Advertisement

Home Miscellanea Financiar Colectare de creanţe. Creşterea şanselor de recuperare a sumelor restante

Colectare de creanţe. Creşterea şanselor de recuperare a sumelor restante

Julieta Simionescu, Manager Training Intensity Consulting. În ultimii ani, stabilitatea financiară a firmelor din piaţa românească s-a deteriorat semnificativ, iar efectele se resimt. Reprezentanţe ale unor bănci străine ies din piaţa românească, iar situaţia creditelor neperformante în totalul creditelor acordate de bănci a ajuns la pragul de 21,56%, conform BNR.

Tot mai multe firme intră în insolvenţă. Din păcate, din totalul acestora, în ultimii 5 ani, peste 70% sunt deja radiate de la Registrul Comerţului, iar numai un procent de 1% se află în stadiul de reorganizare, conform BNR.

Firesc, ne întrebăm ce trebuie să facem pentru a avea şanse mai mari să ne recuperăm sumele datorate de debitori. Firmele depun toate eforturile ca să parcurgă un proces eficient de recuperare creanţe, prin care să se asigure creşterea sumelor încasate, reducerea provizioanelor, eficientizarea costurilor şi îmbunătăţirea portofoliului de client, în vederea securizării propriei situaţii financiare.

Dar, care sunt acţiunile pe care ar trebui să le facem? Pentru a fi eficienţi, recomandarea este să ne uităm la următoarele zone:

1. Monitorizarea persoanelor juridice. Este important să ne monitorizăm portofoliile de clienţi, cu accent pe clienţii mari, cu rulaje în relaţia cu noi peste media celorlalţi. In ceea ce priveşte persoanele juridice, atenţia se îndreaptă asupra:

  • analizării periodice a situaţiei economico- financiară a companiilor
  • adoptării la timp a unui set de măsuri pentru reducerea riscului generat de anumiţi clienţi
  • tratamentul preventiv de colectare aplicat clienţilor.

2. Insolvenţa. În stadiul de insolvenţă, ne-ar fi foarte util:

  • să avem toate informaţiile cu privire la dosarul de insolvenţă al unui client, pentru stabilirea strategiei de abordare;
  • să monitorizăm corect şi la timp atât termenele legale pe care le presupune procedura insolvenţei, cât şi evoluţia eventualelor litigii apărute în cadrul procesului.

3. Executarea silită. Dacă vorbim despre executarea silită, sunt esenţiale urmatoarele elemente:

  • monitorizarea corectă şi la timp a dosarelor transmise către executorii judecătoreşti, în ceea ce priveşte acţiunile întreprinse de către aceştia şi stadiul actual;
  • gestionarea costurilor generate de procesul de executare silită;
  • prevenirea perimării dosarelor de executare;
  • monitorizarea litigiilor apărute în cadrul procesului.

Toate aceste zone pot fi eficientizate în condiţiile în care:

  • Ne selectăm clienţii cu care dorim să lucrăm.
  • Monitorizăm comportamentul de plată al acestora şi acţionăm la timp, în funcţie de situaţia fiecărui client.
  • Aplicăm strategia optimă de recuperare a creanţelor, adaptată la profilul
  • clienţilor.
  • Monitorizăm corespunzător rezultatele activităţii de colectare.
  • Folosim oamenii potriviţi.
  • Utilizăm soluţii tehnice adecvate, care să ne susţină în activitatea curentă.

Ca urmare, elementele cheie sunt: cunoaşterea portofoliului de clienţi, strategie, monitorizare şi soluţia tehnică.

Dacă, până nu demult, acţiunile reactive, la anumite situaţii privind activitatea de recuperare de creanţe, puteau fi suficiente, mediul actual ne obligă să acţionăm mult mai devreme. Cunoaşterea foarte bună a clienţilor pe care îi gestionăm, segmentarea acestora, stabilirea încă de la început a unui profil de risc, acţiunile de prevenţie, adaptarea la situaţia debitorilor în vederea găsirii soluţiilor optime, monitorizarea atentă a cazurilor de insolvenţă, a activităţii de executare silită reprezintă aspecte importante pentru recuperarea creanţelor.

Automatizarea, standardizarea proceselor, centralizarea informaţiilor, imaginea completă asupra situaţiei debitorilor, monitorizarea rezultatelor strategiilor de recuperare a creanţelor sunt doar câteva aspecte pe care este necesar să le avem în vedere.

Recomandarea este ca modul de lucru să se bazeze pe instrumente eficiente, astfel încât să putem controla şi preveni situaţia creanţelor.

Pentru a afla mai multe detalii privind posibile instrumente pe care le-am putea folosi în activitatea de colectare astfel încât să reducem nivelul creanţelor, vă invitam la cursul Secretele recuperării creanţelor pe care îl susţinem la cerere în toată ţara. La curs vei afla cum poţi colecta debitele mai repede, mai uşor şi mai bine! Împreună vom explora METODE şi TEHNICI de îmbunătăţire a activităţii de recuperare a creanţelor.

Cei 2 traineri vor împărtăşi participanţilor din experienţe proprii. Oferim un ghid care conţine Instrumente Practice şi Consiliere Gratuită 3 luni.

 

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2013)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

vehiculele electrice
FinanciarFlotă verde

FMI: Tranziţia la vehiculele electrice va avea un amplu impact asupra industriei auto

Tranziţia globală la vehiculele electrice va avea un amplu impact asupra investiţiilor,...

parcare
Financiar

Primăriile au obținut 452.mil. lei din utilizarea parcărilor publice și din amenzi

Primăriile au obținut 452.mil. lei din utilizarea locuri de parcare publice, din...

buget
Financiar

47 de ONG-uri și companii solicită UE să adopte un buget mai ”ecologic”

O coaliție de 47 de companii, organizații ale societății civile, asociații și...

exporturile FOB
Financiar

Exporturile de mijloace de transport, în creștere cu 3,5% în primele 8 luni din 2024

Exporturile de mijloace de transport au crescut cu 3,5% în primele 8...