Cum au crescut exporturile industriei auto

Exporturile industriei auto şi de componente din România au însumat, la finalul lui 2018, 17,7 miliarde de euro, un rezultat obţinut, din punctul de vedere al Ministerului Economiei, şi prin susţinerea acordată de stat, în special prin schema instituită prin HG 807/2014.
industria auto

La sfârşitul lui 2018, exportul de automobile însuma 4,65 miliarde de euro, în creştere spectaculoasă cu 52,4% comparativ cu rezultatul de la finalul anului precedent, de 3,05 miliarde de euro. De altfel, cifrele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că în ultimii doi ani, exporturile industriei auto au revenit pe creştere (în 2017, cu 4,4%; în 2018, cu 52,4%)  după doi ani consecutivi de scăderi (în 2016, cu 0,4%; în 2015, cu 2,3%).

În acelaşi timp, exporturile de componente auto au fost de trei ori mai mari, culminând la finalul anului trecut cu o valoare de 13,1 miliarde de euro, după ce în 2017 urcaseră la 12,9 miliarde de euro, în 2016, la 11,4 miliarde de euro, iar în 2015, la 9,9 miliarde de euro.

Potrivit INS, exporturile industriei auto şi de componente din România a însumat, la finalul lui 2018, 17,7miliarde de euro, reprezentând 26,2% din volumul total al exportului naţional.

În opinia reprezentanţilor Ministerului Economiei, rezultatele înregistrate de aceste sectoare industriale au fost determinate şi de susţinerea pe care statul le-o acordă, precum:

– Ajutoare de stat pentru proiecte de investiţii noi sau de dezvoltare a capacităţilor existente ori pentru produse noi şi tehnologii global competitive, cu valoare adaugată ridicată;

– Co-finanţarea proiectelor prin care agenţii economici din sectorul auto accesează fonduri europene de dezvoltare sau modernizare a întreprinderilor;

– Transformarea programului „Rabla” într-un program multianual.

– Promovarea şcolilor profesionale şi de meserii (învăţământ dual), dezvoltarea de parteneriate între companii şi instituţii de invăţământ pentru formarea de muncitori calificaţi şi specialişti pentru industria auto.

Într-adevăr, în baza schemei de ajutor de stat nr. 807/2014, pentru stimularea investiţiilor cu impact major în economie, 11 companii din industria auto au primit ajutoare financiare pentru dezvoltare.

Coskunoz – 39,2 milioane de lei

În luna aprilie 2019, compania Coskunoz MA din Turcia a primit o finanţare de la stat de 39,2 milioane de lei pentru proiectul de investiţii care vizează înfiinţarea unei fabrici la Dragăşani, în care vor fi produse subansamble şasiu pentru Renault. Unitatea va începe producția în în 2020 și se așteaptă să aibă o cifră de afaceri inițială de 37 de milioane de euro, cu o capacitate de prelucrare de 27 mii tone oțel pe an în prima fază. Coskunoz MA este o companie membră a Coskunoz Holding, care activează în industria furnizoare de componente auto, cu sediul în Bursa

Mennekes Electric – 17,6 milioane de lei

Tot în acest an, şi compania germană Mennekes Electric va beneficia de un ajutor de 17,6 milioane de lei. Fondurile vor fi utilizate pentru o investiţie de tip greenfield, la Cluj Napoca, în producerea de cabluri de încărcare pentru maşinile electrice. Compania face parte din grupul Mennekes, cu venituri de peste 100 milioane euro și operațiuni în aproape  90 de țări,

Martur Automotive Seating and Interiors – 41,3 milioane de lei

Anul trecut, acorduri de finantare in baza schemei 807/2014 au fost semnate cu Martur Automotive Seating and Interiors, GMB Romania, Automobile Dacia, Swoboda Sibiu si Sogefi Suspensions Eastern Europe.

