ 40% din lungime.

În aceste condiţii, pentru reluarea lucrărilor de execuţie, constructorul şi CNAIR au de rezolvat trei probleme:

Obţinerea Autorizaţiei de Construire pentru Sector 1: km 0+000 – km 1+800 si Sectorul 2: km 1+800 – km 10+000, din cauza devierii drumului expres pentru evitarea sondelor ce apartin ROMGAZ.

Revizuirea Acordului de Mediu pentru Sectorul de la km 1+800-10+000.

Completarea HG 204/2019 pentru coridorul rezultat in urma modificarii de traseu aferenta Sectorului 2 – km 1+800 – km 10+000 si a modificarilor de amenajare a nodurilor rutiere de la km 0+000 si km 1+400.

Potrivit datelor CNAIR, a finalul anului trecut, stadiul lucrărilor era de 2%.

TRONSONUL 2

Acest tronson este format din Lotul 1 (18,5 km) – Varianta de ocolire Balş şi Lotul 2 – Varianta de ocolire Slatina. Ambele loturi vor fi realizate de Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Consitrans.

Pentru primul lot, valoarea contractului este de aproximativ 141 milioane euro fără TVA, cu un cost/km de 7,6 milioane euro, iar pentru al doilea, de 168 milioane euro fără TVA, cu un cost/km de 7,8 milioane euro.

Pe Lotul 1 – Varianta de ocolire Balş, datele CNAIR arată că stadiul lucrărilor este de 3,8%, iar pe Lotul 2 – Varianta de ocolire Slatina, de 1,4%.

Întârzierea de aici a fost determinată de probleme legate de expropieri.

TRONSONUL 3

În condiţiile în care firmele înscrise la licitaţia pentru Tronsonul 3 au depus foarte multe cereri tehnice de clarificare, CNAIR a suspendat procedura în luna octombrie 2019. Recent, instituţia a publicat răspunsurile aşteptate de ofertanţi şi a stabilit un nou termen de licitaţie, pentru data de 5 februarie 2020.

Tronsonul 3, în lungime de 31,75 km, are ca punct de început zona nodului rutier la DN 65 (Valea Mare), care intersectează DN 65 la km 57+720 şi ajunge până la limita dintre judeţele Olt şi Argeş la km 89+300.

Potrivit anunţului de participare, durata contractului este de 96 luni, din care 12 luni perioada de proiectare, 24 luni perioada de execuţie a lucrărilor şi 60 de luni perioada de garanţie a lucrărilor.

Valoarea estimată a contractului este de 999.410.536 lei fără TVA.

TRONSONUL 4

Ca în cazul Tronsonului 3, CNAIR a suspendat şi licitaţia pentru cel de-al patrulea sector. În acest caz, vestea bună a venit săptămâna trecută, când instituţia a reuşut să elaboreze răspunsurile la solicitările ofertanţilor, a ridicat suspendarea procedurii şi acordat un nou termen limită de depunere a ofertelor, data de 24 februarie 2020.

Licitaţia a fost suspendată după ce compania Strabag a depus o contestaţie în urma faptului că CNAIR nu a răspuns până la data legală la solicitările de clarificări adresate, iar, cu toate acestea, data limită de depunere a ofertelor a rămas aceeaşi.

Valoarea estimată a lucrărilor de execuţie este de 909.669.122 lei fără TVA.

Durata contractului este de 36 luni şi cuprinde 12 luni perioada de proiectare şi 24 luni perioada de execuţie a lucrărilor.

Tronsonul 4 Craiova – Piteşti are o lungime de 31,81( km 89+300 – km 121+115), va fi construit între limita administrativă dintre judeţele Olt si Argeş şi intersecţia cu autostrada 1 Bucureşti – Piteşti şi va tranzita teritoriile localităţilor Lunca Corbului, Albota, Costeşti, Bradu, Suseni, Oarja.

O investiţie promisă de peste 10 ani

În noiembrie 2019, premierul Ludovic Orban arăta faptul că Drumul Expres Craiova – Piteşti, a cărui construcţie a fost solicitată de grupul Ford, este o investiţie din care nu s-a realizat nimic din anul 2008 şi până în prezent.

„Drumul expres Craiova-Piteşti este un angajament luat de Guvernul României în 2008, când eu eram ministru al Transporturilor şi l-am contrasemnat şi eu în negocierile avute cu cei de la Ford. (…) Am pregătit documentaţiile de licitaţie, dar din 2008 până în 2019 nu s-a făcut aproape nimic”, menţiona Ludovic Orban.

Anterior, la începutul lunii iulie 2019, într-o postare pe pagina proprie de Facebook, directorul Ford România îşi exprima dezamăgirea privind lipsa progresului în construcţia atât a drumului expres Craiova-Piteşti, cât mai ales a şoselei de centură a municipiului Balş.

„După ce am petrecut aproape o oră încercând să traversez Balşul, săptămâna trecută am decis să verific progresul făcut pe noul drum expres Craiova – Piteşti, mai ales progresul pe şoseaua de centură a Balşului. Lucrările la drumul tehnologic au fost inaugurate 22 mai, când s-a declarat că şoseaua de centură va fi gata până la sfârşitul anului! După cum se poate observa din fotografiile pe care le-am făcut ieri (29 iunie, n.red.), nu s-a făcut niciun progres de la începerea lucrărilor. Nu este vital doar pentru oamenii şi afacerile din Craiova ca acest drum să fie finalizat la timp, ci pentru toţi românii care au nevoie să folosească acest drum din sud!”, scria pe Facebook, în vara anului trecut, Ian Pearson, directorul Ford România.

De atunci au trecut 6 luni şi nici pe Centura Balş, nici pe celelalte sectoare ade pe Drumul Expres Craiova – Piteşti construcţia propriu-zisă nu a mai avansat.

 

CITEŞTE ŞI:

PwC: Infrastructura rutieră nu ţine pasul cu dezvoltarea parcului auto

De la Câmpina la Brașov într-o oră: două viitoare alternative la DN1

Rabla pentru Motociclete ar putea fi lansat în acest an

 

Adaugati comentariu