Demararea investiţiei de la Oarja (jud. Argeş) pentru extinderea fabricii companiei turce Martur a avut loc chiar luna trecută. Compania turcă îşi suplimentează capacitatea actuala de producţie în vederea fabricării de componente auto şi scaune auto asamblate, intenţia fiind să ajungă la o pondere de 80% exporturi din totalul producţiei. Ca urmare a implementării proiectului, vor fi create 481 de locuri de munca, cu normă întreagă, atât posturi direct atribuite activităţii de producţie, cât şi posturi indirecte. Valoarea investiţiei este de 82,85 milioane de lei, din care asistenta financiară nerambursabilă acordată anul trecut este de 41,3 milioane de lei lei. Prin intermediul proiectului, este vizată extinderea producţiei către scaune din faţă şi din spate pentru Logan şi Sandero, dar şi extinderea producţiei de structuri pentru scaune tot pentru Logan şi Sandero. Noua capacitate de producţie va fi operaţională până la sfârşitul anului.

Martur Automotive Seating and Interiors, parte a grupului de firme Üstünberk, a fost înfiinţată în decembrie 2012. În decurs de 6 ani, cifra de afaceri a ajuns la 273,9 milioane de lei profitul, la 5,6 milioane de lei, iar numărul de angajaţi la 132 de persoane.

GMB România –  9,9 milioane de lei

Proiectul GMB România vizează înfiinţarea unei noi unităţi de producţie pentru componente de motor automobile (pompă de apă şi corp valvă), prin realizarea unei construcţii şi achiziţionarea de instalaţii tehnice şi echipamente, iar valoarea ajutorului de stat aprobat anul trecut este de 9,9 milioane de lei.

GMB Romania, parte a grupului GMB Korea, a fost înfiinţată în mai 2014, în comuna Bascov (jud. Argeş). Compania produce pompe de apă, numărând aproximativ 30 de angajaţi. Noua unitate de producţie va fi inaugurată în comuna Oarja (jud. Argeş), reprezentanţii GMB anunţând, în 2018, că vor fi angajate aproximativ 200 de persoane.

Automobile Dacia – 115,8 milioane de lei

La Automobile Dacia, proiectul de investiţii vizează extinderea capacităţii de producţie a vehiculelor, în vederea creşterii producţiei, pentru a răspunde cererii în creştere a pieţei de autovehicule, valoarea ajutorului de stat aprobat în 2018, fiind de 115,8 milioane de lei.

Vânzările Dacia pe pieţele externe au crescut, anul trecut, cu 5,5%, ajungând la peste 646.000 unităţi. Una din cele mai importante performanţe a fost înregistrată în Europa, regiune unde Dacia a comercializat în 2018 peste 511.000 de vehicule astfel încât constructorul român a urcat pe poziţia a 14-a în clasamentul celor mai vândute mărci de pe continent, cu o cotă de piaţă de 2,9%, în creştere cu 0,27 puncte procentuale faţă de anul precedent.

În 2018, Dacia a realizat cea mai bună performanţă comercială în România din ultimii zece ani, 54.593 de clienţi optând pentru un vehicul din gama constructorului de la Mioveni (cu 26,2% mai mulţi faţă de anul precedent). Potrivit estimărilor, Dacia şi-a majorat cota de piaţă la peste 30% din vânzările de vehicule noi din România.

Swoboda Sibiu17 milioane de lei

Pentru Swoboda Sibiu, proiectul de investiţii vizează extinderea capacităţii de producţie pentru senzori în industria auto, iar valoarea ajutorului de stat aprobat anul trecut este de 17 milioane de lei

Sogefi Suspensions Eastern Europe – 104 milioane de lei

La Sogefi Suspensions Eastern Europe, proiectul de investiţii vizează înfiinţarea unei fabrici pentru producerea de componente pentru sistemul de suspensii auto, iar valoarea ajutorului de stat aprobat este de 104 milioane de lei.

Robert Bosch – 35,8 milioane de euro

In perioada 2015 – 2016, alte cinci proiecte pentru industria auto, in valoare totala de 271,77 milioane de euro, au primit, pentru dezvoltare, ajutoare investitionale prin intermediul HG 807/2014. Companiile care beneficiaza, in total, de aproximativ 82,54 milioane de euro sunt Robert Bosch, filiala gigantului germen Bosch (doua proiecte), Automobile Dacia, Leoni Wiring Systems si Pirelli Tyres. impreuna si-au asumat si crearea a 2.320 de noi locuri de munca.

Pentru unul dintre proiectele dezvoltate de Bosch la fabrica de componente electronice de la Jucu (jud. Cluj), compania germană a creat deja 514 locuri de muncă, iar până în 2021 va mai angaja încă 109 persoane. Valoarea totală a proiectului de investiţii este de 32,25 milioane de euro, compania primind de la stat suma de 14,36 milioane de euro.

Pentru cel de-al doilea proiect de la Jucu, Bosch a creat 145 de locuri de muncă, urmând să le completeze cu alte 309 posturi. Proiectul de investiţii este în derulare, valoarea sa totală, conform acordului de finanţare, fiind de 96,48 de milioane de euro. Ajutorul de stat se va ridica la 21,48 milioane de euro.

Bosch este prezent pe piaţa din România de aproximativ 25 de ani şi numără peste 6.500 de angajaţi în cinci entităţi. Pe lângă centrul de cercetare – dezvoltare din Cluj şi unităţile sale de producţie pentru Soluţii de mobilitate din Cluj şi din Blaj, Bosch mai operează şi o unitate de producţie de tehnologie industrială, localizată de asemenea în Blaj, precum şi un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) în Timişoara. În Bucureşti, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele diviziilor Soluţii de mobilitate, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piaţa electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala ţării.

Pirelli Tyres – 28,58 mil euro

La rândul său, Pirelli Tyres va realiza investiţii de 124,2 mil. euro în centrul industrial din Slatina, până în 2021. Valoarea ajutorului de stat este de 28,58 mil euro. Proiectul se află în derulare, dar grupul a creat deja cele 530 de locuri de muncă asumate prin acordul de finanţare încheiat cu Guvernul de la Bucureşti. Investiţiile vizează extinderea suprafeţei fabricii de la 210.000 mp la 260.000 mp.

Planul mai implică şi dezvoltarea zonei de producţie dedicată sporturilor cu motor, incluzând o unitate de producţie pentru campionatul de Formula 1, care va funcţiona ca back-up pentru principala fabrică Pirelli destinată Formulei 1, din Turcia.

Leoni Wiring Systems – 4,92 milioane de euro

Compania Leoni Wiring Systems şi-a finalizat deja proiectul propus, investiţiile realizate ridicându-se la 20,42 milioane de euro. Cele 630 de noi locuri de muncă asumate au fost create, statul acordându-i ajutorul de stat promis, în valoare de 4,92 milioane de euro.

Leoni a intrat industria auto din România în anul 1999, odată cu deschiderea primei fabrici WSD (Wiring Systems Division) la Arad. Au urmat fabricile din Bistriţa (2002) şi Piteşti (2005), iar ulterior au fost deschise fabricile satelit din Beiuş, Luduş, Marghita şi Bumbeşti-Jiu. În anul 2016, a fost înfiinţat primul Shared Service Center Leoni (SSC) în Cluj-Napoca. Cu peste 17.000 de angajaţi, compania este unul dintre cei mai mari angajatori din România.

Automobile Dacia – 10,29 milioane de euro

Ultima, dar nu cea din urmă, Automobile Dacia nu şi-a propus crearea unor noi locuri de muncă, ci şi-a asumat investiţii de 32,25 milioane de euro. Prin acodul de finanţare încheiat cu Guvernul, valoarea ajutorului de stat va fi de 13,20 milioane de euro, până la jumătatea anului trecut fiind plătite 10,29 mil. euro.

Cheltuieli eligibile

Obiectivul schemei de ajutor de stat presupune acordarea de ajutoare de stat pentru dezvoltarea regională, prin susţinerea de investiţii în active fixe de înaltă tehnologie, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată mare. Schemei instituită prin HG 807/2014 este valabilă în perioada 2014 – 2020 pentru emiterea de acorduri pentru finanţare şi în perioada 2015 – 2023 pentru plata ajutorului de stat în baza acordurilor emise.

Cheltuielile eligibile sunt cele cu active corporale şi necorporale, precum şi cele privind închirierea construcţiilor, aferente investiţiei iniţiale.

Nivelul maxim al ajutorului de stat ce poate fi acordat pentru un proiect este de 37,5 milioane de euro pentru regiunile Nord-Vest, Centru, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia; 26,5 milioane de euro pentru Regiunea Vest şi Regiunea Ilfov şi 7,5 milioane de euro pentru Regiunea Bucureşti.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Fondată în 1939, uzina Michelin Victoria aniversează 80 de ani

Cei mai mari exportatori din industria auto a României

Christophe Dridi, Dacia: În următorii 3 ani vom investi 800 mil. euro

 

Adaugati comentariu